Amersfow schreef:En zag in Calais een NL knikspant kruiser liggen, had wel een reddingsvlot op dek.
Huidige (multi)knip spanters hebben al snel CE-C (Kust) of CE-B (Zee).
In je verzekeringspolis zijn naar wellicht wel clausules te vinden en die kennen sowieso een vaargebied waarvoor je dekking hebt, meestal is de NL binnen, Europa binnen, Kust (max 10 Nm uit de kust), Noordzee etc.
Met die 10 Nm zou je in principe Calais-Dover kunnen doen, hemelsbreed is dat iets meer als 17Nm dus blijf je binnen de 10Nm zone.
Die aanvullende eisen zitten volgens mij in de CE verwerkt.
In de aanloop naar ons schip hebben we ook naar CE-B gekeken en toen kwam de werf bv met de eis dat er dan gelaagd glas in moet zitten en dus geen gewoon veiligheidsglas.
Ook sprak hij over aanvullende zaken zoals een automatische brandblusinstallatie in de machinekamer, dubbel uitgevoerde lenspomp etc.
Of het allemaal klopt weet ik niet, uiteindelijk hebben we genoegen genomen met CE-C