29 Juli (dag 3) Vertrek uit Culemborg, geen kaart Allebei goed geslapen, de harde kussens zijn verzacht door er een dikke schapenwollendeken op te leggen. Zoals gewoonlijk ben ik als eerste wakker. Eerst een karretje opgehaald zodat de honden aan wal konden komen en na thuiskomst lekkere koffie gezet.
Voor vertrek nogmaals de motor, diesel- en watertank nagelopen.
Tijdens de reis voorbereiding thuis heb ik vrij laat de waterkaarten ontvangen. Reis voorbereiding grotendeels gemaakt vanaf het WWW en de app
"Vaarkaart Nederland". Tot mijn verrassing bleek er een verkeerde papieren kaart te zijn geleverd, de Biesbosch ipv het gedeelte Rijn thv Culemborg.
Voor mij de eerste keer dat ik met een digitale kaart vaar maar eerlijk gezegd is het tijdens de hele reis bevallen hoewel ik papieren kaarten toch aan boord wil hebben (conservatief als ik ben
)
Om 12.10 alle trossen los onder het toeziend oog van 3 buren. Het achteruit varen en direct een haakse bocht naar SB ging wonderbaarlijk goed (3x een bemoedigend thumbs up
)
Bestemming: We zien wel waar we een passantenhaven vinden aan het einde van de dag.
Haven Culemborg:
water op de steiger: 50 ct / ca 100 ltr.
stroom: op de steiger, inworp van 50 ct, afhankelijk van het verbruik
Goed en schoen sanitair, douches: 50 ct / ca 6 min.
Op de Rijn nagenoeg geen stroming, mooie vergezichten met oude steenfabrieken op de oevers.
Om 13.30 uur het Amsterdam - Rijn kanaal gepasseerd, iets gas bijgegeven om zeker te zijn dat we ander scheepvaartverkeer niet zouden hinderen. Een speed-cruiser werd gemaand om zijn snelheid te minderen, werd geklokt op 40 kmh.
Geschut in sluis Amerongen.
Dat werd voor het eerst afmeren aan SB, geen pretje zonder boegschroef
maar al doende leert men en er was (wacht) tijd genoeg .
Om 17.10 uur afgemeerd in jachthaven
Vada in Wageningen.
Eerst de honden laten zwemmen en daarna de omgeving verkent.
Weer: zonnig / 27 C
motoruren: 265,2
gevaren afstand; 35,2 km
Wordt vervolgt.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten