Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor Amersfow » 10 Sep 2020, 19:04

Prachtige zee zeiltocht gehad. Gestart op het Hollands Diep, door de Zeeuwse Delta, naar België en Frankrijk, Boulogne als keerpunt. Plan was ook Engeland, maar dat was wegens corona helaas niet toegestaan. Geweldige ervaring, heel veel geleerd. Heel veel zeil uren, tot soms 23:00 CET.
https://photos.app.goo.gl/Xf8gjnuYbi8t86Qt5
Met 12m tweemaster, de zeilen genua, grootzeil, bezaan en halfwinder kan ik blindelings bedienen. Genoten!
https://photos.app.goo.gl/T91rT163w7DP8jqm7
https://photos.app.goo.gl/uwNWMdhmMKSsVPJx6
https://photos.app.goo.gl/6E1ZHVVifdsEmEHS9
High speed record https://photos.app.goo.gl/9vnUqZ4pb8mvtyb98 (voor landrotten, dat is 22,3 km/uur, dat kan tijdens het naar beneden surfen met een grotere golf)

Zo'n zeilboot is wel een heel gedoe en kostbaar (bv elke 10 jaar alle tuigage a paar 1000 euro vervangen). En de planning wordt bepaald door de wind. Na varen op zee is de Oosterschelde erg tam. Met 14,5m hoogte moet elke brug omhoog en met 1,6m diepgang heb je op binnenwater weinig te zoeken. Ik zou wel een zeewaardig motorjacht willen, of met een klein steun- of slingerzeil. En dan kustvaren. Zelfde ervaring, meer comfort en minder afhankelijk.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor pascall » 11 Sep 2020, 02:44

Mooie tocht, en spreek uit ervaring, eenmaal geproefd aan de zee smaakt het naar meer.
De 12,4 knopen was uiteraard stroom mee maar als je er gebruik van maakt mooi meegenomen.
Het schip is dat een kimkieler?
Staat ook nog op het lijstje om een keer te doen.
Buiten het feit dat je met een zeilboot comfortabeler vaart, heb je met een motorboot het voordeel dat je gemiddelde snelheid aanzienlijk hoger ligt.
Zeker die kant op geeft dat meer ruimte in de planning.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor Rob Art » 11 Sep 2020, 04:54

Prachtige reis en mooie foto’s.
Wij zijn ons zelf ook aan het inlezen en voorbereiden op dit soort zeereizen met de Barkas. Is natuurlijk wel even anders dan een zeilschip, wij zullen wat meer naar het weer en de windhoek moeten kijken.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art
 
Berichten: 234
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 18:45
Woonplaats: Haarlem
ligplaats: Westeinderplassen
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor Amersfow » 11 Sep 2020, 08:35

Schip een soort S-spant, gewone kiel, steekt 1,60. Een enorme rolbak, alleen scherp aan de wind (40-50gr) lag die stabiel over 1 oor. Eigenaar wil er kimkielen onder laten zetten; hij denk dat dit geen enkele snelheid kost omdat het in de stroom zit (wat ik betwijfel maar schipper was iemand die altijd gelijk krijgt ook al heeft die het niet ;-)). Dus dat viel mij tegen, ik denk dat een motorboot bijna even stabiel aan kan voelen. Meestal vaar je tussen de 90 en 160 graden, opkruiser is doodvermoeiend (op het Volkerak hebben we 20 slagen moeten maken, toen was dat biertje welverdiend ;-)


Ik zag in de zeehavens sommige gewone GSAK's liggen, het kan dus wel ook al zijn die geen CE-a natuurlijk. Ze hadden wel een reddingsvlot erop enzo. Je zult extra handgrepen aan moeten brengen, op zee is altijd deining, tot 35gr slagzij; dan sta je zo ongeveer op de zijkant van de kuip. Verbazingwekkend genoeg was ik hier met 2-3 dagen aan gewend, kon soms zonder handen blijven staan. Een maat is wel een middag zeeziek geweest. Met een zeilboot heb je 2 voortstuwingsmechanismes; daar kun je met motorpech nog steeds uit de voeten. Heb daar over zitten kletsen. Nooddingen nodig is een drijfanker. En sturen met 2 putsen achterop in het water, moet je naar bakboord, haal de BB puts erin. Wel inventief.

Er zat ook een automaat op, zelfs in de simpelste vorm (zet m op een koers en met zijn eigen roertje houd de automaat m hierop) is dat verbluffend handig. Je hoeft dan alleen maar "wacht" te houden. Rondkijken en af en toe + en - geven. Aanrader voor op het randmeer bijvoorbeeld.

1 dag hebben we de motor totaal niet gebruikt, dat is de zeilersuitdaging (nergens voor nodig natuurlijk); wegvaren op zeil en aanmeren door de wind je naar de steiger te sturen.

Schipper was wars van alle techniek, dan kost navigeren veel inspanning. Navionics doet het volgens mij veel handiger. Wat een geweldige app is dat zeg.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor quichot » 11 Sep 2020, 10:14

Mooie tocht @Amersfow!
Zeilen op zee is uniek. Het is fantastisch. Ooit heb ik samen met een zeer bevaren zeezeiler die ik ken voor een onervaren zeiler een trimaran mogen ophalen uit Plymouth. Die had de boot daar gekocht maar durfde, onervaren als hij was, de overtocht niet aan.
Vanwege zwaar weer voor Eastborn was het zeker niet alleen maar leuk, maar vergeten zal ik het nooit. En wachten draaien hè, 4 uur op, 4 uur wacht te kooi. De eigenaar in spe was uiteraard ook mee, maar die werd zeeziek, dus daar hadden we niet veel aan.
Zo'n trimaran is een racemonster. We hebben één keer de 14 knopen aangetikt. Deze boot zou volgens opgaaf bouwer 22 knopen moeten kunnen halen, maar daar waren de omstandigheden niet naar.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor Amersfow » 14 Sep 2020, 08:38

Voor de geïnteresseerden; een boring lange video van mijn trip; https://youtu.be/WAndktOS-KY als ik tijd en zin heb ga ik m editen ;-) Maar vanaf 35 minuten zijn mooi de golven op zee met kracht 7-8 te zien 8 nm uit de kust van Frankrijk.

Verslag;
Zeereis met bas en walter van 29 Aug tot 10 September 2020. Wgs conora niet naar Engeland. 

Zaterdag, van Noordschans naar st annaland. Pech met verbinding kabel met kk. 

Zondag veel gezeild, naar breskens. Voor het eerst op zee. Kracht 7. Enorm. Pech met schoot genua en oog

Maandag naar blankenberge, België, gezeild. Even met halfwinder gezeild. 

Dinsdag tot 2 uur naar nieuwpoort. Even met alle zeilen op gezeild. Veel gewandeld, naar monument karel, 1e wo. Om 20:30 op de motor naar duinkerken. Op boeien gevaren, navionics had prima gegaan. 

Woensdag gemotord naar Calais, geen wind. Dan door naar Boulogne als stroom weer mee is 

Donderdag prachtig van bourgogne naar duinkerken gevaren, 43 nm in 5 uur. Zeer woelig water. Kracht 7-8. Water in de middenkuip gekregen. Eerste ruime koers tot shipping lane, toen gegijpt naar duinkerken 

Vrijdag van duinkerken naar oostende, mooi gezeild. Bijna geen motor gebruikt 

Zaterdag naar zeebrugge, nm voor ingang terug gekoerst, scherp aan de wind. Onder 40 - 50 graden windinval rihcting strand gezet, slag naar zee gemaakt, verder gevaren, toen dicht bij strand gekeerd en naar zeebrugge gevaren. Motor bijna niet gebruikt. In Zeebrugge is weinig te beleven. 
Dagelijks ritueel, 's morgens gezamenlijk ontbijt en lunch klaarmaken. Zeilen, lunch uit het vuistje voor die niet aan het stuur zit. Na zeilen biertje. Eten maken door bas. Eten, dan loop naar stadje. Biertje in bar of restaurant. Dan in kuip of salon lezen. 

Zondag van zeebrugge naar Zierikzee gevaren, heel lang varen. Alles op de halfwinder. Om walcheren heen gevaren. Erg druk in Zierikzee, uiteindelijk in lege box gaan liggen. 

Maandag Zierikzee in, daarna even wachten voor toegang sluis, sluisdeur was kapot. Tegenwind naar roompotsluis gelaveerd. Daar geluncht. Voor de wind naar het oosten. 
Giek moet max 15 graden maken tov windrichting 
Tell tales laten zien of je moet aanhalen of vieren. 
Genua bijna altijd uit. Bezaan vaak. Grootzeil op halve wind of aan de wind. 
Genua is iets meer dan 100 procent. 
Halwinder voor ruime koers, tot 170 graden. Met bezaan
Aangelegd in Yerseke 

Dinsdag lange tocht, eerst laverend naar roompot sluis, daar geluncht. Toen buitenom naar Stellendam. Giekschoot tegen bril en hoofd gekregen door gijp. Door wind mee motor bijgezet. Veel zeehonden gezien. In stellendam jachthaven gegeten. Toen buiten op haringvliet nacht aan ankerboei. 

Woensdag in de mist naar Willemstad gevaren. Daar boodschappen gedaan, zon brak door. Na volkerak sluizen geluncht. Toen vervelend stuk gezeild, 20 keer overstag, tegenwind en enorme drukte vrachtverkeer. Ook ging de boot soms weer terug na overstag. Overnacht jachthaven wsv volkerak. 

Donderdag terug naar Klundert. Boot schoonmaak. 

Geweldige ervaring, boven verwachting. Op zee varen is erg woelig maar prachtig. Om een doel te hebben langs de kust. Met een zeilboot ben je erg afhankelijk van de wind. En alle bruggen moeten open. Motorsailer of zeewaardige motorkruiser lijkt me beter. Een automaat is ideaal. Voor lange rakken. Je hoeft alleen nog maar wacht te houden. 
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor henkvd » 14 Sep 2020, 19:40

Ik mis toch wel de beloofde windkracht 7 tot 8 , doe er daar maar een 3 tot 4 vanaf.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor Amersfow » 14 Sep 2020, 20:53

lol, voorspelling was 6-7, schipper schatte in op 7-8; omschrijving dan is:

7 28-33 harde wind de golven worden hoger, het witte schuim begint zich als strepen in de richting van de wind te ontwikkelen.
8 34-40 stormachtige wind matig hoge golven, met aanmerkelijke kamlengte, toppen waaien af en vormen goed ontwikkelde schuimstrepen in de richting van de wind.

Anyway, ik vond het machtig mooi. Sommige van de golven maakten al zo'n tunnel bovenop. Cool.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor henkvd » 14 Sep 2020, 21:18

Weet wel hoe het er uit ziet meer dan 10 jaar op zee gezeten.
Laat ik het zo zeggen, met 7 of 8 zit je niet meer voor je lol op dit soort bootjes op het water.
Windsterkte inschatten is net zo iets als visserslatijn.

Verder heerlijk gezeild en daar gaat het om.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor pascall » 14 Sep 2020, 21:20

Het inschatte van de wind wordt al gauw erg overschat.
Ook nu weer, want als ik terug kijk naar de gemeten windsnelheid op de zondag dat jullie richting België zeilde was deze 5 Bf max bij Cadsand.
De reden tot overschatting komt omdat het snel tekeer gaat met een kleine boot, zeker dat je laag op het water zit.
Ook wordt vaak de voorspelde wind als ware wind geïnterpreteerd.
Daarom luister ik altijd de verkeerspost uit wat de huidige wind is, dan hou je je zelf niet voor de gek en kom je later niet voor verassingen te staan als het echt, bv, 7 Bf is.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten