Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor pascall » 14 Sep 2020, 21:55

Nog een aanvulling op bovenstaande, idem geld voor de golfhoogte/lengte, ook deze word vaak overschat.
Zelf schat ik de golfhoogte in gedeeld door twee en dat blijkt goed te werken.
Over de gehele Nederlandse kust kan je de actuele golfhoogte opvragen, dit vergelijkend met je eigen waarneming komt vaak een verrassend verschil uit.
Laatst Hoek van Holland naar buiten, wk variabel 2 BF, gemeten golf hoogte max 1/2 meter.
De hoek uit, behoorlijk ruw, golven tegen de uitgaande stroom in, voor Scheveningen mooi rechtstandig op en neer, lange deining.
Een uitgaande spotvisser, ex veerpont 40 meter, slingerde zich wezenloos, om maar wat te noemen.
Hou je nu die halve duimstok op de vloer naast je dan denk je, waar gaat dit over!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor Amersfow » 15 Sep 2020, 07:51

Take away voor mij was dat op zee altijd deining staat, ook met WK 1. En dat het van meer dan wind afhangt; stroming, een pier dichtbij, hoever het land er vanaf is. Mensen die Kaap Hoorn willen ronden varen graag dagen om, om in het kustgebied te blijven en daarmee minder hoge golven hebbend. Ik voelde me op deze tupperware bak erg veilig, ook met 35gr slagzij, maar besef dat je best wel kunt platslaan en dat dit geen pretje is en veel schade geeft. Een motorboot met vormstabiliteit en geen gewichtsstabiliteit gaat wel om en kentert niet meer terug (getuige de skutsjes die in friesland met kraan overeind gehesen moeten worden).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor Ruiter » 16 Sep 2020, 22:00

Wij zijn een paar jaar geleden ook die kant op gegaan.
Stellendam naar buiten en via Blankenberge en Boulogne naar St Valery sur Somme Gevaren en daarna via de Somme binnendoor weer naar boven.
St Valery is echt een aanrader wel wat voorbereiding (rekenwerk) nodig de baai valt daar zowat helemaal droog.

Groet Dirk
Ruiter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 22:24
ligplaats:
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor Amersfow » 17 Sep 2020, 22:40

O mooi, met een motorboot of zeilboot?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1858
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Over zee naar Boulogne Frankrijk en weer terug

Berichtdoor Ruiter » 19 Sep 2020, 19:10

Motorboot De Ruiter trawler
Ruiter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 22 Jan 2012, 22:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten