Rusland

Re: Rusland

Berichtdoor Marie Christina » 09 Nov 2019, 22:03

Waarom?
Gaat best met een motorschip, hoor.
Henk de Velde heeft er zelfs een wereldreis mee gemaakt.. Connie van Rietschoten heeft het na het zeilend met de Flyer volgens mij ook nog eens geflikt met een motorschip
Oh, wacht, mijn eigen pa is ook naar Denemarken geweest met een Friese bolpraam.
Laatst nog een heel artikel in de Motorboot over een rondje Baltic....

Genoeg mensen die het doen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Rusland

Berichtdoor Popeye » 10 Nov 2019, 10:24

Amersfow schreef:Ik heb het vreemd zo'n tocht met een motorboot te doen. Een zeilboot is toch veel meer voor de hand liggend?

Met op alle vaardagen een lekker briesje uit de juiste hoek; inderdaad!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 10 Nov 2019, 19:45

In zekere zin heb je gelijk, of dit een reisje meer voor een zeilboot is, en dan doel ik op zeewaardigheid.
Maar dan hou het ook wel op, of je moet een fanatiek zeiler zijn.
Wil je dit reisje met een zeilboot doen, en nier al te veel motoren heb je 3 maal zoveel tijd nodig als je ook nog wat wil zien onderweg.
Kies je voor een alternatief, zeilen en regelmatig motoren ( dit doen de meeste) heb nog bijna het dubbele nodig aan tijd.
Als je dan zoveel met de motor gaat draaien kan je beter met een motorboot het reisje maken, deze vaart heel wat comfortabeler als een zeilboot op de motor, (Bij rustig weer)de onze althans.
Ook diepgang is vaak een belemmering als het op de mooiste ankerplaatsjes aankomt,of bv de wadden, en de optie om bijvoorbeeld binnendoor terug te komen over de Oder, diepgang en doorvaarthoogte beperking.
Onze gemiddelde snelheid is 12 km/h, dat is voor vele zeilschepen ver de max onder goede condities, en dan praat ik over een gemiddelde over 2 maanden gemeten.
Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rondje Scandinavië

Berichtdoor pascall » 17 Aug 2020, 19:25

We zijn weer enige tijd verder en ons tripje Scandinavië begint steeds meer vorm te krijgen.
Met de mijn werkgever is het zo goed als geregeld, wat nog het roer kan omgooien is, dat hij met een interessant voorstel komt wat mij doet beslissen om er vanaf te zien :lol:
Corona speelt uiteraard ook nog een rol, en de gezondheid van opa's en oma's zou ons nog de wind uit de zeilen doen kunnen nemen.
Buiten dat, de route begint al nauwkeurige vormen aan te nemen en de voorbereidingen gaan gewoon door,ook de waslijst voor aanpassingen aan de boot neemt gestaagd toe!
een greep uit de lijst;
Ankerketting verlengen met 20 meter RVS ketting.
Meevaarders zitting/leuning creëren.
Dagtank inbouwen.
Motorsteunen vervangen.
Ruitenwissers vervangen.
Reserveonderdelen aanschaffen.
Nieuwe kabelaring met zware RVS staalkabel.
Nieuw en groter steunzeil.
grote hoeveelheid reserve filters.
ENZ ENZ.......

Ik zal het verloop van de voorbereiding verder in dit topic posten.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 18 Aug 2020, 17:40

Het was een lang gekoesterde wens van vrouw lief, een leuning/zit, zodat je, zonder dat je gedraaid hoeft te zitten, naar voren kunt kijken.
Onze hoekbank is naar achteren gericht, wel kijk je makkelijk over de boeg heen naar voren, dus een leuning waar je met je rug tegenaan kunt leunen is voldoende.
Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden, dus.....

Geleider maken waar de RvS leuning in verschillende standen op en neer kan bewegen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beugel gelast uit RVS buis en twee lasbochten, slijpen, schuren en polijsten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan het altijd een griezelige bezigheid, boren in de teakhouten betimmering.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de RvS drukknop kan je de hoogte instellen in 6 stappen.

Nu nog een rugkussen maken, maar dat is niet aan mij besteed.
Weer een vinkje op de lange lijst :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 19 Aug 2020, 17:38

En nog twee items van het lijstje, 20 meter RVS ankerketting aan de bestaande gegalvaniseerde ketting gelast.
Nu de kettingbak tocht open moest, deze gelijk eens goed schoon gesopt, ik was verbaast dat deze na 25 jaar nog steeds hoogglans spierwit, en roestvrij was.
Het is geen aller daagde bezigheid, want voor de toegang moet er een zware RVS knevelluik worden verwijderd, vandaar.

Verbannen in de kettingbak :lol:

Afbeelding

het volgende vinkje is het vervangen van de motorsteunen.
Hiervoor een juk gemaakt, en met behulp van een paar stroppen en een stok was het mogelijk om de motor voldoende te lichten zodat de motorsteunen uitgewisseld konden worden.

Afbeelding

Afbeelding

Weer een stapje dichter.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor bassie77 » 19 Aug 2020, 18:18

Hi Pascal,

Complimenten voor jouw creativiteit en vakmanschap. Ik kan hier echt van genieten!

Groet Bas
bassie77
 
Berichten: 129
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 00:47
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 19 Aug 2020, 19:50

Dank je wel Bassie77! :oops:

We zijn ook druk in de weer met de te varen route, inmiddels zijn er drie variante gepasseerd;

A)

Alle Baltische staten inclusief klein stukje .Noorwegen.
Hoogtepunten, veel verschillende landen, prachtige eilanden Godland en Bornholm, het lieve Denemarken en de prachtige scheren
kust van Zweden, en het iets ruigere Noorwegen, tot slot het Götakanaal
Route met flinke stukken open water maar ook veelal beschut vaarwater.
Wat het weer betreft, ten oosten van zweden, veelal droog en zeer aangenaam zomerweer (landklimaat), westkust van Zweden, zeeklimaat met regelmatig wind , wel kent dit gebied ook behoorlijk wat zon uren.

Afbeelding

B)

Via Denemarken, Zweden naar Noorwegen, en als er tijd overschiet via het Götakanaal terug naar beneden.
Hoogtepunten, Het wonder mooie eilandengebied Lofoten en de overige fjorden en steden in Noorwegen, prachtige eilanden Godland en Bornholm, het lieve Denemarken en de prachtige scheren kust van Zweden, tot slot het Götakanaal.
Route met flinke stukken open water als het Skagerak, Noordzee en de Atlantische Oceaan, maar ook veelal beschut vaarwater.
Wat het weer betreft, ten oosten van zweden, veelal droog en zeer aangenaam zomerweer (landklimaat), westkust van Zweden, zeeklimaat met regelmatig wind , wel kent dit gebied ook behoorlijk wat zon uren, Noorwegen, vaak is de wind nadrukkelijk aanwezig en kan het weer zeer snel omslaan, over het algemeen, hoe noordelijker des te lager de temperaturen.

Afbeeldingimage hosting cdn

C)

Via Denemarken, Zweden naar Noorwegen, terug via het Götakanaal naar Stockholm, oversteken naar Finland, via enkele Baltische staten naar Godland, naar beneden via Bornholm en door richting Nederland
Hoogtepunten, de wonder mooie kust met fjorden en steden van Noorwegen, prachtige eilanden Godland en Bornholm, het lieve Denemarken en de prachtige scheren
kust van Zweden, het Götakanaal, de talrijke eilanden van Finland
Route met flinke stukken open water als het Skagerak, Noordzee en een tipje van de Atlantische Oceaan, maar ook veelal beschut vaarwater.
Wat het weer betreft, ten oosten van zweden, veelal droog en zeer aangenaam zomerweer (landklimaat), westkust van Zweden, zeeklimaat met regelmatig wind , wel kent dit gebied ook behoorlijk wat zon uren, Noorwegen, vaak is de wind nadrukkelijk aanwezig en kan het weer zeer snel omslaan, over het algemeen, hoe noordelijker des te lager de temperaturen.

Afbeeldingimage hosting facebook

Zoals het er nu uit ziet wordt het route C.
De keuze voor deze route is dat wij deze route veelzijdiger vinden dan de overige, in acht nemende dat route B, Noorwegen Lofoten, Götakanaal, voor het Götakanaal mogelijk de tijd ontbreekt.
Als hier de tijd voor ontbreekt blijft het bij spectaculaire bergen en fjorden, hoe prachtig dan ook, op een gegeven moment denk ik dat je het ook wel gezien hebt,
en tot slot een minder aangenaam klimaat.
Route A kenmerkt zich veelal in lager kusten, dus minder spectaculair landschap, wel een cultuur snuivertje!
Route c heeft van alles wat, vandaar deze keuze.

Mvg,

Pascal.







B
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor pascall » 04 Sep 2020, 05:25

En weer door.
We willen met een schone start beginnen, dus dieseltank volledig leeggemaakt inclusief een anderhalve liter smurrie :) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer brand schoon.

Ook de afdichtingskleppen van de luchtschachten naar de motorruimte voorzien van nieuwe afdichtingsrubber.
Iets waar je zo snel niet inkomt vanwege de vele schroeven :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
upload gif private

Wordt vervolgd.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Rusland

Berichtdoor Yep » 04 Sep 2020, 11:17

Nondeju.
Hoe laat kruip jij uit je mandje?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten