Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Tonny » 26 Nov 2022, 20:03

Ik heb in België al eens netjes gevraagd aan de brugwachter of ik al door kon varen bij rood/groen omdat de brug al hoog genoeg was voor mij (om het wegverkeer niet te lang te laten wachten), maar toen kreeg ik als antwoord dat door de "sensors" de brug dan in storing valt en ik dus zeker niet mocht doorvaren voor het groene licht brandde. Het kan dus zijn dat er bij sommige bruggen fotocellen staan die de beweging van de brug stoppen in geval er onderdoor gevaren wordt......... Niet doen dus.
Tonny
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 19 Sep 2022, 10:35
ligplaats:
info: Aquanaut Beauty 1400

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Wolf1 » 26 Nov 2022, 20:52

Rood/groen, je kan doorvaren tot de brug of sluisdeur uw richting wordt zo dadelijk groen, er is geen tegenliggende vaart !
Bij geel/groen en geel licht onder de brug, mag je ook in bewegende toestand doorvaren wanneer je er onderdoor kunt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor kajoe » 27 Nov 2022, 15:06

tja ik ben nog van scheepvaart meester 1/2 later alles overdoen en nautop 1/2/3 maar groot gedeelte leerlijnen van colega ook nog doorgelezen daarbij hoorden ook uiteraard wat je al had aan scheepvaart papieren en Andr en noem maar op ,maar daar voor gevaren op bunkerbootje /rijnvaart passagiers /tankvaart alle producten daarna eigen passagiers schip en daarna werd het vakantie vieren op sluizen en bruggen .
nu al het kan heerlijk met ons bootje door de landen tuffen ,wat mij vaak opvalt is dat veel recreatie vaarders een hoop zaken niet weten of begrijpen bv als ik iemand wil oplopen en niet per vhf bereiken kan en dan een oploop sein geef ze totaal niet reageren behalve dat ze boos doen omdat ik blaas ,zo zijn er nog wel meer zaken zoals dat een bootje een dikke honderd meter van de brug af blijft liggen ik vaar er dan omheen en ga vlak voor de brug liggen en dan zijn die gasten pissig mag er niet voorbij op je beurt gaan ook bij sluizen ik ben meer van het vlotte
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Patrick55 » 27 Nov 2022, 19:36

Dag

Rood groen is in Vlaanderen toch echt wel wachten tot het groen is. In de Gentse regio is er veel afstandbediening sinds kort. Bv de Brusselsepoortsluis invaren bij rood groen betekent alles in storing. Overal censoren die een fout vast stellen. Je kan dan wachten tot er ergens een technieker van ik weet niet waar de boel kan komen resetten. Een uurtje wachten is geen uitzondering. De laatste keer dat ik er door wou een achterliggende Nederlands boot met weinig geduld "doorvaren man, ik ben gehaast" Lekker niet dus en gewacht op groen. Roodgroen is weten dat je straks aan de beurt komt. Groen is doorvaren. Bij bruggen is het hetzelfde. Enkel als de brug vergrendeld is laat gaat ze op groen, zeker bij deze die op afstand bediend worden. Hoe verlijdelijk het ook is om eerder eronderdoor te gaan om de wachttijd voor de auto's te verkleinen. Bij doorvaren op rood groen zijn alle verantwoordelijkheden in geval van calamiteiten voor de schipper.

Groeten
Patrick
Patrick55
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 14 Aug 2019, 13:32
ligplaats: Gent
info: Doerak 950 Pas

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Wolf1 » 28 Nov 2022, 01:59

Sorry, bedoelde natuurlijk rood/groen met geel onder de brug.
Ja in België is er wel meer anders, heb ook wel eens voor de sluisdeur gelegen met rood/groen en kwam er nog doodleuk een schip uit de kolk !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Het Sluizenfront » 29 Nov 2022, 21:43

Wolf1 schreef:Ja in België is er wel meer anders, heb ook wel eens voor de sluisdeur gelegen met rood/groen en kwam er nog doodleuk een schip uit de kolk !
Gr. Wolf1

:) :) Tja, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Is mij ook wel eens overkomen. Op het object waar ik werkte moest de bedienaar fysiek het uitvaartsein op groen zetten als de sluisdeuren hun eindstand open hadden bereikt. Toen ik dat wilde doen drukte ik, bleek later, net een knopje verder waarop je het invaarsein met 1 keer drukken roodgroen zette en met 2 keer drukken groen. Toen het voor de sluis liggend schip over de marifoon vroeg waarom ik rood-groen gaf terwijl er een schip in de sluis lag doorzag ik mijn fout. :oops:
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Boekanier » 01 Dec 2022, 07:21

Hoe is het gegaan Frenzel? Veilig aangekomen op de plaats van bestemming? En hoe ben je gevaren?
Gr. Natasja

Eemskruiser "Barca"
Bouwjaar 1979
8.75 x 2.95 x 2.30 x 0.85

Do the day and let the day do you.
Gebruikers-avatar
Boekanier
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 16 Aug 2014, 23:22
Woonplaats: Dordrecht
ligplaats: Dordrecht aan het Wantij
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor quichot » 01 Dec 2022, 13:02

Het Sluizenfront schreef: :) :) Tja, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Is mij ook wel eens overkomen. Op het object waar ik werkte moest de bedienaar fysiek het uitvaartsein op groen zetten als de sluisdeuren hun eindstand open hadden bereikt. Toen ik dat wilde doen drukte ik, bleek later, net een knopje verder waarop je het invaarsein met 1 keer drukken roodgroen zette en met 2 keer drukken groen. Toen het voor de sluis liggend schip over de marifoon vroeg waarom ik rood-groen gaf terwijl er een schip in de sluis lag doorzag ik mijn fout. :oops:

Toch snap ik dit niet helemaal. Als ik me in België meld bij bijvoorbeeld sluis Wijnechem, of zo'n andere reus in het Albertkanaal, dan geven meteen ze rood/groen bij de kolk waar ze me indelen, terwijl daar dus nog geschut wordt.
Ik vind dat logisch, en vooral heel duidelijk. Want als de deuren aan mijn kant opengaan mag ik niet invaren zolang het rood/groen is, maar ik weet al wel dat dit aanstond het geval zal zijn. Dus start ik het petroleumstel vast en kruip ik vast een beetje naar voren, zodat er geen tijd verloren gaat bij binnenvaren.. Want ik weet dat er aan de andere kant ook weer schepen wachten.
Ik zie vaak jachten eindeloos talmen met losmaken en opvaren. Die doen echt niks zolang er niet enkel groen getoond wordt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor kajoe » 01 Dec 2022, 13:38

vergeet niet dat die 5 sluizen op de maas best heel veel tijd kunnen kosten het schutten maar meestal laat men jachtjes even wachten als er nog een schip aan komt en ja die kan best nog een 10 km weg zijn ben je aan het invaren en er meld zich er nog een weer wachten vooral als er van de andere zijde geen aanbod is ,,maar je kan geluk hebben .
wij lagen vroeger vaak als grootschip 100x10 ook wel eens langer te wachten in de kolk op een volgend schip maar ja hoorde er bij .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Boot ophalen van Dordrecht naar Roermond

Berichtdoor Het Sluizenfront » 02 Dec 2022, 13:51

quichot schreef:Toch snap ik dit niet helemaal. Als ik me in België meld bij bijvoorbeeld sluis Wijnechem, of zo'n andere reus in het Albertkanaal, dan geven meteen ze rood/groen bij de kolk waar ze me indelen, terwijl daar dus nog geschut wordt.
Ik vind dat logisch, en vooral heel duidelijk. Want als de deuren aan mijn kant opengaan mag ik niet invaren zolang het rood/groen is, maar ik weet al wel dat dit aanstond het geval zal zijn. Dus start ik het petroleumstel vast en kruip ik vast een beetje naar voren, zodat er geen tijd verloren gaat bij binnenvaren.. Want ik weet dat er aan de andere kant ook weer schepen wachten.
Ik zie vaak jachten eindeloos talmen met losmaken en opvaren. Die doen echt niks zolang er niet enkel groen getoond wordt.

Ik heb alleen op Nederlandse RWS-sluizen gewerkt en weet niet of zaken in Belgie hetzelfde zijn geregeld.
Als ik je goed begrijp zeg je: stel jij komt opvarend voor de reeds dichte sluis terwijl die bezig is met opschutten. Je meldt je en terwijl er nog wordt opgeschut worden de lichten aan jou kant al rood groen gezet. De sluis moet dus nog uitvaren aan de bovenkant.
Als dat zo is, dan zit daar iets onlogisch in. Stel dat er even na jouw aanmelding zich ook een schip afvarend (andere kant) meldt. De sluis staat al voor jou rood-groen en jij mag dus veronderstellen dat de sluis "leeg" terug komt. Dan zou dat inhouden dat die afvarende voor zich de sluis ziet uitvaren waarna de sluis dicht gaat. :shock: :evil:
Daarom is het bij de moderne Nederlandse sluizen zo geregeld dat op het ene hoofd alles dicht moet zijn en rood moet staan, voordat je aan het andere hoofd rood-groen kunt geven.
Zo is (was) het geregeld op de digitaal aangestuurde sluizen en dat zijn er steeds meer ivm. centrale bediening. Ik ben in 2020 gestopt bij RWS. Als het sindsdien gewijzigd is, zit ik fout. ;)
Best mogelijk dat er nog verouderde lokaal bediende sluizen ook in NL. zijn waar men nog wat meer vrijheid heeft in het bedienen van de seinverlichting.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
____________________________________
Reline 41SLX (2002) motorkruiser, 12.37 x 3.80 x 1.15,
Hoofdmotor:159pk Vetus-Deutz
https://www.binnenvaartinbeeld.com/
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront
 
Berichten: 170
Geregistreerd: 17 Feb 2019, 13:08
Woonplaats: Panheel
ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten