Vakantie 2018 Zweden.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 06 Nov 2018, 18:11

Dag 22, 14-7-2018.

Om halftwee in de middag verlaten we Kopenhagen, en twee uur later meren we af in haventje Norreborg op het Zweedse eiland Ven.
De wind is N.W. 3 a 4 en er stonde al aardige golven, omdat ze net niet dwars binnenkomen vaar de het rustig.
Eerst probeerde we het haventje aan de oostzijde van het eiland, maar deze was vol, en zijn we doorgevaren naar het haventje aan de noordzijde van het eiland.
Het afmeren gaf nog enige commotie, we konden niet anders dan dubbel liggen in het kleine haventje want overige plaatsen waren de klein voor ons.
Nu was er nog een plaatsje vrij, en wel naast een Nederlandse zeilboot, echter deze waren hier niet van gediend, want ze wilde geen motorboot maar een zeilboot naast zich!!!
Een enkele seconde uit het veld geslagen kwam ik terug uit mijn woorden, ik zeg, mevrouw en mijnheer.
Ziet u onze mast, daar voeren wij twee zeiltjes in, en ziet u ons bijbootje, daar zit een tuigje bij, en als klap op de vuurpijl.
We hebben kort geleden in 5 jaar de wereld rondgezeild, u zegt???!!!
De wereld ging voor ons open, ja ze bestaan!!!
Het mooie in Scandinavië is, daar is geen onderscheid tussen zeilers en motorboot vaarders, daar kenen ze alleen watersporters.

Afbeelding

Dag Kopenhagen.

Afbeelding

Het Zweedse eiland Ven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 07 Nov 2018, 08:40

En die 5 jaar rond de wereld gezeild?
Een gevalletje van, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten :lol: :lol: :lol:

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor aquanaut » 07 Nov 2018, 15:26

pascall schreef:
Afbeelding



En toch langszij gelegd !!
Ik blijf meelezen!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 07 Nov 2018, 16:30

Dag 21,

Deze dag zullen wij niet snel vergeten, om halfelf vertrekken we van het eiland Ven met als doel naar het Zweedse plaatsje Viken te varen, een tripje van circa 3 uur.
De wind is noordwest 3, dat bekent lager wal in het Kattegat, maar dat zou met deze wind geen probleem mogen zijn.
Tot de nauwe doorgang ter hoogte van Helsingborg is het redelijk rustig water, maar gaan de weg dat we op openwater komen wordt het steeds ruwer.
De golven komen schuin op de kop binnen, en dat vaart comfortabel, schuin op de kop, tot net niet dwars, geeft voor ons scheepje het gunstigste vaargedrag bij slecht weer.
De haven van Viken komt in zicht, de haveningang ligt open naar het zuiden, dat bekent met een noordwesten wind dat de golven dwars op de haveningang staan.
Inmiddels is de golfhoogte opgelopen tot circa 1.50 meter hoogte en beginnen her en der te breken.
De wind is nog steeds noordwest 3, te weinig om een steunzeiltje te zetten, we doen een poging om de haven rechtstreeks aan te varen ,maar krijgen een paar flinke schuivers te verduren, dat we besluite op te steken, de haven voorbij te varen, en voor het zeetje uit de haven op te lopen.
Alles wat niet vast stond aan boor d is een eigen leven gaan leiden, inclusief Loke, vrouwlief zat tijdens het gebeuren in de kuip en zag van beide kante door de loosgaten het water de kuip in spuiten ,tot in haar schoenen, dan wordt het tijd om de koers te verleggen.
Helaas geen foto’s van het gebeuren, wel de hellingmeter die de helling laat zien tot 1 uur terug, die geeft boven de 40 graden slagzij aan, ach, je weet weer wat je scheepje kan. :lol: :lol: :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 08 Nov 2018, 13:16, in totaal 3 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 07 Nov 2018, 16:35

En toch langszij gelegd !!
Ik blijf meelezen!

Aquanaut[/quote]

Klopt, ik zij al, toen ik vertelde dat we de wereld (zogenaamd) hadden rondgezeild, hoorde we ineens bij de club :D :D :D

Leuk dat je het volgt Aquanaut!

Mvg,

pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 08 Nov 2018, 13:13

Dag 22,

Nog even terugblikkend op de vorige post wat betreft de golf omstandigheden, en dit bij windkracht 3 beaufort.
De golven waren extreem goog en stijl voor de huidige wind die er stond.
De enige oorzaak die ik kan bedenken is, de hogerwal gelegen kust bevind zich circa 180 kilometer verder.
Op zo’n groot waterkan er aan een zijde van de plas een stom staan, terwijl het aan de andere zijde blad stil.
Maar de deining kan hiervan wel doorlopen, als hier ook nog een stroming staat die tegen die wind in loopt kan er een zeer onstuimige zee ontstaan.
Ooit hebben nog een ook eens meegemaakt, ook op dit water, weinig of geen wind, maar suf geslingerd door de golven.

Maar we gaan weer, Los van de kade, het is 7.45 uur.
De wind, noord noord/west, en het ziet er iets rustiger uit, maar nog ruw genoeg om het tripje niet te lang te laten duren.
Daarom verhogen we de snelheid naar 14 kilometer per uur, al is het maar voor het gevoel :lol:
De kust gaat hier plots over van heuvelig landschap naar hoge, ruige rotsen.
Mogelijk, is dit van invloed op de wind, want binnen een kwartier staat er een dikke windkracht 5 a 6 beaufort uit het noordoosten.
Het doel voor vandaag is het prachtige plaatsje Molle waar we om 8.30 afmeren, van hier uit maken we een fietstocht door het nationaal park, een aanrader!



22 jaar terug hebben we veel geïnvesteerd in geluidreductie, zoals u kunt horen is dat aardig gelukt, snelheid tijdens het filmen 14.5 km/h.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zelfde plaatje maar ingezoomd.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor stefan » 08 Nov 2018, 17:43

De ruitenwisser maakt nog de meeste herrie!
Goede geluidsisolatie, daar kan mijn scheepje nog iets van leren.... :-)
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Arthur » 08 Nov 2018, 19:12

Mooi Pascal, je hebt als ik goed zie een Duitse zeilboot langszij gelaten. 8-)
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 08 Nov 2018, 19:39

stefan schreef:De ruitenwisser maakt nog de meeste herrie!
Goede geluidsisolatie, daar kan mijn scheepje nog iets van leren.... :-)


Klopt Stefan, daar had ik toen der tijd meer in moeten inverteren maar daar waren geen centjes voor.
Alles is gebaseerd om het varen zo comfortabel mogelijk te laten verlopen, (dag) tripjes van 25 uur aaneen, zijn geen uitzondering, en zijn zeer goed te doen.
Dit is mogelijk door de uitvoering/bouw van het scheepje.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 09 Nov 2018, 10:42

Arthur schreef:Mooi Pascal, je hebt als ik goed zie een Duitse zeilboot langszij gelaten. 8-)


Dank u, en natuurlijk mag iedereen naast ons afmeren, doorgaans is het een verrijking van je vakantie.
Je mocht het nog zeggen , Arthur, dat het hier ruw kan zijn :lol: :lol: :lol: .

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten