Algarve Portugal

Re: Algarve Portugal

Berichtdoor kajoe » 15 Feb 2023, 11:11

buiten alles om je verzekering moet het ook maar dekken .
voor ons houd het nu op bij binnenwateren de wadden en zeeland ,over zee extra verzekeringen ook vrij duur .
hou daar rekening mee .
ook voor ons mocht het niet via de middellandse zee naar Barcelona ,ook waren we niet ge certificeert voor op zee .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Algarve Portugal

Berichtdoor Svalk » 15 Feb 2023, 11:31

De vraag is dan wat is zee en wat is kust ? Wat voor certificaten zou ik of het schip extra MOETEN hebben om over zee te gaan ? Als je met een kano de zee op gaat is er niemand die er wat van zegt denk ik. Als je echt op zee zit dan zit je in internationale wateren immers. Maar we hadden het over kusthoppend naar de Algarve te gaan en zit je dus niet in internationale wateren te peddelen.

Ik heb er eerlijk gezegd helemaal niet aan gedacht bij het overvaren van mijn scheepje. In Noorwegen is bijna ieder bootje zeewaardig en ik had een verzekering voor Europa afgesloten en die was wel ietsje duurder dan alleen voor NL maar niet dramatisch.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Algarve Portugal

Berichtdoor Kwokko » 15 Feb 2023, 13:28

Svalk schreef:De vraag is dan wat is zee en wat is kust ?

Ik denk dat je jezelf beter de vraag kunt stellen , hoe je verzekeraar er over denkt en schrijft wat hun definitie is tussen zee en kust t.a.v. de dekking op je polis.
Want dat is degene die jou moet betalen, cq de redders moet betalen ,mocht er iets mis mocht gaan.
En als je er dan pas achter moet komen, wat hun definitie is ,dan kan het wel eens te laat zijn.
Kwokko
 

Re: Algarve Portugal

Berichtdoor Svalk » 15 Feb 2023, 13:57

Had ik gedaan en een Europese verzekering afgesloten en in Europa heb je zeeën en binnenwateren. Of ik nu binnendoor naar de Duitse Wadden vaar of het Skagerak oversteek is hetzelfde in principe.

Maar geef eens antwoord op de vraag zou ik zeggen en geef aan waar ik aan MOET voldoen als ik over zee ga of langs de kust blijf varen.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Algarve Portugal

Berichtdoor Kwokko » 15 Feb 2023, 15:10

Svalk schreef:Maar geef eens antwoord op de vraag zou ik zeggen en geef aan waar ik aan MOET voldoen als ik over zee ga of langs de kust blijf varen.

Waar jij en de bemanning en het schip aan MOETEN voldoen ,is niet aan mij om dat te beoordelen.
Doodeenvoudig omdat ik daartoe niet gerechtigd ben,en ik je verzekeraar niet ben.
De eisen met betrekking tot je schip,staan vermeld in de voorwaarden en dekkingen van de verzekering/polis.
"Kleine lettertjes" lezen geeft veel antwoorden op je vragen. :idea:

En ik heb daar ook wenig mee ,want ik vaar niet eens over de Waddenzee.
Ik heb niks met buitenwater.
In het verleden zat je vaak op ferry's ,omdat er anders geen mogelijkheid was op in Kopenhagen of Oslo of Stockholm te kunnen komen.
Maar sinds o.a. de Nye Lille- en Store Belt en Øresund bruggen er liggen ,kun je er op de fiets er wel naar toe als je dat wilt. :lol: :lol:
Kwokko
 

Re: Algarve Portugal

Berichtdoor pascall » 15 Feb 2023, 19:26

Voor het echt op zee varen, dus buiten het groot vierkant, kan het lastig zijn om een verzekeringsmaatschappij te vinden die de boot wil verzekeren.
Zeker betreffende de wereldreizigers is het een bekent probleem, en dat probleem wordt steeds groter, verzekeringsmaatschappijen zitten er niet op te wachten dergelijke risicovolle reizen te verzekeren.
Wat betreft het klein en groot vierkant was het sinds kort niet moeilijk om de boot te verzekeren, maar daar begint wel verandering in te komen.
Sommige verzekeringsmaatschappijen hanteren tegenwoordig de CE normering, en dan kan het gebeuren dat je de boot niet verzekerd krijgt als deze niet geclassificeerd is voor dat stuk water waar jij zo graag rond wil dobberen.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Algarve Portugal

Berichtdoor pascall » 15 Feb 2023, 19:26

Oeps, dubbel post
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Algarve Portugal

Berichtdoor Solita74 » 15 Feb 2023, 21:46

Het belangrijkst is de wet van goede zeemanschap hanteren!!!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: Algarve Portugal

Berichtdoor pascall » 15 Feb 2023, 21:50

Klopt, alleen kijkt de verzekeraar daar niet naar, wel naar een nietszeggende CE normering
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Algarve Portugal

Berichtdoor Solita74 » 15 Feb 2023, 23:02

CE hoort daar ook bij en verzekering ook we kunnen deze hele pagina vol schrijven met de wet van goede zeemanschap en ervaring
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten