Vakantie 2018 Zweden.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 01 Dec 2018, 15:36

Natuurlijk kan je voor een andere route kiezen als het niet bezeilt is, het zijn ook niet mijn woorden, ff terug lezen.

En of er meer zeilboten dan motorboten rondvaren, denk het niet;

Dit is in Zweden, in Noorwegen heb je hoofdzakelijk motorboten.

Geschat aantal boten
Boottype Aantal eenheden Percentage van totaal
Kano’s 41.000 5,7
Roeiboten, rubberboten 146.000 20,3
Open boten met motor onder 10 pk 161.000 22,4
Motorboot met motor meer dan 10 pk 200.000 27,9
Motorboot met accommodatie 83.000 11,6
Zeilboot zonder accommodatie 32.000 4,4
Zeilboot met accommodatie 55.000 7,7
Totaal 718.000 100
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Mopolcamper » 01 Dec 2018, 17:10

Nou nou, wat een irritatie. Sorry dat ik dat veroorzaakt heb. Mijn opmerking was vooral bedoeld jegens Jack n.a.v. zijn reactie dat de Oostzee minder geschikt is voor zeilboten. Daarbij heb ik me beperkt tot de Deense wateren. En daar kom je nauwelijks motorboten tegen, ook in de havens.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 01 Dec 2018, 18:07

Mopolcamper schreef:Nou nou, wat een irritatie. Sorry dat ik dat veroorzaakt heb. Mijn opmerking was vooral bedoeld jegens Jack n.a.v. zijn reactie dat de Oostzee minder geschikt is voor zeilboten. Daarbij heb ik me beperkt tot de Deense wateren. En daar kom je nauwelijks motorboten tegen, ook in de havens.


Nee hoor, helemaal geen irritatie, daarom ook met regelmaat een smiley met een glimlach of een knipoog er bij, vaak is het in wat voor modes je zelf bent, en het dan ook zo leest :D ;)
Dat is zo lastig van geschreven woorden, de emotie vul je voor een heel groot gedeelte zelf in.
Ook in Denemarken zijn er meer motorboten dan zeilboten, en dan bedoel ik de nationale vloot, als dat in jou beleving niet zo is kan ik mij voorstellen, want circa 90% van de zeilboten in Denemarken zijn van buitenlandse komaf.
Zuidwest Denemarken wordt overspoeld door onze oosterburen, de megahavens ter hoogte van het kielerfjord overspoelen de kleine Deense haventjes in het zuidwesten van Denemarken, en dat zijn inderdaad veel zeilschepen, en zo krijg je een scheef beeld.
Ga je wat verder krijg je een heel ander beeld.
Apart vindt ik altijd, vaar je op het Kieler kanaal, zie je circa 90 % zeiljachten varen, waarvan circa 75% Nederlands, het overige zijn motorboten van diverse nationaliteiten.
Ben je dan in de buurt van Oslo of Stockholm, zie je nog maar enkele Nederlandse zeilboot en zie je wel die motorboten terug, dit in verhouding uiteraard. :D

En sorry dat ik overkomen als geïrriteerd maar is echt niet zo :D :D :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 01 Dec 2018, 18:10

P.S. mocht je ons een keer tegen het lijf lopen/varen, daar staat er altijd eentje koud :D :D :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Mopolcamper » 01 Dec 2018, 20:10

Daar ben ik wel toe te verleiden. Misschien komen we elkaar op het (Duitse) wad nog eens tegen.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Popeye » 01 Dec 2018, 22:26

Mopolcamper schreef:Mijn opmerking was vooral bedoeld jegens Jack n.a.v. zijn reactie dat de Oostzee minder geschikt is voor zeilboten.


Dat heb ik niet gezegd!

Ik heb van twee(?) mensen een aantal vaarverslagen gelezen. De een was Henk Bos, en van de ander weet ik de naam niet meer en kan ik ook niet weervinden op het www. Hij woonde ergens in de buurt van Alkmaar. Op basis van hun verslagen en ervaringen heb ik dus besloten dat dat niet mijn vaargebied is. Zij gingen net als veel Oostzeegangers zoveel mogelijk binnendoor en dan bij Ottendorf naar buiten en naar het Kielerkanaal. Dat stukje bleek vaak een hele onderneming!

Je kunt je natuurlijk op de Oostzee wat bestemming betreft altijd aan de windrichting aanpassen, en hopelijk is daar dan een haven of beschutte ankerplaats, maar mij viel het op hoeveel er volgens de verslagen gemotord werd.
Op dag dertien ben je ook pas op de Oostzee lees ik in je vaarverslag Pascall, terwijl ik op dag 7 al in Frankrijk kan zijn.
Ik ben waarschijnlijk ook verkeerd begonnen! Frankrijk was altijd al mijn vakantieland en de eerste jaren had ik nog geen grote mast en zeilen bij de boot, en heb hem toen als motorboot gebruikt en maakte in het tweede jaar al een tocht door Frankrijk en Duitsland. Toen ben ik verliefd geworden op de Franse vaarwateren, en de natuur waar je dan doorheen vaart.
En de vrijheid op het water kun je op verschillende manieren ervaren. Jij vind het prettig om alle windrichtingen op te kunnen Pascall, en ik geniet van de vrijheid dat ik zo maar op een mooie plek in de middel of nowhere, of in de nabijheid van een klein Frans dorpje kan aanmeren.
Gelukkig vindt niet iedereen leuk wat ik leuk vind, anders was het mij weer veel te druk in Frankrijk of Groningen!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 02 Dec 2018, 07:15

Ik snap je verhaal Jack, en niet te min, ook wij hebben genoten van onze reis door Frankrijk, maar als ik dan toch mag kiezen..... :D
Het aantal dagen varen naar Denemarken is relatief, het is maar waar je vertrekt en wat je vaarstijl is.
We hebben het ook een keer in 5 dagen afgelegd, zonder in het donker te varen, Frankrijk daar in tegen is een goede dag tuffen voor ons.
Is je thuishaven Delfzijl, dan ligt Denemarken in de achtertuin, alleen die verraderlijke Duitse-bocht gooit roet in het eten, daar moet je een beetje geluk mee hebben.
Kies je voor de route binnendoor richting het kielerkanaal, is dat wat varen betreft niet veel anders dan het varen op de kanalen door Frankrijk.
Wat de omgeving betreft, de sfeer, het kneuterige, daar voor moet je dan toch weer in Frankrijk wezen.
Vers stokbroodje, glaasje wijn, glooiende heuvels......... ach, ik hoef jou niets te vertellen :D

Goede vaart, en blijven genieten!!!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten