Is Rotterdam vrij te bevaren?

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor aquanaut » 21 Jun 2019, 09:16

Een "rondje" Rotterdam is een mooie tocht voor een dag.
Je ziet (groot) Rotterdam in al haar aspecten.
Vaar het rondje bijvoorbeeld van uit de oude haven (achter het Havenziekenhuis), via het Boerengat de Nieuwe Maas op, richting Noord.
Hier kun je op de Noord blijven of de Rietbaan (achter de Sophiapolder langs) doorsteken.
Hier de Oude Maas op en onder de Dordtse bruggen langs de Dordtse Kil de Oude Maas verder af varen langs plaatsen als Barendrecht, Rhoon en Spijkenisse.
Aan het einde van de Oude Maas draai je Het Scheur op welke je weer op de Nieuwe Maas brengt.
Hier doemt, na eerst tussen de havens en industrie te varen, dan de wereldberoemde skyline van Rotterdam op.
En na het passeren van de Zwaan (Erasmusbrug) en de Willemsbrug kom je weer voor het Boerengat uit (bij het legendarische (ahum) Tropicana)

Probeer het zo te timen dat je de stroom op de Oude Maas mee hebt, dit is het minder interessante gedeelte dus hier mag het best wat sneller :D
De totale afstand van deze tocht is 61,6 Km
Je doorkruist hier verschillende verkeerssectoren, alleen het mooie is dat je (behoudens het oversteken bij het Boerengat) nergens vaarwaters hoeft te kruisen anders dan het passeren van havenmondingen.
Het is eigenlijk bijna een aaneensluiting van sectoren...
Melden wordt vaak gewaardeerd maar als het erg druk is kan het nodeloos zijn.
Als je bijvoorbeeld bij sector Dordrecht (79) meld dat je vanuit de Noord de Oude Maas op gaat zal je daarbij niemand in het vaarwater zitten (behoudens de Waterbus).
Ook ik beperk mij voornamelijk tot het goed uitluisteren totdat ik het onderwerp van gesprek ben, dan meld ik me altijd.
Wij varen deze route vaker, meestal met vrienden die, of onbekend zijn met varen, of onbekend met varen in deze regio.

Veel vaarplezier!
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 21 Jun 2019, 09:31

Uiteraard mag je daar varen, en het is geweldig! Maar je moet met een paar dingen rekening houden. Niet alleen is de Nieuwe Maas het drukst bevaren stukje waterweg in Europa, waar je uit alle richtingen alle denkbare vaartuigen kan verwachten, er is ook getijdewerking.

Dus inderdaad, meld je op sector Maasbruggen (of welke sector je ook binnenvaart) en blijf standby. Wees gespitst op je scheepsnaam, want de kans is verre van denkbeeldig dat je op enig moment wordt opgeroepen. De radio doe ik daar uit. Het moet een beetje stil zijn in de stuurhut. Je moet beseffen dat je daar een deeltje bent van een groter geheel. Op het korte stukje Veerhaven Parkhaven bijvoorbeeld werd mij gesommeerd af te stoppen voor een rondgaande coaster. Wie zo'n mededeling mist kan voor nare verrassingen komen te staan.
Bij harde zuidwesten wind en gaand tij kunnen onder Willems- en Erasmusbrug steile golven ontstaan. Jonge Willem is niet het allerkleinste bootje, maar ik heb de schroef daar wel boven water gehad. Geen ramp verder, maar het is goed om je er even op in te stellen dat het niet de Vecht bij Breukelen is, zal ik maar zeggen.

Dan het tij. Het is zéér lonend om je reis naar dit vaargebied voor te bereiden met een getijdetabel. Het scheelt echt een slok op een borrel of je voor je gevoel urenlang vooruit kruipt, of relaxed een tandje kalmer kan draaien met een lekker vaartje. De vloed blijft heel lang en ver doorzetten. Vanuit de Veerhaven bijvoorbeeld heb je dan landinwaarts de stroom mee, niet alleen op de Nieuwe Maas, maar ook op de Noord, Merwede en Kil, helemaal tot Moerdijk.

Goede reis, en behouden vaart!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 21 Jun 2019, 09:48

aquanaut schreef:
Melden wordt vaak gewaardeerd maar als het erg druk is kan het nodeloos zijn.
Als je bijvoorbeeld bij sector Dordrecht (79) meld dat je vanuit de Noord de Oude Maas op gaat zal je daarbij niemand in het vaarwater zitten (behoudens de Waterbus).

Mark, dat ben ik niet helemaal met je eens. Nodeloos is het nooit. Jij weet bijvoorbeeld wel dat je niet oversteekt, maar de verkeersbegeleiding weet dat niet. Dan krijg je weer teksten als 'eenmaal recreatie niet gemeld'.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jun 2019, 10:08

quichot schreef:Mark, dat ben ik niet helemaal met je eens. Nodeloos is het nooit. Jij weet bijvoorbeeld wel dat je niet oversteekt, maar de verkeersbegeleiding weet dat niet. Dan krijg je weer teksten als 'eenmaal recreatie niet gemeld'.

Ik durf zelfs te stellen dat ik het daar helemaal niet mee eens ben.
Het is nl niet aan mijn om te bepalen of die informatie nuttig is voor anderen of niet, ik hebt niet het totale plaatje op je scherm staan.
Dit itt de verkeerspost.

Daarom ben ik van mening: Altijd melden en hen laten bepalen wat ze er mee doen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor aquanaut » 21 Jun 2019, 11:36

Guido, Rob,
Ik begrijp jullie reactie.
Wat ik alleen "veel" meemaak is dat jachten zich aanmelden met zodanig onlogische mededeling dat er extra contact moet zijn om het helder te krijgen.
Dit is in drukke omstandigheden kostbare tijd.
En nogmaals, zodra ik hoor dat mijn positie voor andere wel van belang is (recreatie "nog niet gehoord") dan meld ik mij direct.
Ik voer afgelopen zondag nog door sector Maarsen, daar had de centralist moeite genoeg om de reeds aangemelde schepen in goede banen te krijgen.
Hij begon ze op een gegeven moment maar af te roepen op basis van AIS en of ze daarna wilde melden wat ze van plan waren.
Ik had daar verder geen ander doel als van Weesp naar de zuidersluis te varen dus ik ga daar zeker niet mee zitten "toeteren" dat ik onderweg ben naar Jutphaas.
T. h.v. de Demka brug werd er echter door een buurman aan de post gevraagd wat er "achter de bocht" aankwam, pas toen was het mijn beurt om iets nuttigs in te brengen.

Maar ieder zo zijn opvatting natuurlijk.

Waar ik me meer zorgen over maak is het vervagen van de stuurboordswal.....
Ik zie in de wateren waar we het over hebben maar al te vaak jachten "middenop" varen o.i.d. en de raarste capriolen uithalen.
Toegegeven, ik vaar op de Lek ook wel eens "verkeerde wal" maar alleen op plaatsen waar ik aan de BB zijde achter de betonning kan schuiven.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jun 2019, 12:51

aquanaut schreef:Wat ik alleen "veel" meemaak is dat jachten zich aanmelden met zodanig onlogische mededeling dat er extra contact moet zijn om het helder te krijgen.

Herkenbaar .....

Veel kleine schepen mogen dan marifoon hebben, er fatsoenlijk mee om gaan is een ander verhaal.
Het 'cursusboek' handelt alleen maar over kanalen en noodprocedures. De laatste is zeker niet onbelangrijk maar statistisch gezien is de kans dat ik een regulier 'gesprek' met post moet voeren aanzienlijk groter dan dat ik een noodoproep moet doen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jun 2019, 12:52

aquanaut schreef:ik vaar op de Lek ook wel eens "verkeerde wal" maar alleen op plaatsen waar ik aan de BB zijde achter de betonning kan schuiven.

Idem ik op de Merwede om te voorkomen dat ik voor een stuk van amper 1 km 2x over moet steken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor aquanaut » 21 Jun 2019, 16:32

Vanuit jouw ligplaats kan ik me dat helemaal voorstellen, ik ken de situatie daar.
En er staat daar water genoeg achter de tonnen.

Toch wordt een dergelijke actie niet overal op prijs gesteld.
Om weer even naar de richting Rotterdam te gaan.
Sector Dordrecht.
We wilden met een club van een 10 tal schepen vertrekken uit de haven van de KDR&ZV in Dordrecht met als bestemming de Noord (Rietbaan)
Als voorzitter van de club vroeg ik sector Dordrecht tof het een probleem was om met de hele club direct bij uitvaart van de haven de Oude Maas recht over te steken en klem onder de Zwijndrechtse kant (verkeerde wal) richting de Rietbaan te varen.
Dit werd niet goedgekeurd, er werd ons gevraagd om de de Oude Maas op te varen tot voor het Groot Hoofd en dan haaks over te steken richting de Rietbaan.
Of indien voor de Noord zelf gekozen werd zover door te varen tot voor de monding van het Wantij en hier de haakse bocht te maken.
Ik begreep later van 1 van de leden dat hij eenzelfde actie, verkeerde wal Zwijndrecht komende vanuit de Kil al eens eerder zo gevaren had en hiervoor prompt werd bekeurd.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor ErikH » 21 Jun 2019, 20:36

Andere vraag; Door Rotterdam vaar je door verschillende sectoren. Is het de bedoeling bij elke sector opnieuw te melden? Of ga je bij de eerste melding het centrale systeem in?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor Marie Christina » 21 Jun 2019, 21:02

Bij het binnenvaren van de volgende sector meld je dat even.
Even de sector aanroepen, scheepsnaam melden, waar je zit (tov een bekend punt, een boei of een gebouw bijvoorbeeld, en of je op- of afvarend bent.
Ook kan je dan eventuele intenties doorgeven ("Voornemens om bij boei xx over te steken naar yy haven" bv)
Afmelden bij de sector die je verlaat hoeft niet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten