Advies varen over Gouwe

Advies varen over Gouwe

Berichtdoor hayodef » 17 Mei 2023, 00:17

Beste lezers!

Vraag; heb een snoepje gekocht. Een cresent allure 21. Een prachtig sloepje met een 9.9 motor in de bun.
Ik heb het bootje gekocht in reeuwijk en woon zelf in Haarlem. Een mooi stukje varen lijkt mij.

De kaart bestuderend stel ik vast dat ik van Gouda de gouwe op moet en dan via boskoop en Alphen aan de rijn richting Haarlem. Het stuk van Gouda naar Alphen zit me wat dwars met de toch wel grote vaart daar. Iemand ervaring met dit stuk varen in zo'n kleiner scheepje? Is het spannend of lijkt het spannend ;-)

Hoor graag jullie meningen en of adviezen over een alternatieve route (ik zie die niet).

Hartelijk dank!
hayodef
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Mei 2023, 00:09
ligplaats: Heemstede
info: Cresent allure 21

Re: Advies varen over Gouwe

Berichtdoor Pieterse » 17 Mei 2023, 08:47

Over de Gouwe is goed te doen. Je kunt een containerschip tegenkomen maar die varen niet hard.
Alternatief is via de Waaiersluis een klein stukje de Hollandse IJssel op dan via de Goejanverwellesluis ( zelfbediening)
Naar de dubbele wiericke. Hierna kom je bij Nieuwerbrug op de Oude Rijn en kun je naar Alphen.

Veel succes, geniet van de trip.
Groet, John
Pieterse
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: Advies varen over Gouwe

Berichtdoor Roadrunnertoao » 17 Mei 2023, 10:11

Is prima te doen. Verschillende keren gedaan en altijd redelijk rustig daar
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Advies varen over Gouwe

Berichtdoor hayodef » 17 Mei 2023, 12:07

Pieterse schreef:Over de Gouwe is goed te doen. Je kunt een containerschip tegenkomen maar die varen niet hard.
Alternatief is via de Waaiersluis een klein stukje de Hollandse IJssel op dan via de Goejanverwellesluis ( zelfbediening)
Naar de dubbele wiericke. Hierna kom je bij Nieuwerbrug op de Oude Rijn en kun je naar Alphen.

Veel succes, geniet van de trip.
Groet, John


Hartelijk dank!
hayodef
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Mei 2023, 00:09
ligplaats: Heemstede
info: Cresent allure 21

Re: Advies varen over Gouwe

Berichtdoor hayodef » 17 Mei 2023, 12:07

Roadrunnertoao schreef:Is prima te doen. Verschillende keren gedaan en altijd redelijk rustig daar


Dank!
hayodef
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Mei 2023, 00:09
ligplaats: Heemstede
info: Cresent allure 21

Re: Advies varen over Gouwe

Berichtdoor varg » 17 Mei 2023, 20:34

Geen probleem. Vlak voor Alphen bij de containerhaven even opletten op het stoplicht. Dat staat vóór de containerhaven, dus niet doorvaren tot aan de brug, maar wachten bij dat licht (als het rood is :)) Goede reis, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Advies varen over Gouwe

Berichtdoor quichot » 18 Mei 2023, 08:17

Veel rustiger dan de Gouwe wordt het niet. Eigenlijk is het recreatievaarwater, staandemastroute, waar ook containerschepen gebruik van maken. Die varen dan ook heel kalm. En jij kunt onder de hefbruggen door, dus dat maakt het nog eenvoudiger.
Als je echt van rustig houdt, ga dan bij de Oude Rijn niet door Alphen, maar rechtdoor over het Ter Aarkanaal. Tolhuissluisje rechts laten liggen, en via de Drecht naar de Ringvaart.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Advies varen over Gouwe

Berichtdoor hayodef » 22 Mei 2023, 20:35

Dank allen, de tocht is volbracht. Van het sluisje bij Reeuwijk via Gouda de gouwe, Alphen, braasemmermeer,p de kaag en de ringvaart aangekomen in Haarlem. 9 uur gevaren 1 stop in Alphen. Mooi tocht
hayodef
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 17 Mei 2023, 00:09
ligplaats: Heemstede
info: Cresent allure 21


Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten