R.C.Grootveld schreef:Ik vaar zelf al enige jaren op de grote rivieren (thuishaven Merwede) en ben niet bang voor die grote jongens.
Je hoeft denk ik niet bang te zijn voor de "grote jongens".
Je hoeft m.i. nergens bang voor te zijn.
Maar wat je wel voor ogen moet houden,is dat die grote jongens praktisch allemaal een SOG halen van rond de 5,5 kn berg op.
En om niet constant te willen voorgelopen te worden,zal je mee moeten,en sterker,nog mee moeten kunnen komen,om niet constant te worden voorbij gelopen.
Ik denk dat dat vermoeiender is,dan de reis an sich.
En m.i. , als ik een vergelijking mag maken met het wegverkeer, ga ik ook liever de berg op,dan de berg af.
Want tegen de berg op is gemakkelijker controleerbaar,dan bij de berg naar beneden.
Als ik op Vesselfinder kijk,komen praktisch alle schepen met een gangetje van 10 a 11 kn de bult af zeilen.
Dat betekend dus dat je een stroomsnelheid hebt van plusminus 5 kn en misschien wel veel meer,omdat de "grote jongens" veel vermogen moeten bijzetten om omhoog te kunnen kunnen,en misschien wel veel minder vermogen bijzetten,als deze naar beneden gaan,want dan is het niet echt noodzakelijk,want je hebt dan het voordeel van de stroomsnelheid van het water dat de berg afgaat.
Maar goed,ik ben geen schipper op de grote rivieren,en misschien redeneer ik wel vanuit een theoretische logica t.o.v. het vrachtverkeer via de weg.