Van Culemborg naar Hoogezand
Geplaatst: 11 Aug 2019, 20:33
Verslag van de de aankoop en reis deze zomer met onze onverwachte nieuwe boot.
De aankoop:
Zoals eerder verteld kunnen we door omstandigheden deze zomer niet veel doen aan ons project "Swin Patio". We hebben samen een hang naar het water en waren op zoek naar een huurboot voor deze vakantie tot mijn partner onze nieuwe aanwinst tegenkwam op MP.
Contact opgenomen met de verkoper en begin Juli een afspraak gemaakt om te boot te komen bekijken.
De verkoper was een open boek mbt de historie (meer dan 1000 foto's van hun werk en alle rekeningen aanwezig), we hebben proefgevaren en hebben 1 week bedenktijd afgesproken.
Uiteindelijk hebben we de boot gekocht zonder deze op de wal gezien te hebben maar de foto's en de houding van de verkoper gaf vertrouwen.
Enkele gegevens:
De verkoper heeft de boot in verwaarloosde staat gekocht in 2009
De boot is gestraald in 2011 en in een 2K verfsysteem gezet.
Verder iedere 2 jaar droog om het verfsysteem bij te weken.
De dame des huize werkt bij een bedrijf welke voorziet in de betimmering van superjachten. Naar eigen smaak hebben ze zich in hun vrije tijd uitgeleefd in de werkplaats.
En tenslotte is de voortstuwing vervangen: nieuwe motor met keerkoppeling, python-drive en nieuwe schroefas in 2015.
Verdere info:
- reddingssloep van SS Tanamo 1947
- lengte 8.30 / breedte 3.00 / doorvaarthoogte 2.30 / diepgang 0.60
- romp: geklonken aluminium / opbouw staal en hout
- slaap plaatsen: 2 vast in AK 2 op dinette.
- motor Craftsman 42 pk / 260 draaiuren (volledige voortstuwing vernieuwd in 2015)
De reis van Culemborg naar Hoogezand
Voor mijn werk moest ik stand-by blijven van 22 t.m 26 Juli. 2 kleine klusjes gehad en in tussentijd een paar keer naar de boot gereden om spullen zoals een nieuwe HH accu, beddengoed, bestek, enz aan boord te brengen en in te richten en de gas slangen vervangen en getest.
27 Juli (dag 1) We gaan op reis
De laatste boodschappen gedaan, de honden ingeladen en afgereisd naar Culemborg. Het plan is om zondag water en diesel te bunkeren en rustig aan te vertrekken.
's Avonds gezellig aan boord met een glaasje wijn
De jachthaven 's avonds
Weer: zonnig / 25 Graden
motoruren: 260 (wel gestart en eea nagelopen)
gevaren afstand: 0 km
28 Juli (dag 2) de dierenwagen & lekkage
Omdat er geen matrassen zijn in de AK hebben we de dinette omgebouwd tot bed. Allebei slecht geslapen, andere omgeving en (te) harde kussens. Eerst koffie gezet op de ouderwetse manier: water koken en afgieten in een filter op de thermoskan. Dat smaakt toch weer lekkerder als van een koffiezet apparaat
De honden uitlaten was een uitdaging, de steigers hebben roostervloeren en onze "Bikkel" kon hier niet overheen lopen. Dus een bagage karretje opgehaald voor honden transport tot de wal, dit tot grote hilariteit van de buren en de opmerkingen waren natuurlijk niet van de lucht
De diesel tank gevuld dmv een (lidl) pompje op de accu en afgetopt vanuit jerrycans welke we eerder aan boord hadden gezet. Aansluitend de watertank gevuld. Hier ging het fout De ontluchting van de diesel tank hing los en stroomde over bovenop de watertank. Via een knullig gemaakt gat in de tanktop is er diesel in de watertank gestroomd
Als eerste een deel van de dieseltank terug gepompt in een jerrycan. Daarna zoveel mogelijk water vanaf de bodem afgepompt overboord en de laatste 25 liter in lege jerrycans gepomd om vervuiling te voorkomen. Veel tijd verloren met het schoonmaken van de drinkwater tank en tot overmaat van ramp brak de tule van het drinkwaterpompje ook nog af toen ik de pomp wilde verwijderen
's Middags tegen 3 uur was de tank schoon en ontsmet en de pomp aansluiting provisorisch gerepareerd.
Het zou fijn zijn geweest als de verkoper had verteld dat de dieseltank niet afgetopt kan worden, van de andere kant had ik (als ex machinist) het vul systeem moeten controleren voor ik brandstof wilde aftoppen.
We besluiten om nog een nachtje te blijven liggen.
Weer: zonnig / 25 Graden
motoruren: 260
gevaren afstand; 0 km
Wordt vervolgt.
Groet,
Roelof
De aankoop:
Zoals eerder verteld kunnen we door omstandigheden deze zomer niet veel doen aan ons project "Swin Patio". We hebben samen een hang naar het water en waren op zoek naar een huurboot voor deze vakantie tot mijn partner onze nieuwe aanwinst tegenkwam op MP.
Contact opgenomen met de verkoper en begin Juli een afspraak gemaakt om te boot te komen bekijken.
De verkoper was een open boek mbt de historie (meer dan 1000 foto's van hun werk en alle rekeningen aanwezig), we hebben proefgevaren en hebben 1 week bedenktijd afgesproken.
Uiteindelijk hebben we de boot gekocht zonder deze op de wal gezien te hebben maar de foto's en de houding van de verkoper gaf vertrouwen.
Enkele gegevens:
De verkoper heeft de boot in verwaarloosde staat gekocht in 2009
De boot is gestraald in 2011 en in een 2K verfsysteem gezet.
Verder iedere 2 jaar droog om het verfsysteem bij te weken.
De dame des huize werkt bij een bedrijf welke voorziet in de betimmering van superjachten. Naar eigen smaak hebben ze zich in hun vrije tijd uitgeleefd in de werkplaats.
En tenslotte is de voortstuwing vervangen: nieuwe motor met keerkoppeling, python-drive en nieuwe schroefas in 2015.
Verdere info:
- reddingssloep van SS Tanamo 1947
- lengte 8.30 / breedte 3.00 / doorvaarthoogte 2.30 / diepgang 0.60
- romp: geklonken aluminium / opbouw staal en hout
- slaap plaatsen: 2 vast in AK 2 op dinette.
- motor Craftsman 42 pk / 260 draaiuren (volledige voortstuwing vernieuwd in 2015)
De reis van Culemborg naar Hoogezand
Voor mijn werk moest ik stand-by blijven van 22 t.m 26 Juli. 2 kleine klusjes gehad en in tussentijd een paar keer naar de boot gereden om spullen zoals een nieuwe HH accu, beddengoed, bestek, enz aan boord te brengen en in te richten en de gas slangen vervangen en getest.
27 Juli (dag 1) We gaan op reis
De laatste boodschappen gedaan, de honden ingeladen en afgereisd naar Culemborg. Het plan is om zondag water en diesel te bunkeren en rustig aan te vertrekken.
's Avonds gezellig aan boord met een glaasje wijn
De jachthaven 's avonds
Weer: zonnig / 25 Graden
motoruren: 260 (wel gestart en eea nagelopen)
gevaren afstand: 0 km
28 Juli (dag 2) de dierenwagen & lekkage
Omdat er geen matrassen zijn in de AK hebben we de dinette omgebouwd tot bed. Allebei slecht geslapen, andere omgeving en (te) harde kussens. Eerst koffie gezet op de ouderwetse manier: water koken en afgieten in een filter op de thermoskan. Dat smaakt toch weer lekkerder als van een koffiezet apparaat
De honden uitlaten was een uitdaging, de steigers hebben roostervloeren en onze "Bikkel" kon hier niet overheen lopen. Dus een bagage karretje opgehaald voor honden transport tot de wal, dit tot grote hilariteit van de buren en de opmerkingen waren natuurlijk niet van de lucht
De diesel tank gevuld dmv een (lidl) pompje op de accu en afgetopt vanuit jerrycans welke we eerder aan boord hadden gezet. Aansluitend de watertank gevuld. Hier ging het fout De ontluchting van de diesel tank hing los en stroomde over bovenop de watertank. Via een knullig gemaakt gat in de tanktop is er diesel in de watertank gestroomd
Als eerste een deel van de dieseltank terug gepompt in een jerrycan. Daarna zoveel mogelijk water vanaf de bodem afgepompt overboord en de laatste 25 liter in lege jerrycans gepomd om vervuiling te voorkomen. Veel tijd verloren met het schoonmaken van de drinkwater tank en tot overmaat van ramp brak de tule van het drinkwaterpompje ook nog af toen ik de pomp wilde verwijderen
's Middags tegen 3 uur was de tank schoon en ontsmet en de pomp aansluiting provisorisch gerepareerd.
Het zou fijn zijn geweest als de verkoper had verteld dat de dieseltank niet afgetopt kan worden, van de andere kant had ik (als ex machinist) het vul systeem moeten controleren voor ik brandstof wilde aftoppen.
We besluiten om nog een nachtje te blijven liggen.
Weer: zonnig / 25 Graden
motoruren: 260
gevaren afstand; 0 km
Wordt vervolgt.
Groet,
Roelof