De Rijn op richting Koblenz

De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Mei 2019, 14:31

Heeft iemand ervaring met de Rijn richting Koblenz ?

Ik weet dat ik de stroom tegen heb en dat er veel beroepsvaart zit .... :)

Ben dan ook meer geinteresseerd in algemene ervaringen, havens, interessante resp. minder interesante stukken etc.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor broekie » 20 Mei 2019, 16:00

Ik heb geen ervaring maar ken wel mensen die dit gedaan hebben.
Wat ik weet is dat er bepaalde stukken zijn waarvoor je certificaten nodig hebt als je langer ben dan 15 meter.
Er zijn cursussen daarvoor. Misschien kun je een cursusboek bemachtigen en daar de specifieke belangrijke zaken uithalen.

Zelf wil ik weleens een rondje Maas, Moezel, Rijn maken.
Ik zou denk ik met meerdere schepen gaan waarvan er een ervaring heeft.
De mensen die ik ken doen dat met de KNMC.
Ook daar kun je misschien informatie halen. Daar zijn er zeker met certificaten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Mei 2019, 16:38

Dank, je bedoelt waarschijnlijk het zg Rijnpatent, heb je nodig boven de 15m en dat ben ik gelukkig niet; dus wat dat betreft.

Rondje Maas-Moezel-Rijn staat bij ons ook nog op de planning, maar zal nog even moeten wachten.
Ik heb al moeite om 5 weken weg te mogen, laat staan 2 maanden .....
We zijn er ooit wel aan begonnen, maar strandden in Charleville wegens geblokkeerde sluis.
Afgelopen 2 jaar grotendeels onmogelijk agv watergebrek
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor RuudM » 20 Mei 2019, 18:04

Rob,

Boeiend, gedurfd. Maar wat trekt je aan om de rijn stroom opwaarts te gaan varen?
Zelf wel vanaf wesel af komen varen dit is zeer goed te doen maar stroomopwaarts gaan met een drukte om je heen tussen de 6 en 8 km / uur gaan. ik ben niet ongeduldig maar dit gaat mij net te ver.

Is je doel naar koblenz te varen en weer terug te gaan, of heb je een dieperliggend plan?

Ik ben benieuwd

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Mei 2019, 20:32

Ruud,

Nee, geen dieper liggend plan .... Na Groningen, Friesland, de Ned. rivieren, België etc. willen we wel eens wat anders.

Doel is inderdaad Koblenz en dan afhankelijk van resterende tijd de Lahn en/of een stuk de Mosel op en vervolgens via dezelfde route weer terug.
Die 6/8 kmh is geen probleem, dat zijn we gezien ons huidige vaargebied wel gewend, evenals het overige verkeer.
Ik zit liever tussen de beroeps op de Merwede dan tussen de zich nergens wat van aantrekkende en van niks wetende huurbakken in Friesland.
Die eerste groep heeft nl één groot voordeel t.o.v. die laatste ..... :mrgreen:

Ik ben benieuwd

Wij ook .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor RuudM » 20 Mei 2019, 22:44

Rob,

En richting bremen of berlijn trekt dat niet en boven Berlijn het meren gebied naar Waren is ook heel mooi om te varen en eigenlijk wordt de rijn pas mooi boven koblenz dan zit je in het gebergte of je kan ook de moezel , lahn of saar op gaan dit zijn ook mooie rivieren.lahn en saar alleen van horen zegen( beroepsschippers).

Maar je focus ligt op Koblenz. Onze focus dit jaar op Berlijn en de Havel.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Mei 2019, 23:37

Het oosten (Berlijn, Deense Oostkust) trekt zeker, alleen (zie eerder) zal dat nog even moeten wachten.
Ik werk nog (met plezier!) en bovendien ook nog eens in een 7/24 wereld met als gevolg dat ik al moeite moet doen om 5 weken verlof te krijgen.

Bij Koblenz besluiten we wel wat we verder gaan doen, of het de Lahn of de Mosel wordt.

Maar voor het zelfde geld veranderen de plannen op het laatste moment .... :(
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor Popeye » 21 Mei 2019, 10:38

Ik heb de Rijn nu drie keer afgevaren vanaf Koblenz, en was altijd blij wanneer ik weer het Pannerdens kanaal op draaide. De Rijn stroomopwaarts varen lijkt me een straf, vooral wanneer je na Koblenz niet een heel aanlokkelijk doel hebt! Het is waarschijnlijk wel een bijzondere ervaring, maar dat is een kwartiertje kickboxen met Rico Verhoeven ook! :mrgreen: Ik heb Maas, Moezel, Rijn een keer in 4 weken gedaan, en heb genoten. Dat was toen ook binnen vier weken of niet, maar wanneer je er dan voor kiest om als alternatief de Rijn stroomopwaarts te willen varen snap ik niet.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor Popeye » 21 Mei 2019, 10:57

Hier een vaarverslag van de site van Abim met ook een reisschema van en tot Ossenzijl. Zij deden er ruim 5 weken over, met af en toe een extra ligdag, en ook een uitstapje de Saar op, en om in Maastricht te komen hebben ze naar mijn mening wel heel ruim de tijd voor genomen!
Ik had de eerste keer een vaarschema bij me van Abim om te kunnen zien of ik "op schema" lag.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: De Rijn op richting Koblenz

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Mei 2019, 12:35

Popeye schreef:en was altijd blij wanneer ik weer het Pannerdens kanaal op draaide.

Op basis waarvan was dat?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten