Rondje Nederland in twee weken?

Rondje Nederland in twee weken?

Berichtdoor WD40 » 04 Jun 2019, 20:16

Beste forumleden,

wij zouden graag jullie ervaringen en tips horen over onze vaarroute in Nederland deze zomer omdat het toch nog wat onbekend terrein is voor ons. Wij plannen een rondje door Nederland met onze twee kinderen van 9 en 11, maar we zijn niet helemaal zeker over de haalbaarheid van sommige afstanden. Tips en leuke plekjes langs deze route zijn uiteraard heel erg welkom.

Wat achtergrond: BE/NL stel met een recente passie voor het varen. In 2016 haalden we allebei een Klein Vaarbewijs I en II bij de VAMEX. Sinds vorig jaar ook een basiscertificaat marifonie. We hebben beperkte ervaring op rivieren en kanalen, ongeveer 60-70 uren op de Friese Meren, Maas in BE en NL, Waal en Nederrijn. We huren een boot van het type type stalen rivierkruiser van 11m (knikspant) met 150pk aan boord.

Vertrek punt voor de route in Nederland is het Maas-Waalkanaal.

D1: via Nijmegen naar Doesburg (Waal/Pannendens/IJsel)
D2: Hattem, Kampen of Zwolle (Ijsel)
D3: Harderwijk (Randmeren)
D4: Amsterdam (Randmeren / IJmeer)
D5: Amsterdam
D6: Loosdrechtse plassen (IJmeer/Vecht)
D7: Utrecht (Vecht)
D8: Biesbosch of Gorinchem (via Merwede kanaal / Gorinchem / Merwede)
D9: Biesbosch
D10: Heusden (Maas)
D11: Den Bosch (Maas)
W12: Den Bosch / Efteling
D13: Gouden Ham (Maas)
D14: Terug naar België via Maas

We rekenen op 4-6 uur varen per dag en vertrekken zo rond 8u. Met stroming op de Ijsel bv rekenen we 50-60km, anders ongeveer 30-40km per dag. Langere vaardagen zijn Amsterdam en de Biesbosch We zoeken ook een balans tussen het varen op zich en leuke uitstapjes met de kinderen.
WD40
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 04 Jun 2019, 19:33
ligplaats:
info:

Re: Rondje Nederland in twee weken?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Jun 2019, 23:24

D1 vind ik al erg optimistisch .....
Via Nijmegen naar Doesburg .... Nijmegen - Pannerdense kop is 20km en daar dien je met minstens 5-7 km stroom tegen te rekenen, het heeft mij de vorige keer iets van 3 uur gekost ..... (terug amper een uur...)

Verder dien je in de Randstad rekening te houden met wachttijden bij bruggen en sluizen en die kunnen oplopen, mede ivm spitssluiting ed, waardoor die 4-6 uur/dag wel eens wat langer kan worden.
En of je kinderen het dan nog leuk vinden ...

Ik heb het niet doorgerekend, maar zo op het eerste gezicht moet dat wel te doen zijn, maar ik vind het aan de optimistische kant.
En of het leuk is, is een ander verhaal ..... want je bent wel elke dag aan het varen en soms kunnen het lange dagen worden ....

Niettemin veel plezier, varen op de rivieren vinden wij ook geweldig.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rondje Nederland in twee weken?

Berichtdoor HappyHarry » 05 Jun 2019, 10:52

Allereerst, uiteraard moet ieder zelf weten hoe lang hij per dag vaart, ik heb vorig jaar een stel gesproken die in 2 weken naar Parijs op en neer zijn gegaan.
Mijn inzien is dat varen ontspannend moet zijn en blijven en hoe lekker is het om eens een dagje op een mooie plak te blijven liggen zonder te denken dat je anders ergens niet op tijd bent, stress?
Waarom maak je het rondje niet wat kleiner zodat je war ruimer in je tijd komt, het maar een idee...
Veel vaarplezier en geniet er van.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Rondje Nederland in twee weken?

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Jun 2019, 11:29

We zoeken ook een balans tussen het varen op zich en leuke uitstapjes met de kinderen.

Dan denk ik dat je geen balans hebt nu.
4 tot 6 uur varen ? En dan ook nog 4 tot 6 uur leuke dingen doen met de kinderen naar musea of attracties? Dat zal dan niet lukken. Je reisschema is te strak ,het is nu elke dag een moeten,en geen mogen.
Leuke uitstapjes voor kinderen zijn o.a. het Anton Pieck museum in Hattem en het Dolfinarium in Harderwijk. Verder is Kampen wel er leuke stad,en ook de oude stad Elburg dien je niet over te slaan.

Verder denk ik dat je er beter aan doet,om een reisschema te gaan maken op basis van vertier voor de kids,want als die plezier hebben,en zich vermaken,hebben de ouders vakantie. Nu plan je een huurboot in,om die zo rendabel mogelijk inzetbaar te maken.
Noordvaarder
 

Re: Rondje Nederland in twee weken?

Berichtdoor Marie Christina » 05 Jun 2019, 12:20

Ik doe al twee weken over een rondje Friesland. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Rondje Nederland in twee weken?

Berichtdoor Klaver vier » 05 Jun 2019, 12:41

Ik doe al 3 1/5 uur vanaf mijn plek in loosdrecht naar Weesp.
Wil je dus Amsterdam loosdrecht via IJmeer ben je wel ff langer onderweg.
Als het zo snel moet is amsterdam via Amsterdamrijnkanaal een betere optie.
Ik denk dat dat wel 3 uur scheelt
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Rondje Nederland in twee weken?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jun 2019, 13:02

Marie Christina schreef:Ik doe al twee weken over een rondje Friesland. :D

Gelijk heb je, hebben wij ook wel gedaan.

Aan de andere kant: Ik kom op een ander forum lui tegen die dit soort rondjes in een week (willen) doen:
Onze Oosterburen: huren een boot om te varen niet om de toerist uit te hangen, also 'hebel am Tisch' :)

Maar, zoals ik hierboven al schreef: Nijmegen - Pannerdense kop heeft me al eens meer dan 3 uur gekost

Maar goed, ieder zijn/haar lol ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rondje Nederland in twee weken?

Berichtdoor broekie » 05 Jun 2019, 14:02

Met PC Navigo kun je plannen. Kijk is naar de aanschaf van zo,n programma. Heb je gelijk kaarten enz
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Rondje Nederland in twee weken?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jun 2019, 14:07

broekie schreef:Met PC Navigo kun je plannen. Kijk is naar de aanschaf van zo,n programma. Heb je gelijk kaarten enz

Vraagje:
Houdt PC Navigo ook rekening met wachttijden voor bruggen/sluizen, stroom op de rivieren etc?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rondje Nederland in twee weken?

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Jun 2019, 14:55

broekie schreef:Met PC Navigo kun je plannen. Kijk is naar de aanschaf van zo,n programma. Heb je gelijk kaarten enz

Dat is niet nodig Broekie,de threadstarter heeft zijn route al gepland.
Een beetje duur programma zo ,om een route te plannen.
https://www.pcnavigo.com/shop/pc-navigo-nederland-2019/ € 195,00
Dat kan ook online met NavKid,en dat kost je niks.
http://navkid.com/ € 0,00

En voor de kaarten neem je de Vaarkaart app voor € 7,99 op jaarbasis.
http://www.vaarkaartnederland.nl/
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten