Veilige route? Wie kan me helpen

Veilige route? Wie kan me helpen

Berichtdoor Bootjebootje1967 » 13 Sep 2020, 18:34

beste ik zal me eerst voorstellen l, ben mark en heb een beetje vaar ervaring van 3 dagen door België.
Maar ik kan een boot aankopen in Duitsland het plaatsje Varel bij whilmshaven.
Nu zou ik de boot naar nederland moeten varen plaatsje venlo en als ik de vaarroute bekijk dan moet ik vanaf whilmshaven D.E een stuk langs de kust ook voor de wadden om zo land inwaarts te gaan.
De boot is een soort patrouille boot met een M.A.N 6 cilinder 108 pk
Hij is 3 breed en 11.50 lang zonder boegschroef.
Ik heb geen marifoon diploma maar mss verstandig om er toch 1 mee te nemen.
Ik wil de reis alleen doen maar vraag me af dat stuk je is dat verantwoord bij normale weersomstandigheden.
Ik ben technische onderlegd en inmiddels ook in bezit van digitale vaarkaarten
Dus kan alles goed voorbereiden maar ik moet over de aankoop binnen 2 dagen beslissen.
En ik weet niet als die trip verantwoord is..
Ik heb wel op de schelde gevaren in België en dat was geen pretje met die stroming en zandbanken.
Dus nu de vraag aan de ervaren heren hier is het te doen of
Moet ik echt een ervaren persoon bij me hebben.
Mvg mark
Bootjebootje1967
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 13 Sep 2020, 18:22
ligplaats: Venlo
info: Wil een aankoop doen
Boot is 11,50 6cil staal.

Re: Veilige route? Wie kan me helpen

Berichtdoor Mopolcamper » 13 Sep 2020, 18:57

Als je 3 dagen ervaring hebt, zou ik een ervaren opstapper meenemen.
Je kunt vanuit Varel naar Wilhelmshafen, door de sluis naar het Ems-Jadekanal.
Bij Emden de Eems oversteken naar Delfzijl.
Dan is alles "binnenwater".
Wil de verkoper niet mee?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Veilige route? Wie kan me helpen

Berichtdoor Kwokko » 13 Sep 2020, 21:15

Bootjebootje1967 schreef: langs de kust ook voor de wadden om zo land inwaarts te gaan.
De boot is een soort patrouille boot met een M.A.N 6 cilinder 108 pk
Hij is 3 breed en 11.50 lang zonder boegschroef.
Ik heb geen marifoon diploma maar mss verstandig om er toch 1 mee te nemen.
Ik wil de reis alleen doen maar vraag me af dat stuk je is dat verantwoord bij normale weersomstandigheden.
En ik weet niet als die trip verantwoord is..
Ik heb wel op de schelde gevaren in België en dat was geen pretje met die stroming en zandbanken.
Dus nu de vraag aan de ervaren heren hier is het te doen of
Moet ik echt een ervaren persoon bij me hebben.
Mvg mark

Op basis van je eigen ervaring zou ik niet via de Wadden gaan,ook niet met een opstapper.
Vooral niet met een aankoop waar je geen zekerheid hebt,hoe e.e.a eruit ziet,en in welke conditie het schip zich bevind.
Hetgeen Mopolcamper ook aangeeft ,Varel -> Wilhelmshafen ,daar naar binnen en dan via de Ems-Jade kanaal naar Emden.
Je kunt echter ook via de Weser naar Elsfleth,daar de Hunte op naar Oldenburg,en dan via het Küstenkanal naar Dorpen.
Daar kun je de keuze maken,of je via het Dortmund-Emskanaal , dan de Wesel-Dattelnkanal, Rijn->NL ,Waal en bij Nijmegen richting Venlo gaat , of dat je via de Eems naar Delfzijl gaat,om vervolgens via Groningen - Lemmer etc gaat.

Je hebt geen marifooncertificaat schrijf je , maar heb je wel een vaarbewijs?
In Duitsland verplicht voor alle vaartuigen die worden voortbewogen door een motor.

Duitsland kent geen regelgeving van tot 15 meter en niet sneller dan 20km/h.
Je zou hem ook nog via wegtransport met een dieplader op kunnen halen.
Tot 3 meter breed kan dat zonder extra vergunningen.
En met 11,50m blijf je nog mooi binnen de normale lengte afmeting.

Ga je toch varend,neem dan iemand mee,die ook kennis van zaken heeft,desalniettemin,ga binnendoor.
Kwokko
 

Re: Veilige route? Wie kan me helpen

Berichtdoor Mopolcamper » 13 Sep 2020, 22:02

Weser en Hunte tot Oldenburg en Ems tot Papenbug is getijdenwater en dus voor TS te ontraden.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Veilige route? Wie kan me helpen

Berichtdoor Kwokko » 13 Sep 2020, 22:47

Mopolcamper schreef:Weser en Hunte tot Oldenburg en Ems tot Papenburg is getijdenwater en dus voor TS te ontraden.

Wat is jou reden om dat te ontraden?
Er varen elke dag namelijk binnenvaartschepen op zowel de Eems als op de Weser,en die varen ook naar Oldenburg.
Ook varen er plezierjachten via de Eems en Kustenkanaal en Hunte naar Elsfleth,dus ik zou geen reden kunnen bedenken waarom het voor TS niet mogelijk zou kunnen zijn,cq te ontraden is.
En van Varel --> Wilhelmshafen en Emden --> Delfzijl zit hij ook met getijdenwater.
Kwokko
 

Re: Veilige route? Wie kan me helpen

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Sep 2020, 10:50

Om te beginnen heb ik geadviseerd een ervaren opstapper mee te nemen. Zonder dat vind ik überhaupt de tocht onverantwoord!
Klopt dat Jade en Eems ook getijdenwater is. In mijn voorstel echter wel verreweg het kortste stuk!
TS heeft slechts 3 dagen ervaring Okko, voor iemand die zelf al moeite heeft met Bft 5 op het Lauwersmeer vind ik jouw reactie nogal opportuun!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Veilige route? Wie kan me helpen

Berichtdoor pascall » 14 Sep 2020, 10:56

Mopolcamper schreef:Om te beginnen heb ik geadviseerd een ervaren opstapper mee te nemen. Zonder dat vind ik überhaupt de tocht onverantwoord!
Klopt dat Jade en Eems ook getijdenwater is. In mijn voorstel echter wel verreweg het kortste stuk!
TS heeft slechts 3 dagen ervaring Okko, voor iemand die zelf al moeite heeft met Bft 5 op het Lauwersmeer vind ik jouw reactie nogal opportuun!


Mee eens, en ook nog de leukste en mooiste route.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:


Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten