Vakantie 2018 Zweden.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 26 Okt 2018, 07:50

stefan schreef:Leuk aan het schrijven Pascal!
Ook een klein zeilbootje zie ik, eigenlijk ex zeiler dus?


Bedankt Stefan, toch geen ex zeiler, maar vind het wel heerlijk om te doen.
Zeker met zo'n heel klein bootje waar het geringste foutje afgestraft wordt met een nat pak.
Ook het zo dicht op/in het water zijn maakt de verbondenheid met de elementen des te groter!
Ooit de plannen gehad om een 13.50 meter Koopmans te bouwen, maar vrouwlief wist mij hier van te weerhouden.
Zij wist immers donders goed, dat dat voor mij de vrijbrief zou zijn voor een nomade bestaan rond de wereld, en dat zag zij niet zo zitten.
Misschien maar goed ook nu we weten wat we nu hebben, we genieten met volle teugen! :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 26 Okt 2018, 07:59

Boekanier schreef:Heb je ook een foto van je volledige schip? Ben benieuwd waar je mee vaart..

Ik neem aan dat de kat als je aan het varen bent wel veilig binnen is? Is een tuigje geen optie? Hoef je ook niet bang te zijn hem kwijt te raken..

Heel veel plezier!


Hoi Boekanier,

Poes zit inderdaad binnen als we varen, of voor anker liggen op stromen water.
Een bandje staat niet zo hoog in het vaandel bij Lobke, en als dan een keer overboord tuimelt weet ze de zwemtrap direct te vinden.

Hier een totaalplaatje van ons scheepje, nu is vaneen andere kant bekeken :)

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Arthur » 26 Okt 2018, 10:22

Met dat schip kun je makkelijk maar dat had ik al eens geschreven bij mij op de borrel komen, trouwens leuk die lantaarnpaal op de boeg. 8-)
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 26 Okt 2018, 13:07

Arthur schreef:Met dat schip kun je makkelijk maar dat had ik al eens geschreven bij mij op de borrel komen, trouwens leuk die lantaarnpaal op de boeg. 8-)


Hoi Arthur, dat ben ik nog niet vergeten, die kant op staat ook nog op de lijst.
Die dekverlichting is trouwens buitensporig handig :lol:

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor RuudM » 26 Okt 2018, 14:12

Pascal,

ik zie ook een dome camera in de mast wat heeft deze voor functie ? en hoe handel je dit af aan boord?
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 26 Okt 2018, 16:35

RuudM schreef:Pascal,

ik zie ook een dome camera in de mast wat heeft deze voor functie ? en hoe handel je dit af aan boord?


Hoi Ruudm,

De dome is een infrarood webcamcamera, deze hebben we gebruikt in de tijd toen we met de boot inspectiewerkzaamheden verrichte.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 27 Okt 2018, 04:48

Dag 5,

Het is 5.30 dat we weer op weg zijn, van het Pikmeer naar Delfzijl, echter, de wind doet ons nog anders besluiten.
We maken een pas op de plaats bij de Swingbrug op het Rijddiep, de wind die doorgaans uit noordelijke richting komt, meestal windkracht 4, houd de gemoederen bezig :D
Op open water betekent dat een windkracht 5, en dat uit noordelijke richting, als er een N in voorkomt, betreffende de windrichting in de Duitse-Bocht, is Niet goed, niet doen :D

We bekijken onze opties,
1) Delfzijl, Norderny naar buiten, Brunsbuttele.
2) Delfzijl, over het wad richting het Laatste Duitse waddeneiland Wangeroog, en als het moment zich voordoet naar buiten.
3) Delfzijl, de Eems op, Kustenkanaal, Bremen haven, het kanaaltje van Bremen naar Otterndorf, Brunsbuttele.
4) Delfzijl, over het wad naar het Laatste Duitse waddeneiland Wangeroog, over het wad naar Bremen, Otterndorf, Brunsbuttele.
5) Delfzijl, Ems-Jade kanaal, over het wad naar Bremen, Otterndorf, Brunsbuttele.
6) Delfzijl, Ems-Jade kanaal, Wilhelmshaven naar buiten, Brunsbutelle.

We gaan voor optie 2, lukt dit niet, dan volgt optie 4.
Het is vandaag de eerste zomerse dag en ook de vooruitzichten laten zomerse waarden zien, dat belooft veel goeds, nu de wind nog een stapje terug!

Afbeelding

Lobke op de giek :lol:


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 28 Okt 2018, 08:12

Dag 6,

We gaan met de eerste brug richting Delfzijl, en die draait om 7.00 uur.
Om 11.30 liggen we vast in de buitenhaven van Delfzijl, de wind, noord 4.
Voor de volgende dag zijn de weerberichten gunstig, eerst variabel zwakke wind, daarna toenemen NO 4 draaiend N 4, nog steeds geen gunstige wind om de zee op te gaan.
Maar over een dag of 5 zou er een gaatje zijn, aldus de weerberichten, we gaan het zien.

Dag 7,

9.00 uur los Delfzijl, doel voor vandaag is Norderny.
We moeten twee wantijen passeren, volgens onze berekening passeren we circa anderhalf uur na hoogwater het laatste wantij, dat moet makkelijk kunnen wat betreft waterstand/diepgang.
Betekent dat we de eerste 3 uur vol tegen stroom moeten boksen, met een snelheid van 9 km/h passeren we om 11.35 het eerste wantij, hoogwater Delfzijl is om 13.00 uur.
Rond 13.00 uur begint de wind flink toe te nemen en leunt tegen de windkracht 5 aan, voldoende reden voor ons om de planning te wijzigen, we lopen het waddeneiland Juist aan.
Om 14.10 uur liggen we afgemeerd in de jachthaven van Juist, dat is circa 2 na hoogwater, we moesten ook niet veel later komen want een uur later liggen we volledig droog :D
De reden van ons besluit om Norderny niet aan te lopen is, omdat je het zeegat moet passeren waar een ondiep gedeelte in zit waar erg weinig water staat, hier kan het met een stroom tegen wind situatie erg ruw zijn.

Afbeelding

Wat een verademing na het kanaaltjes varen.

Afbeelding

Het water valt.

Afbeelding

Hoog en droog.



Mvg,

Pascal.

Wordt vervolgd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Okt 2018, 17:10

pascall schreef:We maken een pas op de plaats bij de Swingbrug op het Rijddiep.

Waar is de Swingbrug op het Rijddiep?
Noordvaarder
 

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 28 Okt 2018, 19:02

Waar ik nu die naam Swingbrug vandaan haal weet ik niet, dacht dat het met een bord op de brug stond, als ik Google kom ik uit op de Wetsingersluis.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten