Vakantie 2018 Zweden.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 31 Okt 2018, 02:03

Mopolcamper schreef:quote]

Dit klopt niet, Borkum, lamgeooge en Wangerooge vallen niet droog.

Dat hangt van de omvang van het getij af! Borkum heeft daarbij twee havens en voor wat betreft de voormalige marinehaven kan ik het met je eens zijn. De jachthaven Port Henry/Baalman is wel degelijk droogvallend. In Langeoog en Wangerooge heb ik meermalen droog gelegen.[/quote]

Oke, waarschijnlijk toeval, ik kan deze ervaring niet delen omdat wij tijdens onze bezoeken in die havens niet droog zijn gevallen.

En wat is de definitie van vakantie, die van mij luid zo; veel zien, nieuwe gebieden ontdekken, genieten, eten drinken en vooral varen.
Ik denk maar zo, als ik alleen maar rondje rond de kerk zou varen had ik nooit de schoonheid van bijvoorbeeld Denemarken ,Zweden, Noorwegen, Frankrijk...... gezien.
En helaas, ik moet met het met beperkte tijd doen, en uitstellen tot later, is/komt die er wel?????


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 31 Okt 2018, 12:11

stefan schreef:Afijn, Pascal vertel vooral verder! :-)


Ga ik doen Stefan, bedankt.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 31 Okt 2018, 12:13

RuudM schreef:Pascal,

Ik sluit mij aan bij stefan ieder zijn meug.

Kan je ipv dag x een datum meegeven dat refereert wat makkelijker voor mij in welke tijdsperiode het is en welk weer het toen was.

Ik lees met veel plezier

Gr
Ruud


Fijn om te horen Ruud, ik zal de data er bijzetten.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 31 Okt 2018, 12:15

Noordvaarder schreef:Pascal,

Laat ons genieten van je mooi verslag van je reis naar Sverige.
Ik volg het elke dag even op mijn smartphone.
Laat je niet ontmoedigen door anderen,die een andere kijk op "vakantie" hebben.


Gaat helemaal goed komen Wiebren, leuk om te lezen dat je het zo fanatiek volgt, bedankt!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 31 Okt 2018, 13:24

Dag 11, 2-7-2018.

Met zo'n tochtje voor de boeg over zee, slaap ik toch niet zo vast.
ook nu lig ik regelmatig wakker en te luisteren naar de wind, 2 uur nachts en de wind huilt nog door het wand, en de verstaging/ vallen, van de rond ons liggende zeilschepen, laten goed van zich horen.
De voorspelling was afnemende wind, met rond 1.00 uur variabele wind, windkracht 1 a 2 Beaufort, echter, nu is hij nog steeds 5 uit zuid/oost, GRRRRRR.
De bedoeling is om langst de westzijde van Wangerooge de zee op te gaan, om voldoende water onder de kiel in het zeegat, willen we vertrekken om 5.00 uur.
5.00 uur los, dat betekend om circa 6.00 uur op de droogte, hoogwater Wangeroog, 4.16 uur, dus circa 2.00 uur na hoogwater, ofwel 4.00 uur voor laagwater.
Door de oosten wind is er een verlaging van 40 cm, al bij al moet er nog voldoende water staan om de ondiepte veilig te passeren.
5.00 uur, de wind is iets afgenomen, maar nog altijd OZO 4, maar we twijfelen nog, en de tijd dringt want het tij wacht niet.
Dan horen we een boot voorbij varen, we steken de koppen boven (water) en zie een type, Nederlandse motorkruiser, varen, deze kan eigenlijk maar een kant op gaan en dat is naar buiten!
Het is nu of nooit, anders moeten we 4 uur wachten en over het wantij, aan de oostzijde van het eiland, onze route vervolgen.
Maar met zo'n ver vooruit varende dieptemeter wordt het ons dit keer wel heel gemakkelijk gemaakt, inmiddels zijn we een uur achter op schema.
Snel losgooien en de achtervolging inzetten, zichtbaar lopen we in, en als een trouwe hond blijven we op een paar honderd meter achtervolgen.
Zo'n type boot heeft minstens de zelfde diepgang als ons en dat bedraagt een meter, hij moet nu ongeveer boven de banken zitten, ook wij zien de dieptemeter gestaagd terug lopen.
Het water wordt knobbelig, golven en stroomrafels komen van alle kanten, de dieptemeter loopt terug naar 80 cm onder de kiel en daar blijft het bij, even later neemt de diepte weer toe en keert de rust terug in het water, we zijn er over!
Als toetje op de taart valt de wind weg, zoals voorspelt, de zon schijnt overvloedig en de zee wordt een spiegel.
Eerste 3 uur varen we op 1800 PRM, dit om de tegenstroom enigszins te compenseren, snelheid door het water, 15 KM/H, daarna nemen we wat toeren terug omdat ook de stroom iets afneemt, 1700 PRM, 14 KM/h.
11.45 uur, de kentering van het getij, 12.30 uur merkbaar stroom mee en passeren we ook Cuxhaven.
15.30 uur liggen we voor sluis Brunsbuttele, 17.30 uur, vast gemaakt op km 20.5 op het Kieler-kanaal, wat een schitterende dag!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal
Laatst gewijzigd door pascall op 01 Nov 2018, 01:05, in totaal 2 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 31 Okt 2018, 13:25

Dag 12,

Om 5.00 uur wordt de motor uit zijn slaap gewekt en vervolgen we onze weg over het imposante, 100 kilometer lange, kanaal.
Bij Rensburg stoppen we om te tanken, met 204 liter is deze vol, betekent een verbruik van 4.53 liter per uur, en dat is netjes aangezien we af en toe stevig hebben doorgedraaid.
Om 11.45 liggen we voor de enorme sluizen, nog steeds zijn er maar twee van de vier sluizen in werking, dus schutten we mee met de zeevaart.
12.45 liggen we in de sluis en even later varen we het kieler fjord op, aan het begin van het kieler fjord ligt de gezellige haven Laboe, waar we om 13.30 uur afmeren.
Voor ons gevoel begint de vakantie nu echt, de poort naar de Oostzee staat voor ons open.

Afbeelding

Inde sluis met de grote jongens.

Afbeelding

Laboe.

Afbeelding


Wordt vervolgd.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 01 Nov 2018, 14:12

Dag 13,

En ja hoor, 4.00 uur in de ochtend zijn we weer op pad, en nu hoor ik u denken, die spoor niet :lol:
Maar ik ben nu eenmaal een vroege vogel, genieten van de ochtendrust, en lekker op tijd in een haventje of voor anker, zodat je de mooiste plekjes heb en lekker lang kan genieten van de dag.
En wat mijn wederhelft betreft, die slaapt rustig door en komt later bovenwater.
We varen evenwijdig langst de oostkust van Jutland naar boven via Sonderborg, het is zwaarbewolkt en dat is erg jammer want de prachtige Deense kust komt zo niet uit de verf.
De wind is noord/west 3, en dat is mooi, want het is een flinke plas water waar het behoorlijk kan spoken.
We gaan voor anker bij Dyvig, in deze natuurlijke kom kan je heerlijk voor anker liggen, en dat doen we dan ook, het is 11.30 uur dat de spijker in de grond gaat.

Afbeelding

Zonsopkomst Oostzee.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 01 Nov 2018, 14:58

Dag 14,

Het is halfacht dat de spijker uit de grond gaat, de wind noord/west 4, met de wind in de rug varen we naar het eiland Fune, waar we om 12.15 afmeren in het piepkleine haventje Dyreborg.
Het haventje wordt rondom gemaskeerd met witten huizen met rieten daken, ook is er een kleine scheepshelling in het haventje waar een houtenkotter wordt voorzien vaneen nieuwe verflaag.
Veel ligplaatsen zijn er niet maar wij hebben geluk, en kunnen aan de binnenzijde van de havendam liggen.
Hier verblijven we uiteindelijk 3 dagen, maken mooie fietstochten en BBQ'en en borrelen met de locals, het word nog een gezellige boel!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 02 Nov 2018, 07:55

Dag 17, 8-7-2018

Het wordt weer eens tijd om verder te gaan, de laatste 2 dagen was de wind nadrukkelijk aanwezig, noord/west 5 a 6, omdat het haventje achter de heuvels ligt, en in de luwte van een bos, lagen we mooi uit de wind.
Ook vandaag waait het nog stevig door al is het iets minder, we starten de motor en het halve dorp komt ons uitzwaaien.
Daar komt ook nog een vrouw aangefietst, ze stop en wenst ons een goede reis, zwaaien he, zegt ze, ik ben kapitein op de veerpont!
Met pijn in het hart, en vele liters drank lichter, verlaten we dit kleine, maar ook zo gezellige haventje.
Het is 8.45 uur en de noord/westelijke windkracht 5 doet de golven oplopen naarmate we ons verwijderen van de hogerwal, ze komen schuin achter in, dus hebben we er geen last van.
Twee uur later meren we af in het haventje van Skarø, op dit kleine eiland blijven we twee dagen liggen.
We hebben een weids uitzicht, van onze ligplaats in het haventje, en de zon schijnt overvloedig, alleen de wind zou wat minder kunnen want de tweede dag trekt hij aan tot noord/west 6 a 7.
We krijgen Nederlandse buren met een prachtig, zelf afgebouwd schip, omdat wij ook ons scheepje zelf hebben afgebouwd is de link gelegd, avonds worden we, samen met de Duitse andere buren, uitgenodigd voor een heuse whisky avond.
De volgende dag doen we het nog eens over, maar dan bij ons aan boord, en wel aan de Irish coffee, pffffff, wordt tijd dat we vertrekken :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plaatselijke brandwacht.

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 02 Nov 2018, 12:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor zebigbos » 02 Nov 2018, 12:19

Enig!
Ik lees enthousiast mee.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten