Noordvaarder schreef:Maar wat je wel voor ogen moet houden,is dat die grote jongens praktisch allemaal een SOG halen van rond de 5,5 kn berg op.
R.C.Grootveld schreef:Die SOG is totaal niet relevant, afgezien dat die van invloed is op te reistijd.
Jammer is het ROB,dat je een zin uit het verband rukt,want de SOG was hier niet bedoeld voor je reistijd,maar om aan te geven dat je meemoet met de andere schepen die er varen,en dat het niet leuk en handig is,om constant te worden voorbij gelopen door die "grote jongens".
En dat het zal gebeuren,bewijst wel je eigen posting.
Zie hieronder wat je reactie was op een andere zijn posting.
R.C.Grootveld schreef:Waal (Nijmegen-Pannerden) heb ik ook wel eens gedaan, heen 2:30, terug 0:45 oid ....
We gaan het zien ...
En als reactie Rob, van de jachthaven Nijmegen naar het Pannerdenskanaal, is 17 km.
Daar doe jij 2 en half uur over.
Dan is je SOG 6,8 km/h oftewel 3,672 kn/h
De "grote jongens" lopen allemaal 4,5 tot 6 kn Rob.
(1Kn = 1,852Km)
Dan is het niet, "we varen allemaal in de dezelfde bak water',maar zij varen,en jij worsteld om vooruit te komen,want je zit constant in je achteruitkijk spiegel te kijken,wie je dan weer oploopt,en door zijn schroefwater weer een stukje terug zet.
Leuk varen? Nee , "Luctor et emergo", wel.
Ook vergeet je nog iets.
Ik denk namelijk dat de stroming vanaf Wesel naar Rotterdam een stuk minder is,dan de stroming van Koblenz naar Wesel.
Ik denk dat het na Wesel voor jou omdraaien wordt,omdat je ,op basis van alleen het stukje in NL,niet genoeg snelheid kan halen,en je geen 5 weken onderweg zal zijn,maar 5 maanden.
Om je uitlatingen even te staven, die hier de screenshot van Navkid:
(Bij de berekening heb ik niet de 2 uur 39 minuten van mijn boot genomen,maar jou 2 en half uur uit je eerdere posting.)
En ik denk dat je vergelijking met de luchtvaart,ook totaal mank loopt,want het draagvlak om daarboven te blijven hangen,heeft alles te maken met snelheid en de vorm van de vleugels,en niets met berg op of berg af.
lammert schreef:
Jammer dat er weinig bemoediging is vanuit het forum.
Ik denk dat dat komt door dat er hier veel meer mogelijkheden zijn,om bv in Koblenz te komen,dan elders.
Zijn reacties vanuit Duitsland bevestigen dat.Een Duitser die met zijn boot in bv Herne ligt,zal echt niet eerst naar Nederland gaan,om vervolgens via de Maas en Moezel naar Koblenz te gaan varen.Dat is ie veel te trots voor om dat te doen.
Dus zijn hun reacties altijd positief,hoe negatief de tocht ook was.
Popeye schreef:Doordat je weinig kilometers per dag af kunt leggen kun je ook niet kritisch zijn over plekken om te overnachten.
Je mag denk ik blij zijn wanneer je na een dag varen een geschikte plek vindt.
Groet, Jack.
Op basis van zijn tochtje van Nijmegen naar het Pannerdenskanaal,is hij 5 dagen nodig om in Koblenz te komen denk ik.
Ik heb zojuist even gekeken op de routeplanner van NavKid,en die gaat tot aan Koblenz(heb dat even gecheck met een atlas).
En de afstand van de splitsing Noord-Oude Maas-Beneden Merwede naar Koblenz is 380 km.
Op basis van de snelheid die Rob dus had op dat stukje in nL,doet hij daar 56 uren over.
10 uur op een dag( wat een lol zeg) ,dus 5 en halve dag varen heen,en in anderhalve dag kan hij terug.
Maar dan is het werken,en geen vakantie.
Ik hoop voor je Rob,dat je vrouw het dan ook nog leuk vind,en niet zegt, "Rob,je gaat de volgende keer maar alleen varen".