Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor RuudM » 11 Mei 2020, 21:50

Nog een anvulling.
Je fd nummer kan je laten registreren zodra je antwerpen binnenvaart. Je deelt dan wel al je prive gegevens via het openbare marifoonnet. Beter is dit vooraf te regelen.

En wil je naar de stad of wil je aan het kanaal liggen? Mijn route geeft de route naar het kanaal aan.als je rustiger wil liggen kies dan voor de stad, volgens mij 1 sluis verder dan zennegat sluis.

Op deze route is een marifoon zeer aan te bevelen. In antwerpen verplicht?

Er is ook nog een alternatieve route nl. Van gorinchem den bosch, weert, bocholts, door de kempen naar herentals, naar viersel, lier en duffel.
Vaart veel rustiger maar wel wat meer sluizen.bij het laatste stukje van duffel naar zennegat weer rekening houden met tij.

Stroming varieert tussen 3 en 5 km per uur. Geldt ook voor de route via de kattendijksluis

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor quichot » 12 Mei 2020, 09:13

Ja, in België, dus ook in Antwerpen, is marifoon verplicht. Dus koop een handheld. Die je overigens niet mag gebruiken als je geen bedieningscertificaat hebt.

Met mooi zomerweer is de route over de west op zich goed te doen met kleine jachten. Maar bij ZW-wind boven bft 5 wordt het op Hollands Diep en het zuidelijke stukje Volkerak al gauw onaangenaam. Dan is de suggestie van Ruud een prima alternatief.

Dat lijkt me los van de weersomstandigheden sowieso een veel prettiger route voor kleine jachten. Over de west ben je een radarvlekje tussen de (golfslag van) duwvaart, kleine zeevaart, fast ferry's en de 135x17m binnenvaart. Over Den Bosch, Weert, Bocholt, Dessel, Herentals, Viersel en Lier is het veel ontspannender, landelijker, en tref je overal prima overnachtingsstekkies.
Dus de vraag is, hoeveel tijd heb je er voor? Steekt het niet op een dagje, dan wist ik het wel!

Op één puntje ben ik het niet helemaal eens met Ruud: op het kanaal lig je bij de Brusselpoort net zo rustig als in de stad, en, de Hollander spreekt :lol: , gratis!
Laatst gewijzigd door quichot op 12 Mei 2020, 09:43, in totaal 2 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor aadbloem » 12 Mei 2020, 09:21

quichot schreef:Ja, in België, dus ook in Antwerpen, is marifoon verplicht. Dus koop een handheld. Die je overigens niet mag gebruiken als je geen bedieningscertificaat hebt.

Die plicht is er niet voor kleine open vaartuigen tot 7mtr dus de tocht formeel toegestaan zonder marifoon.
aadbloem
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor quichot » 12 Mei 2020, 09:39

O, dat wist ik niet.

In Antwerpen is het dacht ik wél verplicht voor alle vaartuigen. Dit staat in het havenregelement onder 3.1.4:

In principe moeten dus alle vaartuigen die in de haven aan het verkeer deelnemen of zouden
willen deelnemen, uitluisteren op kanaal 74. Dit mag slechts onderbroken worden voor
informatie-uitwisseling met een walstation.


Aangezien dit alleen uitluisteren betreft zou je dus zonder marifooncertificaat van een handheld gebruik mogen maken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor aadbloem » 12 Mei 2020, 09:47

Ik zou de tocht sowieso niet zonder marifoon willen doen.
Als je bijvoorbeeld Hollands Diep en Volkerak wil vermijden en je gaat via de Steenbergsevliet kom je in het Rijn-Schelde kanaal toch de Kreekraksluizen tegen en het is handig dat je daarmee kan communiceren want alleen groen licht op sluis is niet alles, regelmatig heb ik daar in opdracht van de sluisbediening via marifoon, moeten wachten op nog een binnenvaartschip dat op 500 mtr afstand ook mee wilde en daarna recreatie pas naar binnen mocht. Aanmelden dus, altijd ! Eigenlijk zou op dat soort grote wateren in Nederland ook marifoonplicht moeten zijn maar dat is een andere discussie.... :D
aadbloem
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor quichot » 12 Mei 2020, 09:56

Dat ben ik met je eens. Uiteraard kun je de Kreekrak ook opbellen, maar omdat je daar altijd standby moet blijven wordt dat een lastig verhaal. Je zou dan weer achter de overige jachten kunnen aansluiten, maar die liggen er niet altijd.
Lekker binnendoor! Op de Zuid-Willemsvaart kun je je eenmalig telefonisch melden bij de sector. Je meldt dan tot welke sluis je wilt doorvaren die dag, en dan wordt je gevolgd met camera's. Gaat doorgaans prima.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mei 2020, 10:28

aadbloem schreef:Die plicht is er niet voor kleine open vaartuigen tot 7mtr dus de tocht formeel toegestaan zonder marifoon.

Er staat mij bij dat die 7m grens niet van toepassing is voor Antwerpen en dat je daar altijd een marifoon moet hebben.

Overigens zou ik zo'n tocht zonder marifoon niet willen maken .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mei 2020, 10:30

Hooveld960 schreef:Ik zou het niet aandurven met een sloepje van nog geen 6 meter. Maar dat ben ik hè.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat dat geen enkel probleem hoeft te zijn.
Mits je het weer goed in de gaten houdt, goed plant etc.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor joeri » 12 Mei 2020, 13:20

Bedankt voor alle reacties. Hele concrete en handige tips!
Ik ga voor een handheld marifoon. Het brevet halen is ook weer goede voorbereiding op de tocht en zorgt voor duidelijk- en veiligheid.
Ik zorg voor een goede planning op gebied van weer en tijdschema voor de sluizen en eventuele omwegen om de grotere wateren te vermijden.
Maar ik ben blij dat het een uitdagende maar zeker mogelijke tocht is voor mijn type boot(je).

Ik blijf natuurlijk verder lezen als er nog ideeen bij komen.
Groeten
joeri
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 Mei 2020, 12:10
ligplaats: Uithoorn
info: Ik heb een open motorboot type Corsiva 5m90. Met een Mercury 40 pk 4 takt buitenboord motor.

Re: Van Westeinder naar Mechelen (BE)

Berichtdoor aadbloem » 12 Mei 2020, 13:27

Kwokko schreef:Waar je deze info vandaan hebt,weet ik niet,maar het klopt in ieder geval niet.

Dat was destijds voor mijn M33 het geval maar kennelijk is dat tegenwoordig ook losgelaten.
Ik snap alleen niet waarom schippers marifoon porto's kopen zonder even de moeite te doen om het certificaat te halen.
Zo moeilijk is dat toch niet meer tegenwoordig?? Er zijn prima online cursusjes en oefenexamens. Het boekje een paar avondjes lezen kan ook al genoeg zijn.

en @Joeri: In ieder geval succes en we lezen later graag hoe de tocht is geweest. Over de Antwerpse haven werd gezegd: "Zorg voor een goede kaart" en dat kan ik van harte ondersteunen want al die gaten en kanaaltjes lijken op elkaar en je zit zo verkeerd.
aadbloem
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten