Vakantie 2018 Zweden.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 28 Okt 2018, 19:32

Dag 8,

Een record gaat het niet worden, we zijn weeral 8 dagen onderweg terwijl ons record op 5 dagen staat van Zeeland tot Kiel, en we zijn er nog niet.
Altijd een beetje jammer, want het gaat van de verblijfsduur af van het gebied waar je het uiteindelijk voor doet.

10,45 uur los Juist, 12.25 uur vast Norderny.

Bij het passeren van het ondiepe gedeelte in het zeegat nog een paar schuivers gemaakt, voor het overige een rustig tripje, de wind, Noord 4.
In de jachthaven vinden we nog een plaatsje in een box, mazzel aangezien de drukte.

Afbeelding

Ter illustratie.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Okt 2018, 19:40

pascall schreef:Waar ik nu die naam Swingbrug vandaan haal weet ik niet, dacht dat het met een bord op de brug stond, als ik Google kom ik uit op de Wetsingersluis.

Oh bedoel je dat.
Nee ik dacht, hij komt vanaf Pikmeer,en gaat naar Delfzijl.
Dat zal hij de mast moeten strijken,want via het PMK en het VSK gaat dat niet tot aan de Oostersluis bij Groningen.
Je bent dus om en door Leeuwarden gegaan, toen via het Dokkumer Ee, DNZ,Lauwersmeer,Zoutkamp en toen het Reitdiep op(geen Rijddiep) ,en dat door Groningen en zo het Eemskanaal op.Dat is namelijk de staande mast route,want anders kom je er niet met de mast omhoog.
Historie Wetsingersluis.
http://www.boekeniersgarnwerd.nl/wetsin ... ngersluis/
Noordvaarder
 

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 28 Okt 2018, 20:13

Nee hoor Wiebren,

Pikmeer, PMK/VSK kanaal, en inderdaad de mast plat vanaf sluis Gaarkeuken.
We hebben even een uitstapje gemaakt het Reitdiep op, voor te overnachten en even te overwegen hoe verder.

Mooi de historie in die link.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Popeye » 29 Okt 2018, 10:52

pascall schreef:Waar ik nu die naam Swingbrug vandaan haal weet ik niet, dacht dat het met een bord op de brug stond, als ik Google kom ik uit op de Wetsingersluis.

Mvg,

Pascal.

Dat is op het Reitdiep!

Groet, Jack.

Edit: Zie nu pas de reacties na aangehaalde post!
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Popeye » 29 Okt 2018, 12:59

Was het trouwens geen Wieremerschouw?
Schip op de foto lijkt sprekend op de Aimée, maar is het niet!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 29 Okt 2018, 17:02

Popeye schreef:Was het trouwens geen Wieremerschouw?
Schip op de foto lijkt sprekend op de Aimée, maar is het niet!

Groet, Jack.


Wieremerschouw is een kilometer verder.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 29 Okt 2018, 17:34

Dag 9,

Om 10.00 uur verlaten we Norderny, Norderny gebruiken wij min of meer als springplank, het is niet echt ons eiland, veels te commercieel.
Als uitval basis echter is het wel aantrekkelijk, samen met Borkum zijn het de enige Duitse waddeneilanden die je met laagwater kan uit of aanlopen.
De andere zeegaten tussen de eilanden zijn erg ondiep waar met laagwater weinig water blijft staan.
Ons reisdoel voor vandaag is Spiekeroog, Spiekeroog kan je vergelijken met Ameland of Schiermonnikoog, het is er gezellig en knus.

Nog even een woordje spenderen aan Juist, ook juist is commercieel ingesteld, maar minder dan Norderny met zijn vele kuuroorden en flatgebouwen.
Wat Juist zo anders maakt is, dat alle vervoer wordt uitgevoerd door paard en wagen, ook de vuilniswagens, dat geeft weer dat kneuterige wat past op een waddeneiland.

tijdens het tripje van vandaag passeren we drie wantijen, dus bereken we dat we met hoogwater tussen de laatste twee wantijen zitten, dan zit je altijd goed.
om 14.45 uur meren we af naast een ex beurtvaarder uit zoutkamp, de jachthaven is namelijk vol.
Avonds wordt het nog erg gezellig met onze buren en we liggen super.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plas water die je hier op de foto ziet is een geliefde ankerplaats aan de Noordzeezijde van het eiland!
Deze is redelijk beschut, naar mij weten gaan de rondliggende zandbanken alleen met springtij onder water.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 30 Okt 2018, 10:45

Dag 10 weeral,

13.00 uur, weer op weg, verder over het wad, de wind gaat draaien naar het zuid/oosten wat zeer gunstig is, mits hij niet te krachtig is.
Nu schommelt hij tussen de 4 en 5 Beaufort, dit is afhankelijk van de stroomrichting wel de grens voor ons, wat betreft het varen op zee met deze windsterkte.
We gaan het beleven, maar eerst varen we van Spiekeroog naar Wangerooge, waar we om 14.45 afmeren.
Ook Wangerooge is niet echt een eiland om voor te stoppen, a tans , is onze mening, het is wel het laatste waddeneiland voor de oversteek door de Duitse-Bocht naar de Elbe.
Deze avond wordt er druk gerekend, om hoe laat te vertrekken ,om de ondiepte in het zeegat te kunnen passeren.
De windvooruitzichten pakken zeer goed uit, rond middernacht zal deze variabel worden 1 a 2 beaufort, nu staat hij nog 5 zuid/oost, dit is wel gunstig om de noordwestelijke deining, die al dagen doorstaat, op te heffen.

Afbeelding

Ook op Wangerooge staan de bekende Duitse strandbankjes, jammer de haven kilometers verwijder is van het dorp, deze afstand wordt overbrugt door een treintje wat stopt op de haven.

Wordt vervolgd,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor stefan » 30 Okt 2018, 17:10

Het is wel leuk die wadden eilandjes van onze oosterburen. Nooit geweest aan die kant.
Wat is de max diepgang daar? Mijn motorsailer steekt 1.40 m...
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 30 Okt 2018, 17:31

stefan schreef:Het is wel leuk die wadden eilandjes van onze oosterburen. Nooit geweest aan die kant.
Wat is de max diepgang daar? Mijn motorsailer steekt 1.40 m...


Hoi Stefan.

De max diepgang is lastig te zeggen, het is van vele factoren afhankelijk.
Maar door de band genomen mag 140 cm diepgang geen probleem zijn op het Duitse wad, immers, hoe verder richting het oosten hoe hoger de vloed.
Op het Duitse wad kunnen wij makkelijk 3 of zelfs 4 wantijen in een keer doen, wat op de Nederlandse wadden onder de zelf condities niet onmogelijk is.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten