Marifoon

Re: Marifoon

Berichtdoor broekie » 13 Mei 2020, 08:33

Ik heb een waterdichte handheld zeemarifoon zonder ATIS naast mijn vaste marifoon met ATIS.
Ik heb ook een certificaat.
De zeemarifoon gebruik ik als uitluister marifoon op een ander kanaal naast de vaste, waar ik mee communiceer.

Als ik ooit het schip zou moeten verlaten, heb ik een communicatie middel bij me. De bekeuring accepteer ik in dat geval wel.

Mag dat?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2542
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Marifoon

Berichtdoor quichot » 13 Mei 2020, 09:40

broekie schreef: Mag dat?

Weet ik niet. Maar toen ik mijn porto kocht heb ik de dealer daar gelijk even m'n ATIS in laten zetten. Dezelfde ATIS die ik al had op de vaste marifoon, op basis van mijn roepnaam. Kostte helemaal niks.
Je kunt dat volgens mij alsnog zelf doen, al schijnt dat een nauwkeurig werkje te zijn. Één foutje en hij moet terug naar de importeur. Maar misschien een mooi coronaklusje? 8-)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon

Berichtdoor jkos » 13 Mei 2020, 09:55

Amersfow schreef:Ik heb geen marifoon omdat 1) ik nog geen certificaat heb, 2) het jaarlijks 42 euro kost en 3) als er een marifoon gemonteerd is er altijd iemand met min basis certificaat aan boord moet zijn. Dan kan ik mijn kinderen dus niet meer alleen laten varen. Heb het ding overigens nooit gemist.


De eerste twee redenen kloppen wel; Als je een marifoon aan boord hebt en je gebruikt hem moet je een certificaat hebben, ook is het een feit dat het jaarlijks geld kost.
De derde reden is echter onjuist, als er een marifoon aan boord is geplaatst wil dat niet zeggen dat er dan ook iemand aan boord moet zijn welke in het bezit is van een bedieningscertificaat.
Alleen als je de marifoon wilt gebruiken is dat zo, als jouw kinderen met de boot varen en ze gebruiken de marifoon niet is er niks loos.
Het wordt pas een ander verhaal wanneer jou schip wettelijk moet zijn voorzien van een marifooninstallatie.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Marifoon

Berichtdoor Oeverloos » 13 Mei 2020, 10:17

@broekie
Dit is een uitstekend plan. Buiten de territoriale wateren op zee mag je de mobiele marifoon zonder Atis en zonder papieren m.i. gewoon gebruiken. Dus voor in de rubberboot ideaal voor je eigen veiligheid en bereikbaarheid bij nood via de SAR. Het bereik is overigens zeer beperkt vanuit een rubberboot. 5 à 7 km is het wel. Dat is wel iets om je te realiseren.

In Nederland mag het niet, zie ook wat forummer “aadbloem” hierboven schreef over de letter van de wet.
Dual watch ook niet voor ons basiscertificaat houders, maar je mag, denk ik, wel twee marifoons installeren met dezelfde Atis. Zo kan je toch op 16 en op een werkkanaal uitluisteren. Als ik het mis heb hoor ik het graag!

Overigens mag best gezegd worden dat wij hier in Nederland zo veel misbruik gemaakt hebben van de marifoon dat deze overbodige wetgeving hier is ingevoerd. In de Oostzee landen heb je geen certificaat nodig en wordt er door de watersporters ook geen misbruik gemaakt van de kanalen, met uitzondering van wat Teutonisch geweld in de zomermaanden.
Anderszijds hebben we nog geen vaarbelasting of bootbelasting ( in Denemarken wel) en ook geen registratie nummers op de romp.
Dat is wel weer mooi voor ons.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 655
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor aadbloem » 13 Mei 2020, 10:20

broekie schreef:De zeemarifoon gebruik ik als uitluister marifoon op een ander kanaal naast de vaste, waar ik mee communiceer.
Mag dat?

Voor een zeemarifoon is MARCOM-B certificaat vereist, als je certificaat een MARCOM-B certificaat is mag het.
aadbloem
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Mei 2020, 11:01

Oeverloos schreef:Dual watch ook niet voor ons basiscertificaat houders, maar je mag, denk ik, wel twee marifoons installeren met dezelfde Atis. Zo kan je toch op 16 en op een werkkanaal uitluisteren. Als ik het mis heb hoor ik het graag!

De ATIS code is in principe aan het schip verbonden, dus als je meerdere apparaten hebt, dienen die dezelfde ATIS code uit te zenden.
Idem MMSI: Mijn AIS zendt dezelfde code uit als mijn Marifoon.
DW wordt, in iedergeval bij mijn Simrad, automatisch geblokkeerd als ik hem in de 'Binnen' stand zet. Vandaar dat ik hem op het IJsselmeer altijd in de 'Zee' stand zet en de DW op 10/16
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor henkvd » 13 Mei 2020, 11:13

Marcom B en een marifoon zonder DSC maar wel een INT kanalen pakket heb ik altijd een beetje moeite mee, dat is wat overkill in de wetgeving, maar ja het is niet anders.
Laat ik het zo zeggen, zelf heb ik een beperkt certificaat radiotelefonie, dat is oud maar opzich nog geldig, het heeft alleen ingeboet in mogelijkheden en heden ten dage niet meer dan een marifoon certificaat.
Ooit was het bedienen van een marifoon zonder DSC geen beperking met een zeevaartstand, nu wel.

Marcom B zou voor alleen marifoon met DSC best een minder broertje mogen hebben om alleen dat af te dekken, maar ja dat kennen we in Nederland niet, waar SRC veel lichter dan Marcom B in andere landen die lading wel dekt.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4471
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor bas » 13 Mei 2020, 11:16

De derde reden is echter onjuist, als er een marifoon aan boord is geplaatst wil dat niet zeggen dat er dan ook iemand aan boord moet zijn welke in het bezit is van een bedieningscertificaat.
Alleen als je de marifoon wilt gebruiken is dat zo, als jouw kinderen met de boot varen en ze gebruiken de marifoon niet is er niks loos.
Het wordt pas een ander verhaal wanneer jou schip wettelijk moet zijn voorzien van een marifooninstallatie.


Dit klopt niet. Zodra er zendapparatuur aan boord is moet er een bedoeningscertificaat aan boord zijn. Als je niet verplicht een marifoon aan boord hoeft te hebben ondervang je dit enkel door daadwerkelijk de marifoon van boord te halen. Antenne of microfoon verwijderen is niet afdoende.
Marifoon uitzetten is ook geen optie, zodra je een marifoon aan boord hebt, of dit nu vrijwillig is of niet, heb je uitluister en antwoordplicht op de betreffende kanalen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon

Berichtdoor elrenegado » 13 Mei 2020, 11:26

aadbloem schreef:Een handheld zonder ATIS kan dat nog? Als je een nieuwe handheld koopt dan start hij niet verder totdat je je ATIS code hebt ingevoerd toch?
Overigens heb ik wel meegemaakt dat tweedehands handhelds verkocht worden door de eigenaar met ATIS van deze eigenaar, onwetend van de consequenties.

Maar om on-topic te blijven: Advies is dus om de tocht niet zonder marifoon en certificaat te doen.


Blijkbaar wel,
out of the box deed hij het gewoon, luister er altijd de sluizen met beroepsvaart mee uit,
Ik weet even niet welk merk/type ik heb, heel duur was hij niet, onder de 100 euro volgens mij.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Marifoon

Berichtdoor broekie » 13 Mei 2020, 11:53

De zeemarifoon een ENTEL is een hoogwaardige die off shore gebruikt wordt.

https://www.marifooncenter.nl/entel-ht944

Helaas is mijn versie niet te programmeren met ATIS. Daarvoor moet je zijn broertje hebben.
Maar wel een heel betrouwbaar ding "voor nood"
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2542
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten