Is Rotterdam vrij te bevaren?

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Jun 2019, 12:07

Marie Christina schreef:Elke sector heeft maar 1 kanaal.
Afbeelding

OK, maar komt toch een beetje over als "grijs gebied" waarin termen door elkaar gehaald lijken worden.
Dat plaatje ken ik, maar volgens mij hoef je je in dit soort situaties (dwz sectoren die in feite één VTS gebied vormen) alleen maar bij het binnenvaren van de 1e sector te melden en ga je daarna automatisch door naar de volgende.
Het is nl één systeem en die verkeersleiders zitten letterlijk naast elkaar en werken op het zelfde systeem, het is alleen verdeeld over meerdere werkplekken.
Alleen is "binnen" (havens, zitten in de Botlek) en "buiten" (Zee gebied, aanloop, zitten in Hoek van Holland) gesplitst, maar ze kunnen elkaar in no time overnemen.
Beiden zijn permanent elkaars spiegel en hebben een ruimte voor hun eigen werkgebied en één als fallback voor 'de ander'.

Ben er vorig jaar geweest (in het kader van VdjS project), was erg interessant.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 22 Jun 2019, 16:33

@WD40, ik zoek altijd eerst alleen maar contact (voorbeeld):

'Heerjansdam, Jonge Willem!'

Normale reactie:

'Jonge Willem, sector Heerjansdam!'

Pas dan, omdat ik dan zeker weet dat ik hun aandacht heb, doe ik de inhoudelijke mededeling:

'Motorscheepje Jonge Willem, komt van Dordt de sector binnen, is bestemd voor de Kil'.

Waarop de voor mij nautisch relevante mededelingen van de verkeerspost volgen.

Iedereen zal het een beetje op zijn eigen manier doen, maar mijn ervaring is dat dit altijd rock solid werkt.
(En heus: vergeet dat 'over'!)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor Marie Christina » 22 Jun 2019, 16:54

[i]" alleen maar bij het binnenvaren van de 1e sector te melden en ga je daarna automatisch door naar de volgende.[i]"
Nee, Rob.
Ik heb een jaar of 3 in alle sectoren gebaggerd met de Geopotes 14 & 15 en je dient je bij elke sector die je [b]binnen[b vaart te melden.
Beroepsvaart dan toch.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Jun 2019, 20:35

1: Vreemd die afwijkende info die ze je dan vertellen als je daar op bezoek bent :o
2: Vreemd omdat de hele handel op één systeem draait ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor Marie Christina » 22 Jun 2019, 21:08

Misschien dat dat voor pleziervaart geldt.
Dat zou kunnen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor bas » 22 Jun 2019, 21:32

Meldplicht in iedere sector is voor zover ik weet een beroepsdingetje Ja, pleziervaart hoeft dat niet. Waarom dat zo is durf ik ook niet te zeggen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 23 Jun 2019, 08:20

Des te vreemder omdat de wet geen onderscheid maakt tussen beroeps- en recreatievaartuigen.
Ik vermoed dat die hernieuwde meldplicht bij sectorovergangen alleen geldt voor grote schepen, en dat gemakshalve wordt aangenomen dat alle kleine schepen recreatievaartuigen, dus niet-meldplichtig zijn.
En dat is dan ook weer vreemd, want recreanten zijn weliswaar klein, maar daarmee niet minder volwaardige verkeersdeelnemers. Een mooie boel als vrachtauto's in het wegverkeer geen rekening zouden hoeven houden met fietsers en voetgangers. Het gaat er uiteindelijk om dat communicatie het voor iedereen veiliger maakt.

Het is natuurlijk verleidelijk om te stellen dat op vaarwegen waar het verkeer wordt geregeld door verkeersposten, een marifoon verplicht zou moeten zijn.
Dat was altijd een heikel punt, want je zou daarmee voor heel veel recreanten, die misschien één of twee keer per seizoen zo'n post passeren, een hoge drempel opwerpen. Maar de tijden zijn veranderd. Aanschafprijs van een simpele handheld is tegenwoordig nauwelijks meer een belemmering. Een tankbeurt kost al gauw het twee- of drievoudige.

Dan die examens: we leven in een communicatietijdperk, waarin iedereen het de gewoonste zaak van de wereld vindt om via apparaatjes te communiceren. Geef dat gebruik aan recreanten op het binnenwater nou gewoon vrij. Werp geen nodeloze drempel op als het om veiligheid gaat. Zoals in dit draadje al duidelijk naar voren kwam, gaat het om doodsimpele mededelingen, en bovendien in een jargon dat je op geen enkele cursus leert. Recreanten die dat examen wél hebben gedaan, bakken er vaak ook niks van. De praktijk is de enige leerschool.

Nut en noodzaak van dat examen is hier al uitputtend aan de orde geweest. Dat hoeven we wat mij betreft niet weer op te rakelen. Zoals gezegd, de tijden zijn veranderd, regelgeving zou daar meer in mee moeten bewegen.
Laatst gewijzigd door quichot op 23 Jun 2019, 09:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor jkos » 23 Jun 2019, 08:59

De wet maakt wel degelijk verschil tussen beroepsvaart en recreatievaart op het gebied van melden.
Zo is het voor de recreatievaart op de Westerschelde niet verplicht om te melden wanneer je een blok binnenvaart, dit in tegenstelling tot de beroepsvaart.
Wel is het voor de recreatievaart welke een marifoon aan boord heeft verplicht om uit te luisteren op de voorgeschreven marifoon blokkanalen, als je dan opgeroepen wordt door de verkeerscentrale ben je ook verplicht om te antwoorden.
Verder is het zo dat wanneer je een VTS gebied binnenvaart je jezelf bij ieder blok opnieuw moet melden.
Of dat nu is bij het naderen van de Nieuwe Waterweg of de Westerschelde dat maakt niet uit, dit is bij wet geregeld.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor bas » 23 Jun 2019, 09:08

Grijs gebied, ik durf het niet te zeggen.
Voor wat betreft het onderscheid tussen wel/geen beroeps heb je gelijk voor wat betreft BPR. Andere wetgeving maakt hier wel weer onderscheid in wat een vhf dan weer verplicht maakt en je dus automatisch meldplicht hebt, in ieder geval voor afwijkende manoeuvres.
Blijft een beetje vaag, zeevaart heeft bijvoorbeeld wel meldplicht, ongeacht lengte.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 23 Jun 2019, 09:14

jkos schreef:De wet maakt wel degelijk verschil tussen beroepsvaart en recreatievaart op het gebied van melden.

Dat klopt. En dat is nou precies waar ik al eerder mijn bedenkingen over heb uitgesproken. Hoeveel simpeler zou het zijn als het BPR gewoon het onderscheid tussen recreatie en beroeps zou erkennen. Nu wordt met allerlei kunstgrepen het staketsel groot- en klein schip overeind gehouden, dat in de praktijk van alle dag bovendien een papieren tijger is. Beroepsmatig gebruikte sleepboten die de ene keer wél, en de andere keer géén groot schip zijn is daar een voorbeeld van. Dit nog los van het feit dat door de enorme schaalvergroting in de beroepssector die 20 meter allang niet meer beantwoord aan de definiëring van een groot schip. Jonge Willem een groot schip? Wettelijk wel, maar in de praktijk gewoon een jachie hoor, wat ik overigens prima vind, want het is per slot ook een jacht.
Maar enfin, we drijven weer behoorlijk van Rotterdam af.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten