Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Maastr

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor redmiller » 16 Apr 2018, 21:19

Maarr de eerste keer dat je met een onbekend bootje vaart, ga je toch niet over het IJsselmeer? Of ben ik zon mietje.... :shock:

En nee, IJsselmeer vind ik erg leuk! Maar zou wel eerst het bootje willen leren kennen. Of is het een ONJ of een Sturier van een jaartje oud?
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Apr 2018, 21:53

redmiller schreef:Maarr de eerste keer dat je met een onbekend bootje vaart, ga je toch niet over het IJsselmeer? Of ben ik zon mietje.... :shock:

We hebben hier al vaker van die gokkers gehad,en daar was ik toen ook geen voorstander van.Kreeg een heleboel geziek over me heen,en ik denk nu "mooi laten gaan,ze komen er vanzelf achter".
Iemand die snel wil ,en die kilometers wil maken,moet zorgen dat die zo weinig mogelijk obstakels tegenkomt.
En ach,zolang het water eruit ziet as een biljardlaken,kan je met een gerust hart de oceaan over toch?
En dit is maar van Lemmer naar de Ketelbrug.

Maar als het mijzelf betrof?
Dan ging ik de Prinses Margrietsluis eruit, de Friese sluis er weer in,en dan via Emmeloord - Marknesse naar het Kadoelermeer,en dan naar Kampen.
Wel zo safe,maar met meer oponthoud.Een halve dag meer,ben je denk ik zeker extra kwijt.
Noordvaarder
 

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2018, 22:18

nou je bootje kennen is een ding en kan je aardig snel an wennen als... alles naar behoren werkt .
het IJssel meer hoeft geen probleem te zijn maar vooral de wind richting en kracht kan je je fiks op verkijken
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor redmiller » 16 Apr 2018, 22:25

Nouja, dat bedoel ik... toen ik vorige zomer onder de Ketelbrug doorliep en ik windkracht 5 op de kop had en richting Amsterdam wilde, ben ik mooi omgekeerd! Ik had mijn gezin mee en heb s avonds een buitengewoon gezellige avond gehad boven Harderwijk. Dan maar een dagje meer ;)

Maar goed, ik weet natuurlijk verder helemaal niet over wat voor schip ik praat. Hij kan wel 10 meter zijn en 14 ton wegen....
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor stefan » 16 Apr 2018, 22:57

Tsja, ik wilde vorig jaar in eerste instantie ook via de randmeren. Toen ik van het kadoelermeer het zwarte meer opdraaide met west 6 op de kop en de golven tot het stuurhuis stonden ben ik maar via het zwartewater de IJssel opgedraaid.
Vandaar route 2 zoals ik boven schreef.
Veel is afhankelijk van het weer en belangrijk om ruim te plannen. 1 sluis in storing kost je soms al een halve dag....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Apr 2018, 23:11

Dave1975 schreef:De boot staat in Drachten en moet naar Maasmechelen (richting Maastricht).
Alvast bedankt
Dave

Ik zocht nog even naar een koeienboer, het bleek Fake Mulder te zijn.
Hier het verslag van zijn vaartocht van Friesland naar huis.
viewtopic.php?f=23&t=2650&hilit=koeien
Trek je conclusie en doe je voordeel hiermee.
Noordvaarder
 

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor Dave1975 » 16 Apr 2018, 23:48

Dankjewel voor jullie advies, Ik heb de plaatsen genoteerd. Ik zal verder laten weten hoe het gegaan is. Vrees dat we toch een 4 dagen als niet 5 nodig hebben...

Kan me toevallig nog iemand vertellen wanneer de eerste sluis komt vanaf drachten en tot hoe laat deze open is daar ik vrees dat wij pas tegen 20h vertrekken morgenavond...
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Apr 2018, 23:56

Noordvaarder schreef:We hebben hier al vaker van die gokkers gehad,en daar was ik toen ook geen voorstander van.Kreeg een heleboel geziek over me heen,en ik denk nu "mooi laten gaan,ze komen er vanzelf achter".

Herkenbaar ... en op meerdere vlakken.
Kom het elders ook wel tegen:
Stellen een vraag, maar oh als het antwoord niet is wat ze willen horen ....
Dan ben je in eens een schijtluis, een moraalridder, een pietje precies, een regeltjesman etc. etc.
En als je iemand er op aanspreekt dat hij misschien eerst zelf eens iets eenvoudigs moet doen als bv een waterkaart te bestuderen is de wereld te klein.

Dus ben je inderdaad geneigd om te denken "zie maar, zoek het maar uit".
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor R.C.Grootveld » 17 Apr 2018, 00:22

Dave1975 schreef:Kan me toevallig nog iemand vertellen wanneer de eerste sluis komt vanaf drachten en tot hoe laat deze open is daar ik vrees dat wij pas tegen 20h vertrekken morgenavond...

Tegen die tijd draaien de meeste bruggen en sluizen al niet meer, uitgezonderd de Margrietsluis bij Lemmer.
Daarbij begint het rond die tijd al aardig te schemeren en in het donker varen is een verhaal apart.
Vergeet niet dat er op het PMK rond die tijd aardige grote jongens kunnen zitten, die varen 7/24.
En denk nu niet "die zie ik wel aankomen", want dat valt in de praktijk vies tegen tegen al die "ruis" van Lemmer op de achtergrond.
Ik heb er jaren gevaren, ook in het donker en dat was altijd een hele ervaring, maar die moet je wel opbouwen.
En eerlijk gezegd, wek je niet de indruk dat je die hebt.

Verder vind ik 4 dagen voor de geplande route zeer ambitieus ..... (en dan druk ik me diplomatiek uit)
Ik heb even snel op een paar kaarten gekeken en ik kom op een totale afstand (via Lemmer, IJsselmeer en de IJssel) van ruim 400 km .....
Gezien het feit dat je de IJssel stroomopwaarts moet en je met een waterverplaatser vaart, zal je gemiddelde snelheid niet boven de 10 kmh uitkomen.
En dan ben je dus 40 uur onderweg, netto vaaruren dus, dwz exclusief oponthoud voor schutten, bruggen etc. etc. etc.
Zelfs als je er 5 dagen voor uittrekt, praat je over overall genomen 9+ vaaruren per dag en dat 5 dagen achter elkaar.

Varen, varen, varen en nog eens varen .......

Ieder heeft zijn definitie van 'pleziervaart', maar ik moet er niet aan denken om 5 dagen achtereen 9+ uren te moeten varen.

Misschien toch vd Wetering maar eens bellen voor een offerte
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor Dave1975 » 17 Apr 2018, 00:43

Beste,

Ik ga uiteraard nergens varen als het pikken donker is, ben niet zo een held ;) maar tot +-21h is normaal licht, bij donker vaar ik niet!

Zelf ben ik ook geen fan om over het Ijselmeer te varen maar zie even geen andere optie, uiteraard overdag en met vooruitzichten op normaal weer.
Derhalve dat ik gemeend en gehoopt had dat ik Paenster Le, ergens naar onder kon varen naar het Bokkumermeer en van daaruit over riviertjes het Ijselmeer te vermijden.

De route die ik tot nu toe heb uitgestippeld aan de hand van jullie informatie zou volgende zijn:

Drachten
Veenhoop
Grou
Oude schouw over het Sneekermeer
Pr Magrietkanaal (Kruswetter)
Uitwelingerga
Aldhof meer
Terug op pr magrietkanaal naar De Kulfurd
Spannenburg
De brekken (Lemmer) door de sluis neem ik aan daar ik op mijn kaart ook een Stoomkanaal zie dat open zou zijn naar het Ijselmeer maar dat lijkt me sterk.
Dan over het Ijselmeer langs Urk naar het Ketelmeer (of indien slecht weer, De Friese sluis is, Emmeloord, Marknesse en zo naar Kampen).
Dan richting Kampen over de Ijssel...

Klopt dit een beetje of zit ik helemaal fout??

Bedankt!
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten