Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Berichtdoor Amersfow » 16 Dec 2020, 16:49

Van mijn boot zegt een expert: https://photos.app.goo.gl/exfpqt9HSis6hQdj8
Er zit een BTW certificaat bij, als ik dan nog wat zwemvesten enzo zou aanschaffen zou ik dan buitenom ermee naar Frankrijk kunnen/mogen? Ik zag op de Noordzee soort "spitsen" varen die dat wel mogen; met bepaalde restricties (niet meer dan zoveel nm uit de kust enzo). En oversteekje naar Engeland?

En zag in Calais een NL knikspant kruiser liggen, had wel een reddingsvlot op dek.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Berichtdoor Mopolcamper » 16 Dec 2020, 17:03

Die vraag zou je voor kunnen leggen aan je verzekeraar, die van mij heeft alvorens dekking te verlenen aanvullende eisen gesteld aan de boot m.b.t. bilgepomp, knevel op luiken etc.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Dec 2020, 17:12

Amersfow schreef:En zag in Calais een NL knikspant kruiser liggen, had wel een reddingsvlot op dek.

Huidige (multi)knip spanters hebben al snel CE-C (Kust) of CE-B (Zee).
In je verzekeringspolis zijn naar wellicht wel clausules te vinden en die kennen sowieso een vaargebied waarvoor je dekking hebt, meestal is de NL binnen, Europa binnen, Kust (max 10 Nm uit de kust), Noordzee etc.

Met die 10 Nm zou je in principe Calais-Dover kunnen doen, hemelsbreed is dat iets meer als 17Nm dus blijf je binnen de 10Nm zone.

Die aanvullende eisen zitten volgens mij in de CE verwerkt.
In de aanloop naar ons schip hebben we ook naar CE-B gekeken en toen kwam de werf bv met de eis dat er dan gelaagd glas in moet zitten en dus geen gewoon veiligheidsglas.
Ook sprak hij over aanvullende zaken zoals een automatische brandblusinstallatie in de machinekamer, dubbel uitgevoerde lenspomp etc.

Of het allemaal klopt weet ik niet, uiteindelijk hebben we genoegen genomen met CE-C
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Berichtdoor kajoe » 16 Dec 2020, 17:15

de eventuele verzekeraar heeft het laatste woord
mjn luxe motor werd verkocht naar engeland en moest van uit vlissingen overgevaren worden .
maar ondanks alle verzekeringen mocht dat alleen onder voorwaarden en hield in de wind richting niet meer dan bf 3 de gasolie tanks moesten vol zijn en 2 x drums gasolie aan dek dus 400 lt extra ondanks de 900 lt in de bunkers
en alleen in convooi van meer dan 3 schepen .
je mocht wel in zeeland en ijsselmeer /wadden zee tot windkracht 12 gaan niet te snappen maar goed .
en dat ,je voer onder scheepvaart inspectie toender tijd ,passagiers schepen /binnenschepen besluit .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Berichtdoor Amersfow » 16 Dec 2020, 17:54

Aha dus de verzekering is in deze maatgevend. En dat Solas verdrag natuurlijk. Zag op Varen doe je samen een mooie en strenge lijst. Je moet bv een bijboot hebben. En 10 nm is dan de definitie van kustvaart. Ik kan nergens het onderscheid tussen beperkt en normale kustvaart vinden. Wel zie ik binnen, kust en zee
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Berichtdoor pascall » 16 Dec 2020, 18:33

De verzekering speelt hier inderdaad en cruciale rol in.
Ik wilde laatst overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij, een waar ik eerder 15 jaar lang verzekerd was.
Helaas kon deze verzekering ons niet verzekeren voor groot vierkant omdat wij niet CE gecertificeerd zijn, dus blijven we bij de huidige verzekeringsmaatschappij.
Uiteindelijk is die CE normering een grote wassen neus, maar je hebt er wel mee te doen.
Een CE certificaat op een zelfbouwbootje is mogelijk maar kost circa 2500 euro, als het nu meerwaarden had tot daaraan toe, maat de eisen slaan nergens op!
Laats nog een bootje gezien met CE-B, lachen!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Berichtdoor Yep » 16 Dec 2020, 18:50

Zeker lachen.
Mijn rubber bootje (AB) is officieel 'C'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Berichtdoor Marie Christina » 16 Dec 2020, 19:43

SOLAS is alleen van toepassing voor schepen onder klasse.
SOLAS heeft geen enkele verplichting die jachten betreft.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Berichtdoor bas » 16 Dec 2020, 20:03

SOLAS heeft geen enkele verplichting die jachten betreft.


Hoofdstuk 5 heeft wel degelijk verplichtingen voor plezierjachten. Stelt allemaal niet heel veel voor en geen sterveling die het controleert maar ze zijn er wel.
https://www.kustwacht.nl/sites/default/ ... igen_0.pdf
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Wat is nodig voor (beperkte) kustvaart?

Berichtdoor Marie Christina » 16 Dec 2020, 21:12

Hmm, apart.
Om te kijken of onze Basic Training cursus nog up to date is heb ik recentelijk de laatste versie van zowel het STCW als het SOLAS besteld en doorgeworsteld.
Dit is me niet opgevallen.
Maar daarbij zal ik me vermoedelijk ook meer op zeevaart geconcentreerd hebben.

Zul je altijd zien: STCW boek heb ik hier thuis, maar het SOLAS ligt natuurlijk weer op school.
En daar kom ik voorlopig niet meer.
Maar ik zal eens een kijkje nemen, mocht ik er over xx tijd aan denken.

De meeste eisen gaan zo te zien over zaken die je sowieso al aan boord hebt
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten