Brug Elburg/Flevoland

Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Popeye » 08 Sep 2018, 20:58

Vanmiddag had ik het "genoegen" om van het Drontermeer naar het Veluwemeer te mogen varen. Ik melde mij om 12.50 per telefoon aan voor de Elburger brug. Je krijgt dan een computer met een keuzemenu. Dat je daar vaak even moet wachten weet ik, maar na twintig minuten heb ik toch maar eens contact gezocht met de bedieningspost met de mededeling dat ik mij twintig minuten terug aangemeld had, en of er wel bediend werd? Het antwoord was; "Kennelijk niet." Waarop ik antwoorde: "Tot niet toe niet in ieder geval!". De man vertelde dat het erg druk was, en dat de wachttijd 5 tot 10 minuten was, en op mijn reactie dat ik al twintig minuten wachte, antwoordde hij; "Dan zitten we er overheen!". Het was ruim 13.30 toen ik door de brug was! Voor een zeiljacht wordt het zo niet leuker op de randmeren, vooral omdat er geen wachtsteigers zijn!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor broekerhaven » 08 Sep 2018, 21:12

Was even de mast laten zakken niet sneller? (Al vergeten genoeg schippers maar wat graag hoe dat moet)

Kan niet altijd , maar vind persoonlijk dat dat wel vaker zou mogen hoor , om onnodig verkeer op te houden.
Stond laatst voor die zelfde brug te wachten omdat er een boot door moest en meneer zijn antenne niet wilde laten zakken.....
Weer 7 min verder ... voor hem zou het nog geen 1min werk zijn geweest .

P.s commentaar is niet persoonlijk bedoeld maar algemeen ;)
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Popeye » 08 Sep 2018, 21:26

Wanneer ik bij rustig weer de verwachte wachttijd krijg is dat inderdaad een optie, maar is wel even wat anders dan een antenne! Echter wanneer de bedienaar zegt dat het nog 5 tot 10 minuten duurt, en hij laat je nog twintig minuten wachten, weet je nog niet waar je aan toe bent!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Gruttepier » 08 Sep 2018, 22:07

Ik heb even op je link gespiekt, wasin de verondertselling dat je een gewone motorboot had en dan niet onder de brug bij Elburg door :roll:
Maar leuke Jol heb je, en dan gaat het idd niet lukken.
W88 is vervelend, zowel voor de slagbomen alsmede voor het roodgroene licht en vooral asl het langer duurt dan je verwacht.

Zie het positief, je bent nu wel 20 minuten langer op het water 8-)
Gruttepier
 

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Popeye » 08 Sep 2018, 22:56

Hij zij trouwens in het gesprek dat 1 uur een normale wachttijd is voor Flevoland. :mrgreen:
Ik vond het een weinig klantvriendelijke reactie. Niet van: "Sorry dat het wat langer duurt want het is erg druk." Of zo. Ik kreeg meer de indruk dat ik blij mocht zijn dat hij zo goed was om de brug voor mij te willen openen. Een ervaring die bepaalt niet bijdraagt aan mijn vaarplezier op de randmeren!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Popeye » 09 Sep 2018, 11:34

broekerhaven schreef:Was even de mast laten zakken niet sneller? (Al vergeten genoeg schippers maar wat graag hoe dat moet)

Kan niet altijd , maar vind persoonlijk dat dat wel vaker zou mogen hoor , om onnodig verkeer op te houden.
Stond laatst voor die zelfde brug te wachten omdat er een boot door moest en meneer zijn antenne niet wilde laten zakken.....
Weer 7 min verder ... voor hem zou het nog geen 1min werk zijn geweest .

P.s commentaar is niet persoonlijk bedoeld maar algemeen ;)

Dat mast strijken en weer opzetten kan trouwens misschien in 20 minuten, maar in een half uur moet het lukken.
Wachten van wegverkeer voor een geopende brug ben ik inmiddels wat anders gaan bekijken. Eerst had ik iets van "tsjonge, ze moeten speciaal voor mij de brug open doen" en ik voelde me haast een beetje schuldig! Toen ik echter 25 jaar terug aan de Hoogeveensevaart kwam te wonen kon ik op een mooie zondagmiddag zonder brugbediening, zo even een vaartochtje naar de Nieuwebrugsluis maken. Inmiddels zijn er op dat traject drie bruggen gekomen zodat fietsers en auto's wat sneller aan de overkant kunnen komen. De vrije doorvaart voor het scheepvaartverkeer is hier echter door achteruit gegaan! Dan moet even een keer een poosje wachten toch geen probleem zijn?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Sep 2018, 12:59

Popeye schreef: Dan moet even een keer een poosje wachten toch geen probleem zijn?
Groet, Jack.

Nee dat moet ook geen probleem zijn,ware het dat de vakantie vierende vaarsector nergens aan bijdraagd,en de automobilisten gewoon hun MRB betalen om op de weg te mogen rijden.Die staan dus "betaald" voor de slagbomen,omdat velen met een boot het vertikken om hun "potlood" onderuit te halen,terwijl ze daar wel de mogelijkheid voor hebben.
Een oplossing is er wel. Gewoon bloktijden invoeren,waarin het mogelijk is om bruggen die in belangrijke routes zitten ,om die op bepaalde tijden open te doen. Het is zo langzamerhand een schande,dat voor die "potlood" de brug open moet,terwijl het vrachtvervoer met schip met 3 hoog containers gewoon onder de brug door kan.
Op het PMK moeten alle bruggen bediend worden voor de vlaggetjes die er net niet ('t kin net nou? :lol: )onderdoor kunnen,terwijl de bruggen gemaakt zijn op een minimale doorvaarthoogte van 5meter70.

Gewoon dus een ander systeem invoeren.
Wil je dat de brug open moet voor je antenne of vlaggetje of verhoogde stuurhok?
Oké,dan een vignet kopen voor een jaar, a 150 euro.
Voor niks gaat de zon op,ook het open doen van de brug kost geld.
En de vaarwegen onderhouden kost ook geld,dus daar mag best een bijdrage voor verlangt worden.
MRB voor de wegen, VRB voor de vaarwegen.
Gelijke monniken,gelijke kappen.
Noordvaarder
 

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor kajoe » 09 Sep 2018, 15:47

de bedienaren van de bruggen en sluizen van uit Lelystad stadhuis kan wel eens wat lang duren omdat zij meerdere bruggen en sluizen moeten bedienen dus kan het wel eens uit de hand lopen ,komt er dan onverhoopt een lijnbus word het weer effe wachten ,laad staan als er ergens in de buurt callamitietendiensten ev over de brug moeten en dan niet komen opdagen gaat wel je rode lampje bij de bediening branden en zal je verplicht een kwartiertje moeten wachten ,en dan vergeet niet als ze net aan hun bakje koffie of zo zitten ben je ook de klos eh tja ambtenaren he .
kajoe
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor broekerhaven » 09 Sep 2018, 18:28

Ben het 100% met noordvaarder eens.

denk dat zeker 80%dan wel even de "potlood" of antenne laat zakken , want als het geld kost kan het opeens wel.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Brug Elburg/Flevoland

Berichtdoor kajoe » 09 Sep 2018, 19:26

tja als je hier in Friesland ziet hoe vaak een brug eigenlijk maar een halve meter omhoog hoeft oom bootjes er door te laten die te beroerd zijn om een mastje antenne of de makkelijk klapbare windschermen te klappen ,maar dat komt omdat de bruggen vrij van brug geld zijn ,zelfs sloepen met een te grote vlag er op moet voor gedraaid worden .
in de tijd dat ik nog op de bruggen zat en je liet dat soort mannen lang wachten wisten ze de baas te bellen en kreeg je als bedienaar over de klootjes .
maar ook moesten we de bootjes verzamelen om ze in een draai er door te laten ,oplaatst wist je niet meer wat je moest doen ,en met die camera's kan je ook de afstanden niet goed inschatten .
het komt er altijd op neer dat de bedienaar de grote lul is en dat bootjes mensen altijd gelijk hebben en wachten ,,5 minuten komt vaak over als een uur wachten ,en dat men vakantie heeft en dus eigenlijk geen haast telt niet meer .
kajoe
 
Berichten: 1365
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast