Rusland

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 17 Jan 2024, 11:34

Ja precies wat je zegt, toen waren de verwachtingen nog hoog en positief gespannen, inmiddels nog maar op een vervelende manier!
Het Rushland is van de baan voor onbepaalde tijd!
Maar er blijft genoeg over om te ontdekken dus we gaan gewoon door!

Die tegendruk is wel een dingetje, maar meten is weten, tijd zal het leren, ik verwacht wel dit positief gaat uitpakken.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor Wolf1 » 17 Jan 2024, 21:23

pascall schreef:Het optimaliseren van het bootje gaat maar door.
Enige tijd geleden een bypass gemaakt in het koelsysteem, dit om de tegendruk in de uitlaat te minimaliseren.
Voor de uitlaat gaat circa 80% van het koelwater overboord, het overige gaat door de uitlaat.
Dit resulteert in minder tegendruk maar het geluid is hierdoor wel iets toegenomen.
Dus maar eens een poging doen om get geluid naar beneden te krijgen zonder dat de tegendruk verhoogt.
Nu heeft Vetus daar een uitlaat voor ontwikkeld, minder tegendruk en minder geluid, het twee kamer principe.
Nu wil ik het wiel niet opnieuw uitvinden dus laat ik dit eens proberen.
Mvg, Pascal.

Pascal, Kan je gedachtengang, c.q. beweegredenen, niet helemaal volgen !
Het reservoir dat je nu aan het bouwen bent, heeft alleen een functie waarneer je de motor stopt.
Het geluidvolume wordt voornamelijk bepaald door de goede werking van het mengapparaat.
(Hoe beter de menging van de water moleculen met de uitlaatgas moleculen, hoe kleiner het gasvolume c.q. geluid)
Hier is vaak veel te behalen zonder hogere tegendruk. Het reservoir wat je nu maakt zal altijd een onnodige weerstand geven !
Het zou geheel kunnen vervallen, als je op een andere wijze het terug stromende water in de uitlaat zou kunnen verwijderen, tijdens het stop zetten.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 17 Jan 2024, 22:10

Hoi Wolf,

Ik snap je redenering maar dacht dat net met dit tweekamer uitlaatsysteem het geluid goed gereduceerd zou worden.
Wat de tegendruk betreft dat zal de tijd uitwijzen.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 17 Jan 2024, 22:38

Het terug stromende water afvoeren is inderdaad de oplossing maar hoe?
Op natuurlijke wijze zie ik niet direct een oplossing, dan komt een pomp in aanmerking, maakt het weer complex.
Wat ik wel ga proberen om er nog minder water door de uitlaat te sturen, voor te koelen heb je niet veel nodig.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor aquanaut » 18 Jan 2024, 11:51

Pascal,

De hoeveelheid water die je door de natte uitlaat heen pompt is niet alleen om te koelen maar ook als geluid demping.
Hoe meer water je mee pompt des te verder de gassen afkoelen en hoe meer het geluid "krimpt".
Uiteraard zal meer water ook meer tegendruk veroorzaken, maar waar heb je het concreet over?
En welke waarde geeft de fabrikant op als maximaal toelaatbaar?

Wat enorm helpt bij het reduceren van uitlaatgeluiden is een DPC demper, deze "demper" is opgebouwd uit twee deksels en een groot stuk balg.
Deze wekt ook als waterlock dus vangt ook terug stromend water op.
Mijn ervaring is dat waterlocks (of beter waterlift) die gemaakt zijn van metaal minder geluiddempend zijn als kunststof modellen zoals dat Vetus ding.

Maar de basis is het grondig vermengen van water en gas om dit te laten krimpen en zo geluid te verminderen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2024, 17:36

Hoi Aquanaut, bedank voor de info.
Ik ben bekent met de materie en ik zoek naar optimalisatie/evenwicht.
Het kost mij alleen maar tijd meer niet, dus een beetje experimenteren is hobbyen (erg leuk) en misschien wordt ik er wijzer van.
Kant en klaar kopen is niet mijn ding, dat is in uiterste noodzaak, probeer het altijd eerst zelf te vervaardigen.
Dus ook nu, de bestaande (ja zelf gemaakte uitlaat) optimaliseren, ik zit net onder de 60 DB gemeten op de stuurstoel maar in de kuip is het een stuk hoger en dat moet minder kunnen.
Ik heb aan de fabrikant de maximale tegendruk gevraagd, ff afwachten dus.
Ik kan nog een uitlaatmixer maken van RVS in de slang, misschien heeft dat ook nog meerwaarde.
Verder lijkt mij met dit gestolen ontwerp de uitlaatgassen goed te mixen met het water.
Binnenkort is proefdraaien pas dan kan ik daadwerkelijk het resultaat beoordelen, nu is het gissen.

Mvg,

Pascal.
.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2024, 18:35

Nu we toch hier bezig zijn:
Ik haal laatst een inspectieluik open, ja hoor water onder de vloer!
Het was tijdens het varen, pfff waar komt het vandaan?
Proeven, nog eens proeven, nee geen zoutwater(voordeel van varen op zout!) dus komt van binnen!
Zoeken, zoeken, en wat blijkt, slang los van het afvoerputje in de douch.
Dag er voor heerlijk gedoucht, iets warmer, nog iets warmer, heet, nog ff, doorgaan tot de boiler zegt, het is op, tja dan staat er behoorlijk wat water onder de voer.
Nu zit in de kast in de douchruimte een inspectieluik om onder de polyester vloer te komen maar ik kon er niet goed bij (leeftijd), er zit ter plaatse ook nog eens 500 kilo lood onder de vloer, ooit in mijn jonge jaren via dat luik er onder gemoffeld!
Ik zag nu geen mogelijkheid meer om via deze weg de reparatie uit te voeren en nog eens 500 kilo lood tweemaal te verplaatsen dus....
Toch de zaag in de polyester vloer zetten, en op zo'n manier dat je er later nog eens in kan en dat je niet kan zien dat de vloer is open gezaagd, uitdaging!
Het toekomstige inspectieluik afplakken met plakband en de zaag er in, vloer is 4 cm dik!
Het water verwijderd, lood verwijderd en er was lichte roestvorming, ook dat aangepakt.
De slang blijkt niet te zijn losgekomen maar de afvoerbuis op het kunststof douchputje is afgebroken.
Nieuw doucheputje gemaakt van RVS, breekt niet af, en er ingezet.
Nieuwe afvoerslang aangebracht (silicone) vorige was verhard.
Kader in de uitsparing aangebracht, alles voorzien van twee lagen 2K coating.
Inspectieluik voorzien van een rubber zodat de de aangebrachte afdichtingskit maar 5mm dik is, afkitten en klaar!

Kunt u het nog volgen????

Komt er op neer dat ik ooit nog eens handelingen moet verrichten onder de vloer maar 5 mm kit door hoef te snijden en het is toegankelijk!
Het moraal van het verhaal, er is overal een gepaste oplossing voor!

Gat gezaagd in de polyester vloer;

Afbeelding

Roest verwijderd, eerste laag 2K aangebracht.

Afbeelding

Kader aangebracht ter ondersteuning van het inspectieluik.

Afbeelding

Luik voorzien van rubberstrip en afplakband, voorbereiding voor het netjes kitten.

Afbeelding

Nieuw douchputje gemaakt van RVS;

Afbeelding

Klaar voor het kit proces!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor heuvels » 18 Jan 2024, 20:26

In ieder geval goede zaak om eens te controleren of onder de vloer alles pluis is.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 18 Jan 2024, 20:44

heuvels schreef:In ieder geval goede zaak om eens te controleren of onder de vloer alles pluis is.


klopt, zat al enige tijd in de planning maar het zetje ontbrak.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor broekie » 19 Jan 2024, 08:16

Keurig gedaan. Jouw schip zal wel wat wegen met alle RVS die je toevoegt.
Zelf de douchevloer een paar jaar geleden aangepakt en een goot ingelamineerd.
Het water staat in verschillende hoeken afhankelijk van aantal mensen aan boord en hoeveelheden water in de tanks.
Bevalt prima. Ik kan er wel redelijk makkelijk onder komen en water loopt bij lekkage naar een plaats waar het weggepompt wordt.

Afbeelding
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten