Vakantie 2018 Zweden.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Noordvaarder » 20 Nov 2018, 23:40

stefan schreef:En wij ook, wat die pint betreft! :-)

Dat is in Denemarken aan een echte Carlsberg "dyr". (spreek uit als duur)
Dyr is hetzelfde als duur in NL. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor zoran » 21 Nov 2018, 08:47

jammar dat de laatste fotos niet te zien zijn,
gr,
zoran
zoran
 
Berichten: 76
Geregistreerd: 23 Mei 2015, 16:48
ligplaats: Zaandam
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 21 Nov 2018, 18:52

Nu met foto's.

Dag 43, 3-8-2018

Even iets recht zetten, ergens in het verslag heb ik een foutje gemaakt met de dag telling.
Deze fout is telkens meegenomen in het verslag, uit het logboek blijkt dat we nu in dag 43 zitten in plaats van dag 40.

Gisteren hebben we uiteraard even zitten puzzelen, hoe we maximaal kunnen profiteren van de zware ebstroom op de Elbe, en hoe laat we uiteindelijk in veilige haven kunnen zijn.
De voorkeur gaat uit naar Norderney, maar we kijken ook naar (vlucht) havens op de overige Waddeneilanden, deze zijn niet met alle getijden aan te varen.
Zo vertrekken we na een korte nachtrust van onze ligplaats op het Gieselau kanaal, het is kwart over vier in de ochtend.
Het toerental wordt weer verhoogt zodat we een snelheid bereiken van 13.5 KM/h, meestal op lange trippen varen we harder dan normaal, normaal is 12.2 km/h, anders 13.5 tot 15.00 km/h ,op lange dagen maakt dat een wezenlijk verschil.
Om 7.30 uur liggen we in de sluis van Brunsbuttele, met deze schutting verlaten we het Noord-Oostzeekanaal.
Na de sluis verhogen we het toerental naar een 15 km/h door het water, we zijn (zoals berekend) precies op tijd op de Elbe om de ebstroom op te pakken richting Cuxhaven.
De ebstroom begint pas te lopen, twee uur na hoogwater Brunsbuttele!!!
We passeren Cuxhaven om 9.30 uur, 12.00 uur Elbe 1, de ingang van de rivier Elbe, hier keert het getijde en krijgen dan stroom tegen.
Dat is het nadeel bij de terugreis, immers vaar je naar de vloed toe, zodat je korter van de Eb kunt profiteren.
14.30 uur zijn we ter hoogte van de westelijke ingang van Wangerooge, eerst uitwijkhaven.
15.30 uur zijn we ter hoogte van de westelijke ingang van Spiekerooge, tweede uitwijkhaven.
16.45 uur zijn we ter hoogte van de westelijke ingang van Langeoog, derde uitwijkhaven.
Vanaf 16.00 uur wordt de snelheid teruggebracht naar 13.5 km/h, na veertien uur en een kwartier, zoeken we een plaatsje in de overvolle haven van Norderney, het is 18.30 uur.
Maar een plaatsje is lastig te vinden, en langszij van een mede watersporter wordt ook niet gewaardeerd.
We hebben geen zin om naast een chagrijnige buurman te liggen, dus verlaten we weer de haven en varen naar Norddeich, een haven aan de vaste wal, de klok slaat twintig uur dertig.
We kunnen terug kijken op een prachtige vaardag met een noordwestelijke wind van 2 a 3 beaufort.
En ik hoor u denken, wat is er nu zo geweldig om op zo’n grote plas te varen, nou;
De weidsheid.
Het veilig aankomen in een haven na het passeren van, een van Europa’s beruchtste wateren.
Dit volbrengen met een zelf gebouwd scheepje.
Het navigeren en spelen met de getijden
De beweging van je scheepje en………DE KIK!
Kortom, genieten, en dan ook nog een temperatuur van 29 graden!!!

Afbeelding

Drukte op de Elbe.

Afbeelding

We passeren Cuxhaven.

Afbeelding

Op zee.

Afbeelding

De route van de laatste twee dagen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Roelof » 21 Nov 2018, 20:35

Een mooi "olie zeetje", goed om op te varen maar kan onverwacht verraderlijk worden als de wind een beetje draait.
Afbeelding

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 21 Nov 2018, 20:56

Dag 44,

4.45 uur, we zijn weer op weg, doel voor vandaag is Schiermonnikoog.
Ook nu moet we spelen met de getijden, we willen circa twee uur voor hoogwater de jachthaven op Schiermonnikoog aanlopen, zodat we niet hoeven te wachten.
Het wordt weer een prachtige tocht over een vlakke zee, het is 12.10 uur dat we de uiterton passeren van de vaargeul tussen Schiermonnikoog en Ameland.
Een half uur te vroeg , we lopen vast in het geultje naar de Jachthaven, even later baggeren we het haventje in, waar de altijd vriendelijk haven meester ons verwelkomt.
Heeft u gereserveerd?
Uuuuuuuh,… nee.
Helaas, het spijt mij zeer, maar wij kunnen u geen ligplaats aanbieden, oké.
Jammer, maar niets aan te doen, we keren om en varen richting het Lauwersmeer.
Morgen neemt de wind toe naar NW 5, dus het is geen straf om op beschut water te liggen.
Uiteindelijk meren we af achter sluis Dokkum-Nieuwezuilen, de boot krijgt na 38 dagen op zout weer eens een zoetwater bad.
En Lobke, die ziet haar kans schoon, en kiest het poezen pad.
Zooooo, dat is een mooie strakke gras baan, denkt ze, die wil ik wel ff uitproberen…….. . :o :lol:
Tja, kennen wij niet, kroos op zout water.

Aantal vaaruren voor vandaag, 11.50 uur.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 21 Nov 2018, 20:58

Roelof schreef:Een mooi "olie zeetje", goed om op te varen maar kan onverwacht verraderlijk worden als de wind een beetje draait.
Afbeelding

Groet,
Roelof


Breek me de bek niet open! :lol:
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Nov 2018, 21:40

pascall schreef:, even later baggeren we het haventje in, waar de altijd vriendelijk haven meester ons verwelkomt.
Heeft u gereserveerd?
Uuuuuuuh,… nee.
Helaas, het spijt mij zeer, maar wij kunnen u geen ligplaats aanbieden, oké.

Als ik het dus goed begrijp,moet je dus eerst aanmelden dat je komt.
En als daar dan onverwachts niks van terecht komt?
Wat dan?
Er kan namelijk altijd een reden zijn ,als er een kink in de kabel komt door plotselinge ziekte ongeval o.i.d.
En voor één a twee nachten blijvers hebben ze geen plaats dus.
Ik noem dat een onvriendelijke haven.
Voor mij is dat een reden om nooit,maar dan ook nooit Schiermonnikoog te gaan bezoeken.
Was aanvankelijk komend voorjaar met moeders van plan een midweek, voor het eerst naar dat eiland te gaan,maar dat laat ik nu wel achterwege.
Ameland ben ik vaak geweest,maar de andere heb ik nog nooit bezocht.
Dat wordt nu dus Skylge. Kan de auto ook mee. :D
Noordvaarder
 

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 21 Nov 2018, 21:58

Gewoon gaan Wiebren, de havenmeester is echt een zeer vriendelijke man, en pakt het goed aan.
Wij waren niet op het goede moment, hartje zomer, en dagen lang rond de 30 graden, dan kan het erg druk zijn.
Wil je zeker zijn van een plaatsje, geeft een telefoontje zekerheid, het is trouwens de eerste keer in 25 jaar dat we dit meemaken!
En Schiermonnikoog, het is een prachtig eiland!!!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor redmiller » 21 Nov 2018, 22:51

Wacht... Pascal, begrijp ik dat je al lang thuis achter de kachel zit en dit verhaal naderhand typt?! :shock:


Hahahaha! Ik vind het al zo bijzonder dat jij om 4.45 uur foto's maakte die licht waren. :lol:
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 21 Nov 2018, 23:23

redmiller schreef:Wacht... Pascal, begrijp ik dat je al lang thuis achter de kachel zit en dit verhaal naderhand typt?! :shock:


Hahahaha! Ik vind het al zo bijzonder dat jij om 4.45 uur foto's maakte die licht waren. :lol:


Klopt, staan her en der ook data's in het verslag, ik citeer uit het logboek. :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten