Den helder <> Texel

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Mei 2020, 12:08

Kwokko schreef:Inderdaad, CE-richtlijnen of normering,heeft te maken met hetgeen waar de fabrikant of leverancier aan moet voldoen.

Ik denk dat je CE met de ISO norm verwart.

ISO 9000-nogwat gaat over het proces binnen een bedrijf, maar zegt niets over de kwaliteit van het product.

CE gaat wel degelijk over de eisen die aan een product worden gesteld.

Die CE klasses voor schepen, zeggen wel degelijk wat over de eisen waaraan het schip, in elk geval op papier, aan voldoet.
Of en in hoeverre die zinnig resp. realistisch zijn is een ander verhaal.

Mijn schip is CE-C, maar om nu met 6 Bft en golven van 2m de Noordzee op te gaan, vind ik nu niet bepaald een aantrekkelijke gedachte ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Kwokko » 16 Mei 2020, 19:48

R.C.Grootveld schreef:Ik denk dat je CE met de ISO norm verwart.

Nee totaal niet,want ISO is een Internationale Organisatie van Standaardisatie,en dat kan ook in USA, Japan of in China zijn.
ISO komt zelfs voort uit de USA,werd het onder een andere naam(AQAP) gebruikt in het leger.
CE heeft niks met ISO te maken, CE is Europa gerelateerd.

CE gaat wel degelijk over de eisen die aan een product worden gesteld.

Dat schrijf je goed, maar ook leveranciers vallen daaronder,die moeten dan voldoen aan de CE voorwaarden van levering.
In het geval van de producent die de Bellus maakt,zegt die "levering onder CE richtlijnen",dus helemaal niets over de Bellus zelf,maar over de voorwaarden waar Daniels aan moet voldoen cq voldoet.
Loze praat dus.
En dat produkt hoeft geen schip te zijn,dat kan net zo goed een fiets zijn ,of een auto.

Die CE klasses voor schepen, zeggen wel degelijk wat over de eisen waaraan het schip.

Nee dat niet,althans niet zoals jij het er neer zet.
Alleen de letters CE zegt niets, daar zal dan een toegevoegde letter bij moeten, in jouw geval is dat de C (CE-C)
Uiteraard zijn er CE- klasses,maar niet alle klasses zijn schip gerelateerd.
Dat zijn enkel A,B,C en D.

CE betekend Conformité Européeene, wat zoveel betekend als Overeenstemming met de Europese regelgeving.
CE is dus een Europese aangelegenhied,dit in tegenstelling tot ISO dat internationaal is.
Zelfs je slimme meter( als je die hebt) heeft een CE markering.
En ik ,kan nou niet echt zeggen,dat dat ding op een boot lijkt. :mrgreen:

Je hebt hier in de EC nog een ander document,en dat is een CvO. Certificaat van Oorsprong.
Officieel is het een CoC,een Certificate of Conformity. wij noemen dat een CvO.
Dat wordt officieel geleverd bij een voertuig,van na 1995 geloof ik.Ergens in de jaren 90 is dat ingevoerd.
Als je bv een auto of motor uit een ander lid van de EC importeerd,en je hebt die CoC ,dan hoeft het voertuig geen invoerkeuring te ondergaan.Registratie is dan voldoende.
Of dat bij bv een boot in een andere land van de EEG gebouwd wordt ook aanwezig is,of kan krijgen ,weet ik niet.
Boten hebben doorgaans geen kenteken,tenminste bij de kleineren niet,dus zal een registratie ook niet aan de orde zijn.
Een btw-verklaring is in dat geval toereikend.

Mijn schip is CE-C, maar om nu met 6 Bft en golven van 2m de Noordzee op te gaan, vind ik nu niet bepaald een aantrekkelijke gedachte ....

Mijn vrouw vond windkracht 5 met golven van 50 a 60 cm al niks,en riep constant dat ze terug wilde naar waar we vandaan kwamen.
Dus ben ik maar omgedraaid.
Het was me de ruzie niet waard.
Kwokko
 

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Oeverloos » 16 Mei 2020, 21:14

Kwokko, man, je had ook eerst met windkracht 5 moeten gaan varen en dan pas trouwen ...
Maar goed, toch aardig van je dat je terug ging.
Wat die andere zaken betreft heb je wel een punt.
Die CE A, B, C en D kwalificaties die worden alleen door onze oosterburen nog serieus genomen.
De meeste watersporters die op groot water varen hebben hier zo hun eigen ideeën over.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor broekie » 16 Mei 2020, 22:10

ISO is een organisatie en geeft normeringen uit. NEN is er ook zo een voor Nederland
De ISO 9000 reeks zijn normen waaraan de productie of dienstverlening van een bedrijf aan moet voldoen.
9001, ontwerp, verkoop, productie, controle en levering nazorg moet voldoen aan richtlijnen.
9002 zonder ontwerp.
9003 alleen productie.
Dit zijn richtlijnen, geen abstracte waarden. Ze stellen geen eisen aan een product, wel aan het proces waaruit een product of dienst tot stand komt.
Als je schip is gebouwd door een bedrijf wat werkt volgens ISO 9001, dan beheersen ze het totale proces van ontwerp tot levering. Maar dat hoeft niet de beste boot te zijn, wel de boot die men van plan was te bouwen die voldoet aan de eisen die de opdrachtgever er aan stelt.
Als je een nieuwe boot wil verkopen, moet hij een CE categorie hebben. Een ISO gecertificeerd bedrijf zal schepen bouwen bv met CAT B en dat in zijn productie processen inbouwen om zo efficiënt mogelijk te produceren.

CE stelt wel eisen aan een product indien die ook zijn vastgelegd in normen voor dat product.
Elektrische apparaten moeten voldoen aan eisen die in bv de bepaalde NEN normen staan. Anders mag je ze niet verkopen in Nederland.
De eisen aan een schip dat met een CE categorie wordt geleverd, zijn omschreven. Een schip kun je dus keuren a.d.h. van een norm.
Een bedrijf kun je certificeren a.d.h. van richtlijnen.

De Cof C heeft te maken met eisen die voor een product bestaan. Anders moet de fabrikant zelf vaststellen of zijn product aan bv de veiligheids eisen voldoet.
Daarbij moet hij een volgorde aanhouden bij het product. Constructief realiseren dat het veilig is, of afschermen als dat niet anders kan en als laatste waarschuwen als ook afschermen niet kan. Dit moet hij vastleggen. Een BB motor heeft een draaiende propeller, dat gevaar kun je constructief niet wegnemen, ook niet afschermen, dus wordt het waarschuwen. De BB motor heeft wel een CE merk.
Het gaat te ver om alles uit de doeken te doen, maar sla de machine richtlijn maar eens open.

Ideaal zou zijn een global standarisatie. Maar dat is er nog niet voor alles. We proberen wel allemaal SI eenheden aan te houden, mits de Engelsen de inch laten gaan tenminste. :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor broekie » 17 Mei 2020, 07:34

Grootveld heeft gelijk als hij aangeeft dat Kwokko de zaak door elkaar gooit.

ISO komt zelfs voort uit de USA,werd het onder een andere naam(AQAP) gebruikt in het leger.

En nog wat onjuiste interpretaties en het verdere relaas.

ISO is een organisatie die normen uitgeeft met als doel internationaal gelijk te stellen. Nederland heeft NEN, Duitsland DIN, Engeland BS enz.
De ISO kwaliteitsnorm komt voor uit de militaire QA (Quality Assurence) die was ondergebracht in de Amerikaanse Aquap.

Het leger werkte met eigen normen voor bedrijfsprocessen voor de vervaardiging van militair materiaal.
Om nu te zorgen dat ze bestelde bij bedrijven die ook daadwerkelijk in staat waren deze product eisen te vertalen in hun producten, werden de bedrijven door defensie gekeurd.
Dat wil zeggen, hun QA en QC bedrijfsprocessen. Dat werd zo duur dat ze de boel omdraaide. Bedrijven moesten aantonen dat ze de QA en QC beheerste.
De ISO 9000 reeks werd daar de richtlijn voor. Dus bedrijven die gecertificeerd zijn volgens ISO 9000 normen, tonen dat aan. Lloyds of DNV doen audits en zijn bevoegd het certificaat uit te geven.

Komen we terug op de bootjes, dan zal een goede internationale scheepswerf een kwaliteitssysteem certificaat hebben om te laten zien dat ze de bouw van boten beheersen.
Ze zullen boten bouwen die aan de eisen van de CE A-B-C-D voldoen. Europese eisen die er na 1998 zijn gesteld aan nieuwe vaartuigen.
Maar zijn ze niet ISO 9000 gecertificeerd, dan kunnen ze nog steeds boten bouwen met een CE merk. Ze moeten eenvoudig de product eisen vertalen in het schip.
De koper kan ook zelf het schip laten keuren als hij/zij wil vaststellen of het bedrijf inderdaad de eisen heeft gerealiseerd in het product. Er zijn keurinstanties gemachtigd te keuren en een CE - A - B - C -D certificaat en nummer uit te geven.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor kajoe » 17 Mei 2020, 08:52

wat heeft al die normen en certificaten nu te maken met een stukje varen over open water ?? heel leuk heeft mijn bij bootje ook .
het varen over het mars diep tja ik heb het verschillende keren met een tanker 70 m gedaan en soms zaten we meer onder dan boven water maar ja we vervoerden toen drinkwater .
later met mijn luxe motor zou ik samen met 3 anderen naar oude schild gaan met passagiers ,de 3 anderen zijn wel gegaan ik dus niet en ja zij konden daar gelijk een dag of 4 extra blijven wegens zware storm en lagen daar nog maar ze hadden al in Amsterdam moeten liggen helaas dus met een klein sloepje hou de weers verwachting goed in de gaten en probeer ev zoveel mogelijk met de veerboot op te varen en er kan behoorlijk stroom lopen bij eb of vloed wij hadden als tanker maar 250 pk en liepen leeg rond 18 km pu maar hadden geen keus om zoveel mogelijk van het tij profijt te trekken .en het was hoog zomer
dat ik niet met mijn eigen schip over wou wist ik de reden niet maar gewoon de weersberichten en gevoel en ja wat navragen aan vissers bij de visafslag .dat waren de mannen met ervaring
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Marie Christina » 17 Mei 2020, 10:25

3 pagina's samenvattend:
Ja het kan als het een poosje mooi weer blijft.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor quichot » 17 Mei 2020, 11:01

:lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor broekie » 17 Mei 2020, 16:33

Leuk toch wat extra informatie op een forum.
Maar iedereen wist dit natuurlijk al behalve een paar misschien.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Den helder <> Texel

Berichtdoor Marie Christina » 17 Mei 2020, 16:58

Het is ook geen klacht hoor.
Zo moet het niet gezien worden.
De interessantste informatie staat vaak in het off topic gedeelte
Maar het wordt voor TS zo langzamerhand wel een klus om de informatie te vinden waar hij om vroeg.
Dus vatte ik het even samen. :)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten