varen op de ijssel

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor heuvels » 03 Jan 2022, 10:54

Stukje van Lathum naar Arnhem is een km of 10. Dat is te overzien. Als de motor een uurtje of drie volle bak kan draaien kom je in rustiger vaarwater. Voorwaarde is dat de motor betrouwbaar is. Van Zwolle naar Lathum ben je twee dagen onderweg.
Ik vaar zelf regelmatig op de getijderivieren in het westen. Daar kan ik de stroomrichting uitrekenen en er van profiteren. Met de IJssel gaat dat niet lukken, die zal nooit de andere kant op stromen...
Bij ons op de haven zijn er ook mensen die wel de Nieuwe Maas op zouden willen maar niet goed durven. Als er dan een andere boot meegaat met een ervaren schipper is het al gelijk een stuk minder eng.
Vertrouwen krijgen in jezelf en je boot kost tijd. Doe in het begin rustig aan. Rondje wat je in gedachten hebt is prachtig en niet echt gevaarlijk. Zorg dat je een recente Almanak deel twee aan boord hebt en lees je in wat betreft IJssel en blauwe borden en de rest van je route. Op de Randmeren kan het aardig spoken met veel wind.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor quichot » 03 Jan 2022, 12:05

chaea schreef:De IJssel is de minst enge rivier die ik meermaals heb bevaren. Ja je kan vooral vanaf Arnhem behoorlijk tegenstroom hebben, als je boot daar niet tegenin komt is hij ongeschikt.

Als je van Arnhem richting de Waal vaart, maar dat lijkt me niet de bedoeling.
IJssel is best te doen. Er is wel beroepsvaart, maar echt drukbevaren is de IJssel niet, en de schepen die er varen zijn ook niet de grootste.
Pleziervaart houdt in bochten gewoon de stuurboordwal. Schippers weten dat, en rekenen daar ook op, dus laten bij overgaan altijd voldoende ruimte.
Tussen Arnhem en Doesburg is de stroom het hardst, daar beneden wordt de rivier breder, en neemt de stroom af. 's Zomers is het zelden meer dan 4 km/h.
Plan je reisje zo dat je stroomafwaarts kunt varen, of ga op de heenreis vanaf Kampen in één keer naar Zutphen, om vandaar in stapjes terug te varen met de motor net boven stationair. Dat is genieten!
Één dingetje nog. Stel je wilt stroomafwaarts varend rondgaan, bijvoorbeeld voor een ligplaats, doe dat dan nooit vlakbij een brug. De brugpeilers komen griezelig snel op je af.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor Aquarius129 » 03 Jan 2022, 12:40

Goede tips allemaal, dank jullie! Kan ik wel wat mee en meer ervaringen en tips zijn altijd welkom voor deze beginner
Aquarius129
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 Jan 2022, 19:08
ligplaats: Lathum
info:

Re: varen op de ijssel

Berichtdoor stellamaris » 04 Jan 2022, 18:40

Aquarius 129.

Je begint net en gaat dus nog veel leren. Geen probleem, maar doe het dan op een goede manier, dan blijft het ook leuk.
Voorbereiding is in dit geval meer dan het halve werk.
Vlak bij je ligplaats in Giesbeek is een grote Watersportvereniging met meer dan 1000 leden . Daar is heel veel kennis en er worden ook cursussen gegeven.
Die zijn ook voor niet leden toegankelijk en betaalbaar.
Kijk eens op hun website of daar iets voor je bij zit. Dit is geen reclame, leden en belangstelling voor cursussen genoeg bovendien wordt er geen geld aan verdient, hooguit de kosten gedekt.
https://www.wsvgiesbeek.nl
Succes



Stella-Maris
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten