Is Rotterdam vrij te bevaren?

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jun 2019, 21:54

Worden hier niet 2 zaken door elkaar gehaald?
- Naar een andere sector, bv Dordt naar Rotterdam
en
- Naar een ander kanaal van dezelde sector
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Jun 2019, 21:56

aquanaut schreef:En er staat daar water genoeg achter de tonnen.

Dat is een interessante kwestie die ik ook als eens elders neer heb gezet, maar nog geen antwoord op heb:
Geldt de SB wal regel ook als je buiten het vaarwater (lees: Betonde vaargeul) gaat varen?

In dezelde richting:
Mag je in een recreatiegeul twee richtingverkeer toepassen?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor Marie Christina » 21 Jun 2019, 22:18

R.C.Grootveld schreef:Worden hier niet 2 zaken door elkaar gehaald?
- Naar een andere sector, bv Dordt naar Rotterdam
en
- Naar een ander kanaal van dezelde sector

Elke sector heeft maar 1 kanaal.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor bas » 22 Jun 2019, 07:24

Geldt de SB wal regel ook als je buiten het vaarwater (lees: Betonde vaargeul) gaat varen?

SB wal varen is geen verplichting in het BPR/RPR, je mag dus gewoon BB wal varen in de meeste gevallen, enkel is het meestal geen logisch vaargedrag en moet je aan iedereen voorrang gaan verlenen.
Bij Dordt ben ik op hetzelfde stukje om de zelfde reden ook eens stevig op de vingers getikt. Even verkeerde wal varen leek mij ook een stuk logischer dan 2 keer oversteken maar dit werd niet gewaardeerd.
Bij Dordt heb je naast BPR ook te maken met havenverordeningen ( wss is iets dergelijks overal daar waar verkeersbegeleiding is) en daarin staat wel expliciet dat verkeerde wal varen niet is toegestaan. Moet zeggen dat ik ze niet meer heb nagelezen maar dat werd mij verteld. ( eigenlijk meer te verstaan gegeven en dat ze met BPR niet zoveel te schaften hadden :mrgreen: )
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor jkos » 22 Jun 2019, 08:57

In bijlage 15a van het BPR staat op welke wateren verplicht stuurboordwal gevaren moet worden.
Er zijn naast deze wateren ook nog andere wateren waar het het verplicht is om stuurboordwal te varen, denk daarbij aan de Westerschelde en dergelijke.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 22 Jun 2019, 10:05

aquanaut schreef:Wat ik alleen "veel" meemaak is dat jachten zich aanmelden met zodanig onlogische mededeling dat er extra contact moet zijn om het helder te krijgen.

Mark, ik weet dat jij verantwoord omgaat met schip en marifoon, vandaar dat ik aan de voorzichtige kant bleef met 'niet helemaal met je eens'. ;)

Ja, dit is heel herkenbaar. Jachtschippers zouden wat vaker moeten meeluisteren op sectorkanalen om zich het juiste jargon eigen te maken. Van de Noord komen en dan roepen dat je 'boodschappen wil doen' of 'we gaan straks linksaf', dragen niet echt bij aan een veilige afwikkeling. Ook hebben ze vaak geen idee of ze op- of afvarend zijn. Wel braaf iedere mededeling beëindigen met 'over' natuurlijk, want zo leren ze dat op de cursus.
Ik heb nog nooit een beroepsschipper 'over' horen zeggen, of het moet het antwoord zijn geweest op de vraag hoe het met z'n hoofdpijn ging.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor quichot » 22 Jun 2019, 10:12

bas schreef: Bij Dordt ben ik op hetzelfde stukje om de zelfde reden ook eens stevig op de vingers getikt. Even verkeerde wal varen leek mij ook een stuk logischer dan 2 keer oversteken maar dit werd niet gewaardeerd.

Ik ken dat: komend van het Wantij met bestemming Wolwevershaven bijvoorbeeld. Twee keer de hoofdvaarweg oversteken is dan volstrekt onlogisch, en nodeloos riskant. Dus vraag ik altijd om toestemming om die driehonderd meter de BB-wal te houden. Mijn ervaring is dat het de ene keer wél, en de andere keer niet wordt toegestaan, zonder begrijpelijke redenen het scheepvaartverkeer betreffende. Feit is dat beroepsschepen daar gewoon melden dat te doen, hun blauwe bord opklappen en er zonder ander commentaar dan 'dat is begrepen' mee weg komen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor bas » 22 Jun 2019, 11:13

Dat is waar maar de beroeps heeft sowieso marifoon en heeft zich gemeld, dat blijft bij pleziervaart altijd maar de vraag. En op zich snap ik daarin het beleid dan weer wel. Prima dat jij jezelf meld en ergens om vraagt maar dat is van de bootjes achter je dan maar weer de vraag. Ik noem het maar even "schapengedrag" maar vaak zie je dan dat er een rits gaat volgen en daar zijn ze dan alle controle over kwijt. Anderzijds laten ze de "schapen" nu 2x oversteken en idd, dat is in mijn ogen ook onlogisch.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor WD40 » 22 Jun 2019, 11:41

Vraagje tussendoor ... hoe roep je een verkeerspost goed aan als recreant in Nederland? Begin je met post x, sector x, verkeerspost x, ... ?
WD40
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 Jun 2019, 19:33
ligplaats:
info:

Re: Is Rotterdam vrij te bevaren?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Jun 2019, 11:58

WD40 schreef:Vraagje tussendoor ... hoe roep je een verkeerspost goed aan als recreant in Nederland? Begin je met post x, sector x, verkeerspost x, ... ?

Ik doe het altijd met "Post/Sector {Naam} hier Motorjacht Stille Wille bij {locatie} bestemming {bestemming} - over"

Meestal krijg je dan iets van "Stille Wille, begrepen, goede reis oid".

Soms horen ze het niet (omdat ze dan net even met iets anders bezig waren) en hoor je "Pleziervaart (dat zien ze aan de ATIS code op hun display) die zich meldde, hier post {Naam}" en dan herhaal je het gewoon.

Model melden zoals in het boekje (3x aanroepen of eerst aanroepen) heb ik nog nooit gehoord, altijd kort maar krachtig.
Laatst gewijzigd door R.C.Grootveld op 22 Jun 2019, 12:10, in totaal 2 keer gewijzigd.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten