De Rijn op richting Koblenz

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Mei 2019, 09:02

quichot schreef:Daarachter hingen nog zeker over 200 meter staande stuwgolven, dus moest ik me laten zakken om het nog een beetje dragelijk te houden.

Die dingen ken ik, de Veerhaven (NL) en de Hercules (D) serie van Thyssen-Krupp, pendelen op en neer tussen Maasvlakte en Essen met erts/kolen.
Produceren inderdaad een staande golf waar je niet in terecht moet komen, daarentegen naar verhouding maar een beperkte 'hekgolf' .

Waal (Nijmegen-Pannerden) heb ik ook wel eens gedaan, heen 2:30, terug 0:45 oid ....

We gaan het zien ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor Popeye » 23 Mei 2019, 09:05

lammert schreef:

Jammer dat er weinig bemoediging is vanuit het forum.

Ja, ik kan moeilijk zeggen dat het een fluitje van een cent is. De IJssel vind ik al hard werken, en dat is volgens mij een kleine 100 km, terwijl de Rijn vanaf Koblens volgens mij zo'n 300 km is. Wanneer ik bij Koblenz de Rijn opdraai, dender ik ineens met 15km/u naar beneden, dat betekent dat ik daar een stroompje van 7 a 8 km in de rug heb. Verder naar beneden en dichter langs de oever zal het minder zijn, maar ik moet er niet aan denken om daar driehonderd kilometer tegen op te boksen, nog afgezien van de vraag of het mij met de Aimee zou lukken, en afgezien van de vrachtvaart. Doordat je weinig kilometers per dag af kunt leggen kun je ook niet kritisch zijn over plekken om te overnachten. Je mag denk ik blij zijn wanneer je na een dag varen een geschikte plek vindt.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Mei 2019, 12:38

Noordvaarder schreef:Maar wat je wel voor ogen moet houden,is dat die grote jongens praktisch allemaal een SOG halen van rond de 5,5 kn berg op.

R.C.Grootveld schreef:Die SOG is totaal niet relevant, afgezien dat die van invloed is op te reistijd.

Jammer is het ROB,dat je een zin uit het verband rukt,want de SOG was hier niet bedoeld voor je reistijd,maar om aan te geven dat je meemoet met de andere schepen die er varen,en dat het niet leuk en handig is,om constant te worden voorbij gelopen door die "grote jongens".

En dat het zal gebeuren,bewijst wel je eigen posting.
Zie hieronder wat je reactie was op een andere zijn posting.
R.C.Grootveld schreef:Waal (Nijmegen-Pannerden) heb ik ook wel eens gedaan, heen 2:30, terug 0:45 oid ....
We gaan het zien ...

En als reactie Rob, van de jachthaven Nijmegen naar het Pannerdenskanaal, is 17 km.
Daar doe jij 2 en half uur over.
Dan is je SOG 6,8 km/h oftewel 3,672 kn/h
De "grote jongens" lopen allemaal 4,5 tot 6 kn Rob.
(1Kn = 1,852Km)
Dan is het niet, "we varen allemaal in de dezelfde bak water',maar zij varen,en jij worsteld om vooruit te komen,want je zit constant in je achteruitkijk spiegel te kijken,wie je dan weer oploopt,en door zijn schroefwater weer een stukje terug zet.
Leuk varen? Nee , "Luctor et emergo", wel. 8-)
Ook vergeet je nog iets.
Ik denk namelijk dat de stroming vanaf Wesel naar Rotterdam een stuk minder is,dan de stroming van Koblenz naar Wesel.
Ik denk dat het na Wesel voor jou omdraaien wordt,omdat je ,op basis van alleen het stukje in NL,niet genoeg snelheid kan halen,en je geen 5 weken onderweg zal zijn,maar 5 maanden.
Om je uitlatingen even te staven, die hier de screenshot van Navkid:
Afbeelding
(Bij de berekening heb ik niet de 2 uur 39 minuten van mijn boot genomen,maar jou 2 en half uur uit je eerdere posting.)
En ik denk dat je vergelijking met de luchtvaart,ook totaal mank loopt,want het draagvlak om daarboven te blijven hangen,heeft alles te maken met snelheid en de vorm van de vleugels,en niets met berg op of berg af.
lammert schreef:
Jammer dat er weinig bemoediging is vanuit het forum.
Ik denk dat dat komt door dat er hier veel meer mogelijkheden zijn,om bv in Koblenz te komen,dan elders.
Zijn reacties vanuit Duitsland bevestigen dat.Een Duitser die met zijn boot in bv Herne ligt,zal echt niet eerst naar Nederland gaan,om vervolgens via de Maas en Moezel naar Koblenz te gaan varen.Dat is ie veel te trots voor om dat te doen.
Dus zijn hun reacties altijd positief,hoe negatief de tocht ook was.
Popeye schreef:Doordat je weinig kilometers per dag af kunt leggen kun je ook niet kritisch zijn over plekken om te overnachten.
Je mag denk ik blij zijn wanneer je na een dag varen een geschikte plek vindt.
Groet, Jack.

Op basis van zijn tochtje van Nijmegen naar het Pannerdenskanaal,is hij 5 dagen nodig om in Koblenz te komen denk ik.
Ik heb zojuist even gekeken op de routeplanner van NavKid,en die gaat tot aan Koblenz(heb dat even gecheck met een atlas).
En de afstand van de splitsing Noord-Oude Maas-Beneden Merwede naar Koblenz is 380 km.
Op basis van de snelheid die Rob dus had op dat stukje in nL,doet hij daar 56 uren over.
10 uur op een dag( wat een lol zeg) ,dus 5 en halve dag varen heen,en in anderhalve dag kan hij terug.
Maar dan is het werken,en geen vakantie.
Ik hoop voor je Rob,dat je vrouw het dan ook nog leuk vind,en niet zegt, "Rob,je gaat de volgende keer maar alleen varen". :lol: :lol:
Noordvaarder
 

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor bas » 23 Mei 2019, 12:59

Ik weet dat ik de stroom tegen heb en dat er veel beroepsvaart zit .... :)

Ben dan ook meer geinteresseerd in algemene ervaringen, havens, interessante resp. minder interesante stukken etc.


En vervolgens zit je 3 pagina's in het ach & wee over stroming en beroepsvaart :roll:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor RuudM » 23 Mei 2019, 14:03

Rob,

Heven dusseldorf (bij de Robert-Lehr ufer) kan je goed liggen.
Haven keulen (Rheinauhafen) dicht bij de stad maar wel hoge muren en het kan er dan wel warm worden.

Geen ervaringen met andere havens daar.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Mei 2019, 16:41

RuudM schreef:Rob,

Heven dusseldorf (bij de Robert-Lehr ufer) kan je goed liggen.
Haven keulen (Rheinauhafen) dicht bij de stad maar wel hoge muren en het kan er dan wel warm worden.

Geen ervaringen met andere havens daar.

gr
Ruud

Dank, dat soort info zocht ik.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Mei 2019, 16:46

Noordvaarder schreef:En ik denk dat je vergelijking met de luchtvaart,ook totaal mank loopt,want het draagvlak om daarboven te blijven hangen,heeft alles te maken met snelheid en de vorm van de vleugels,en niets met berg op of berg af.

Oh .... leg mij dan eens uit wat het verschil is tussen tegen de stroom opvaren en tegen de wind invliegen?
Wat is het verschil tussen de Rijn op en tegen de Straalstroom in?
Vergelijking gaat mank zeg je?
Typisch, want de elementaire benadering van navigatie is in beide werelden het zelfde .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Mei 2019, 16:50

Noordvaarder schreef:En de afstand van de splitsing Noord-Oude Maas-Beneden Merwede naar Koblenz is 380 km.
Op basis van de snelheid die Rob dus had op dat stukje in nL,doet hij daar 56 uren over.
10 uur op een dag( wat een lol zeg) ,dus 5 en halve dag varen heen,en in anderhalve dag kan hij terug.
Maar dan is het werken,en geen vakantie.
Ik hoop voor je Rob,dat je vrouw het dan ook nog leuk vind,en niet zegt, "Rob,je gaat de volgende keer maar alleen varen". :lol: :lol:


Ik heb alles nog even nagelezen, maar ik heb nergens teruggevonden dat ik in 5 dagen in Koblenz wil zijn ..... :mrgreen:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor Popeye » 23 Mei 2019, 17:01

R.C.Grootveld schreef:Dank, dat soort info zocht ik.

Krefeld is een leuke haven. Geen winkels in de buurt wel een havenrestaurant!?
Op die drie tochten heb ik nog een paar havens aangedaan. Kun je vinden op mijn site!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Mei 2019, 17:57

R.C.Grootveld schreef:Typisch, want de elementaire benadering van navigatie is in beide werelden het zelfde .....

Ik zou zeggen Rob, tank in het vervolg geen diesel meer ,maar Red Bull( krijg je vleugels van toch?) en vlieg met je boot naar Koblenz.
Ik wens je een behouden vlucht. :lol: :lol: :lol:
R.C.Grootveld schreef:Ik heb alles nog even nagelezen, maar ik heb nergens teruggevonden dat ik in 5 dagen in Koblenz wil zijn ..... :mrgreen:

En als je goed gelezen had Rob(schijnbaar niet),heb ik ook nergens geschreven ,dat jij in 5 dagen naar Koblenz MOET varen. :mrgreen:
Van mij mag je er gerust 5 weken of 5 maanden over doen.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten