Vakantie 2018 Zweden.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 11 Nov 2018, 07:37

Bedankt mensen, voor de leuke reacties! :oops:

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 11 Nov 2018, 08:37

Dag 26,

Zij ik nu, dat we in Marstrand twee dagen zouden blijven liggen?
Het logboek raadplegend blijkt dat niet zo te zijn, en ik weet ook alweer waarom.
Nachts lagen we aardig te slingeren in onze box,.
Benader je Marstrand vanuit de landzijde (zoals wij deden) dan is de toegang smal, maar vanuit zee is deze behoorlijk breed.
De wind is nachts toegenomen NW 4, Marstrand ligt dan aan lagerwal, trekje een lijntje door het Skagerak, dan is het eerst volgende land het noorden van Engeland, in dat is ver weg.
De deining die vanuit zee als een kaatsbal van rots naar rots weerkaats wordt deed ons slingeren in de haven.
Nu de windvoorspellingen voor de komende dagen niet zo gunstig zijn, doorgaans W 5, besluiten we om onze koers te verlegen naar het binnen land.
Wat ons erg opvalt, en ook wel een beetje zorgen baard, is dat noord van het Skagerak , bijna continu veel wind staat, telkens 5 tot 8 beaufort van NW tot NO.
Ook al zitten we daar nog ruim honderd kilometer vandaan, de golven lopen wel onbelemmerd op de Zweedse kust bij een noordwesten wind.
We zullen een weergaatje moeten benutten om hier weg te komen.

Na eerst nog een prachtige wandeling te hebben gemaakt gooien we los, het is 10.45 uur.
We varen tussen talloze eilanden , brede en smalle doorvaarten, tot we een geschikt ankerplekje vinden in de luwte van een hoge rots, de wind is west 5.
Het is twee uur dat de motor bedankt wordt, hier blijven we uiteindelijk wel twee dagen liggen.

Afbeelding

Dag Marstrand!!!

Afbeelding

Afbeelding

Zeevaart vaart hier zonder snelheid terug te nemen tussen de eilanden.

Afbeelding

Jaren geleden is deze brug aangevaren en ineen gestort, een zeeschip ramde in dichte mist een pijler, het verkeer gehinderd door mist, stortte de diepte in, gevolg vele dode.

Afbeelding

Afbeelding

Dit wordt ons ankerstekje voor de komende twee dagen.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 11 Nov 2018, 17:10

En een paar selfies, genomen vanaf de rots.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 12 Nov 2018, 06:55

Dag 27, blijven liggen.

Dag 28,

De wind is nog wat aangetrokken, het waait nu zes beaufort uit het westen.
De rots bied nu weinig beschutting meer , het lijkt er zelf op dat we in de nacht iets vergaan zijn, tijd om een ander stekkie te zoeken.
We varen een stukje terug, en een uur later vinden we een mooi plekje in een klein jachthaven, het uitzicht is schitterend.
Even later komt er een Nederland, klassiek, zeiljacht naast ons in de box liggen, en hebben we een gezellige avond, ervaringen worden gedeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Jachthaventje op het eiland Askerön.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 12 Nov 2018, 14:36

Dag 29,

Afbeelding

Ik was het nog niet beu hier, maar......

Kwart over zeven, we varen verder het binnenland in, van kale rotsen gaat het over in rotsen/bergen die begroeid zijn met struiken en bossen.
We leggen aan in het historische plaatsje Gustafsberg, daar bekijken we de prachtige houten panden.
Na onze bezichtiging varen we een klein eindje terug, we meren af in een haventje op het eiland Korstensh.
Dit haventje wordt gerund door een motorbootclub, passanten betalen geen liggeld.
Het afmeren gebeurd op de traditionele Zweedse manier, achter anker uit, en voor afgemeerd aan de steiger.
Het prachtige eilandje wandelt je in een goed uur rond, er is zelf een heus bos aanwezig, en alles ziet er verzorg uit!
Wij wilde BBQ ’n maar dat is momenteel verboden, in heel Zweden is een verbod op openvuur.
Sinds maart heeft het niet of nauwelijks geregend, alles is kurkdroog, het is erg warm, en op veel plaatsen woede enorme bosbranden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Lekker een beetje spelevaren :D

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 13 Nov 2018, 13:38

Dag 30, 24-7-2018.

Na een lang, welles nietes verhaal , besluiten we om niet langer in deze prachtige streek te blijven.
De wind dwingt ons om vandaag of morgen het Kattegat over te steken, na morgen trekt de noordwesten wind weer aan tot 5 a 6 beaufort, en in het Skagerak tot 7 a 8 beaufort!
Dat je dit, 22000 vierkante kilometer grote water, met respect dient te bevaren, weten we uit ervaring.
Zo verlaten we het haventje op het eiland Korstensh, en varen ongeveer de zelfde route terug richting Göteborg, de tijd, 9.45 uur.
De bedoeling is om zover mogelijk naar beneden af te zaken achter de eilanden, dit om een mogelijk deining, die veroorzaakt zou kunnen zijn door de noordwestelijke wind van gisteren, te omzeilen.
We maken een tussenstop in het plaatsje Myggenas, hier slagen we proviand in, en toppen tevens de water en dieseltank af, diesel 111 liter.
Het is twaalf uur vijvenveertig dat we weer verder varen,.
Het staat niet vermeld in het logboek , maar het moet een uur of acht in de avond zijn geweest ,dat we onder Göteborg voorzichtig onze neus ,tussen de eilanden door, naar buiten steken.
Het is rustig!
We kijken elkaar aan, daar zijn geen woorden voor nodig, we gaan door.
We spreken af dat ik de eerste wacht op mij neem tot 3.00 uur, dan zijn we ook het scheepvaart verkeersstelsel gepasseerd, daarna neemt de vrouwelijke kaptein het over.
We besluiten onder Anholt langst te varen, mocht de voorspelde, noordwestelijke wind, vroeger opspelen, dan kunnen we voor het zeetje, comfortabel , richting Kopenhagen varen, het blijkt niet nodig te zijn.
Zo gezegd, zo gedaan, het is 4.00 uur dat ik mijn metgezel wekt met een vers bakkie thee, ze zon is al op, deze gaat trouwens op deze breedte nauwelijks onder.
Ze schrikt, dat ze ziet ,dat er een enorme supplier kort achter ons vaart, maar stel haar gerust dat deze al zo’n vier uur ons volgt, en niet oploopt.
De overdracht vind plaat en ik duik mijn kooi in, om er twee uur later weer uit te komen, slechte slaper!
Geen weer om in bed te liggen, het is erg warm, deze dag loop te temperatuur op naar 32 graden en de wind is west tot zuid 1 tot 3 beaufort.
Het is elf uur vijvenveertig dat we afmeren in Ebeltoft, we hebben 26 uur aangesloten gevaren, een prachtige tocht, je moet het waarmaken als het moment er is, nooit uitstellen!
We zijn weer terug in Denemarken!

Afbeelding

Dag Zweden!!!!

Afbeelding

Zonsondergang Kattegat.

Afbeelding

Varen doe je samen, Denemarken in zicht!

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Ebeltoft.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 13 Nov 2018, 13:50, in totaal 2 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 13 Nov 2018, 13:43

Arthur, we zijn er!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Arthur » 13 Nov 2018, 14:59

pascall schreef:Arthur, we zijn er!

Ik wist het, heerlijk en het mooie is, zelfde foto en weinig veranderd sinds ik deze foto in 2007 gemaakt heb.
Afbeelding
En deze, die kom je ook tegen.
Afbeelding

Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 13 Nov 2018, 15:09

Leuk dit, prachtig plaatsje hè!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor eagle » 13 Nov 2018, 23:17

[/quote]
pascall schreef:

Zeevaart vaart hier zonder snelheid terug te nemen tussen de eilanden.


Dat is de Stenberg, een chemicals-tanker van de Noorse rederij Stenersen.
Ze vaart daar regelmatig, met Russische nafta, ingenomen in Letland, voor Akzo-Nobel in Stenungsund, aan het einde van de Hakefjord aan stuurboord.

In December 2013 is de toenmalige kapitein dronken buiten dienst gezet door de Zweedse loods...

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten