Is Rotterdam vrij te bevaren?

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor Mopolcamper » 25 Jun 2019, 20:06

Allen dank voor de reacties. Het lijkt me wel te doen. Overigens, mijn marifoonexamen deed ik in 1981 in de Europakerk in Heerenveen. Kerk ontruimd i.pv. banken tafels en stoelen in examenopstelling. Op de muur de tekst:"Jezus hoort u altijd".Waarop mijn buurman zegt:"Dan heb je geen marifoon meer nodig!"
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 26 Jun 2019, 08:50

:D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 26 Jun 2019, 09:03

R.C.Grootveld schreef:Voor je het weet krijg je apen die een truukje kennen, maar zich niet bewust zijn van wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn.
En dat zijn de gevaarlijkste mensen op deze wereld en daar hebben we er (in alle lagen en sectoren) al veel te veel van.

Dat is met een pc niet veel anders, Rob! De gemiddelde gebruiker (wij dus) heeft geen flauw benul hoe het werkt. En dat zal ons een zorg zijn, zolang er maar iets gebeurt als we als een aap op een icoontje klikken. Maar om ons nou tot de gevaarlijkste mensen ter wereld te rekenen...

Nou ja, wie weet, zijn we dat wel! ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 26 Jun 2019, 09:18

bas schreef: Al is het fonetisch alfabet dan wel weer nuttig als je het mij vraagt, in het buitenland kom je niet zover met de C van Cornelis en de K van Karel.

Dat is ook het enige dat de inspecteur van de PTT mij terloops vroeg bij het doormeten en officieel in gebruik stellen van mijn eerste marifoon.
Bij aanvraag voor installatie en keuring kreeg je een brochure van de PTT toegestuurd, met gebruiksinstructies, het radio-alfabet en een lijst met marifoonkanalen. In de begeleidende brief stond dat je die instructies goed moest doorlezen, want de inspecteur zou daar tijdens doormeten en installeren vragen over kunnen stellen.
En inderdaad, hij vroeg me de scheepsnaam te spellen. Geen probleem, want dat had ik uit m'n hoofd geleerd. Dat was het dan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor kajoe » 26 Jun 2019, 09:44

wij kregen er een mooi boekwerkje bi met de vertaling van het alfabet in het duits frans en engels maar de voertaal die gebruikt word is meestal duits op de rijn ,maar waneer je goed duidelijk en niet te snel praat verstaat men het prima ,wij kregen als bedienaren van marifoons uitgebreide cursussen van Rijkswaterstaat hoe te gebruiken in de officiële taal gebruik ,maar van zelf val je gewoon terug in de normale schippers taal die beter werkt maar ja alles moet volgens de boekjes ,dus hoor je het op die manier vaak klinkt soms wat vreemd maar is het niet .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor bas » 26 Jun 2019, 10:21

Nou....daar ben ik het niet helemaal mee eens. Juist de schipperstaal is vaak niet even duidelijk als je ergens vaart waar je wat minder bekend bent.

Vb: "motorschip Pietje afvarig aan de voormalig steenfabriek"

Iets dergelijks was op de IJssel. Leuk dat die schippers dat schijnbaar weten maar inmiddels staat daar een vinexwijk en ik heb dan geen idee waar de beste man ergens zit.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor Popeye » 26 Jun 2019, 10:51

bas schreef:Nou....daar ben ik het niet helemaal mee eens. Juist de schipperstaal is vaak niet even duidelijk als je ergens vaart waar je wat minder bekend bent.

Vb: "motorschip Pietje afvarig aan de voormalig steenfabriek"

Iets dergelijks was op de IJssel. Leuk dat die schippers dat schijnbaar weten maar inmiddels staat daar een vinexwijk en ik heb dan geen idee waar de beste man ergens zit.

Sluiswachters willen zich daar ook wel eens schuldig aan maken. Bij sluis Weurt moest ik in de stuurboordsluis schutten en een vrachtschip dat na mij kwam in de Nieuwe sluis. Bleek dezelfde sluis te zijn, maar ik had geen idee!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor Marie Christina » 26 Jun 2019, 14:02

Vanuit de Botlek sector Maassluis binnevarend: "Afvarend bij de Chinees"....
Ok dan...

Of vroeger passeerde je vlak voor Maassluis een soort betonnen stoeprand in de wallekant.
Als je dat passeerde moest je melden dat je"bij de voormalige kruitsteiger" was.
Dusss..

Zijn hele gewone uitdrukkingen, maar wéét het maar eens.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Jun 2019, 14:38

bas schreef:Al is het fonetisch alfabet dan wel weer nuttig als je het mij vraagt, in het buitenland kom je niet zover met de C van Cornelis en de K van Karel.

Maak je maar geen illusies, want met dit zg NATO Spelalfabet (zoals het officieel heet) kom je in het buitenland nergens, tenzij je toevallig te maken hebt met iemand die zich met (internationaal) radioverkeer bezig houdt of werkzaam is in de luchtvaart, maritieme, militaire resp. hulpdiensten sector (en zelfs dan....)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor bas » 26 Jun 2019, 15:18

Eerlijk gezegd weinig last van tot nu toe, over het algemeen kom je er wel uit. En zo niet....wat is je alternatief?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten