Is Rotterdam vrij te bevaren?

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Jun 2019, 11:39

quichot schreef:Dat was altijd een heikel punt, want je zou daarmee voor heel veel recreanten, die misschien één of twee keer per seizoen zo'n post passeren, een hoge drempel opwerpen. Maar de tijden zijn veranderd. Aanschafprijs van een simpele handheld is tegenwoordig nauwelijks meer een belemmering. Een tankbeurt kost al gauw het twee- of drievoudige.

Eens, en dat terwijl er velen zijn die wel geld uitgeven aan apparatuur en software voor navigatie .....

Je mag van België vinden wat je wil en organisatorisch kun je het daar gerust een rommeltje noemen, maar ze hebben wel de ballen gehad om een marifoonplicht in te stellen voor schepen boven de 7m.

En terecht ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor kajoe » 24 Jun 2019, 10:30

het mag dan wel leuk zijn in belgie maar daar hebben ze niet zoveel wateren en meren als in ons land ,als je hier een verplichting zou instellen verplicht je ook zeilbootjes en sloepen enz tot een marifoon ,nee geen goede zaak die 7 meter hier ,maar er zouden meer mensen die veel op de rivieren en drukke blok gebieden varen die een marifoon aan boord nemen en ook juist weten te gebruiken en dat is soms een heikel punt ,maar ook weten wanneer ze moeten zwijgen en niet iedere afgelegde kilometer melden aan hun vriendje, een bijkomstig geluk is dat zins het mobieltje men ook daar mee met elkander kan slap ouwehoeren ,en dat was vroeger wel anders .zat men soms tot men buiten bereik kwam met elkaar op 13 0f 77 en soms op 10 .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 24 Jun 2019, 14:25

Marifoonplicht koppelen aan de lengte van het vaartuig zal altijd een element van willekeur in zich dragen, waar je die grens ook trekt. Om in België te blijven: een powerboat van 6,99 mtr is niet marifoonplichtig, een open zeilbootje van 7 mtr wél. Hoe is dat logisch?
Ook gaat zo'n lengtecriterium voorbij aan het beoogde doel van de marifoonplicht: communicatie tussen vaarweggebruikers waar, en áls dat nodig is.
Met die cursivering geeft ik al aan wat in mijn ogen zinvoller is: marifoonplicht alleen op trajecten waar dat wezenlijk bijdraagt aan de veiligheid. Maar dan moet die plicht ook voor álle vaarweggebruikers gelden, ongeacht de lengte van hun vaartuig.
In de praktijk zal dat in Nederland neerkomen op knooppunten en vaarwegen waar nu ook al een meld- of uitluisterplicht geldt. Dan is de keuze aan de recreant of hij op z'n recreatieplas en secundaire vaarwegen wil blijven, of dat hij groot vaarwater wil opzoeken.

Kajoe, misbruik van de marifoon staat hier in wezen los van. Daar is geen kruid tegen gewassen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor Marie Christina » 24 Jun 2019, 14:30

Helemaal mee eens.

Op het IJsselmeer?
Zet aan dat ding.
Waddenzee?
Zeker weten.
Schelde? Grote rivieren?
Ik zou niet zonder willen.

Bonkevaart?
Nou, eh, neuh.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor bas » 24 Jun 2019, 17:25

Wat zou er op tegen zijn om marifoonplicht aan vaargebied te koppelen?
Kanoën in de biesbosch kan prima zonder, wil je de grote rivieren op ook prima maar dan hangt daar een consequentie aan vast.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor Marie Christina » 24 Jun 2019, 17:39

Wel een goeie eigenlijk.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor ErikH » 24 Jun 2019, 18:48

Hoezo marifoonplicht? Gaat het nu zo slecht in het algemeen? Een oplossing zoeken voor een niet bestaand probleem?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Jun 2019, 21:14

Koedijkermeer? Onzin
Grote rivieren/Blokgebieden/IJsselmeer? Zonder heb je er niets te zoeken

Koppeling met vaargebied is simpel in mijn optiek: BPR Bijlage 9 en je dekt 95+%

Hoe simpel kan het zijn .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Jun 2019, 21:22

ErikH schreef:Hoezo marifoonplicht? Gaat het nu zo slecht in het algemeen? Een oplossing zoeken voor een niet bestaand probleem?

Ik heb anders zat situaties meegemaakt waarin ik graag dat andere plezierjacht opgeroepen zou hebben, maar wat niet mogelijk was door:
= Uberhaupt geen marifoon
= Niet ingeschakeld (verplicht!) of verkeerde kanaal
= Scheepsnaam onleesbaar (hoewel dat meestal nog wel op te lossen is)

Als jij je zonder marifoon op de grote wateren wilt begeven is dat jouw keus.....
Maar zit dan niet te mekkeren (lees me vuil aan te kijken) als ik voor je in de kolk lig, jij geplet wordt tussen een binnenschip en de betonning terwijl ik gewoon even SB/SB passeer, jij verrast wordt door een 3000 Tonner die uit de kolk komt, ik gewoon weet wanneer ik veilige over kan steken terwijl jij lijdzaam "je beurt afwacht" of vergelijkbare situaties die je vast zelf ook wel kunt bedenken.

Vuil kijken naar iemand die via de marifoon afspraken maakt waar jij als gevolg van je eigen eigenwijsheid (anders kan ik het niet noemen) geen weet van hebt, getuigt niet bepaald van inzicht.
Met name niet in dat van het eigen gedrag.
En helaas maak ik dat met enige regelmaat mee .....

Marifoon maakt het leven zo eenvoudiger .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor ErikH » 24 Jun 2019, 21:47

Ja, ik ken de voordelen, heb er zelf ook 1 en gebruik 'm ook wanneer nodig. Maar om 'm nu verplicht te stellen? Toegegeven, op de Nieuwe Maas met motorpech dan dank je je de hemel met zo'n ding.

Mijn punt is; Hoeveel ongelukken gebeuren er nu jaarlijks door het ontbreken van een marifoon? En moeten we dat nu verplicht gaan stellen voor een sloep/kano/Zodiacje/Spitfire/surfplank die het plaatselijke recreatieplasje niet af komt?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten