Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Maastr

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor elrenegado » 25 Apr 2018, 08:33

dat is een spannende toch geweest.
Persoonlijk had ik het risico niet genomen om met een boot in die omschreven staat deze route te nemen.
Blijkbaar is van onderhoud geen sprake...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor kajoe » 25 Apr 2018, 09:01

sommige dingen kan ik even niet goed zetten op de ijssel .
de grote geladen vaart vaart het liefst op diep water en dat is de buiten bocht ,de opvaart maakt uit welke kant men neemt ,kleine vaart moet zich aanpassen aan de grote vaart ,over het algemeen kan men met een jachtje een meter of 5 uit de oever varen ,in mijn vaarten op rivieren zie je vaak dat de recreant veels te veel naar de midden zit ,en als groot schip hou je gewoon je voorgenomen koers aan ,door contact te hebben per marifoon word er zo onderling ook wel wat geregeld ,en dan nog de bebording waar men zich aan tracht te houden ,bij het ontmoetten van grote schepen heb je geregeld dat er tussen deze niet meet dan een paar meter zit dit is vrij normaal .
maar het is nu een maal zo dat je als het kan je moet aanpassen aan het blauwe bord maar als recreant hoef je dat niet maar moet het grote schip wel zijn vaarweg gunnen .
en is dus een marifoon makkelijk om even te vragen wat de bedoeling is .
tja op de rivier moet je altijd een stukje vooruit denken en ev kijken .
vroeger namen de grote schepen altijd de binnen bochten (gingen over de hoek) omdat zij niet zoveel motorvermogen hadden en de grootste stroomdraad probeerde te vermijden nu door de grote vermogens lopen ze een stuk harde en zoeken ze diep water en dat is meestal de buiten bocht .
op de maas heb je daar niet zo veel last van bij normale waterstanden wand dan is het net een kanaaltje ,even zo de neder rijn van de IJssel kop naar stuw Hagestein.
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Apr 2018, 09:17

Dave1975 schreef:Bleek dat de verbinding tussen de motor en de schroefas lekte. Wat we niet wisten (heb nooit zo een oud beestje gevaren) dat je hier vet bij moet doen en regelmatig eens aandraaien op de juiste manier nog wel.

Dat heeft niets te maken met het feit dat het een oud beestje is, mijn schip heb ik 12 jaar geleden vanaf nieuw op zien bouwen en heb dat vanaf de eerste dag moeten doen.
Ik denk dat het eerder te maken heeft met onbekendheid met schroefas voortstuwing, bij speedboten kom je dit niet snel tegen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor Dave1975 » 25 Apr 2018, 11:09

Dat van die schroefas was inderdaad onze onwetendheid, maar het werd ons ook niet vermeld toen hij de boot ging afhalen.
Die vriend van me had de boot wel al gezien en aanbetaald, ik had enkel een foto van de buitenkant gezien die er nog goed uitzag en gehoord dat er een gereviseerde motor in zou liggen...

Een marifoon zou idd ideaal zijn geweest maar ik heb geen marifoon brevet (heb me nu wel voorgenomen dat te gaan doen).
Blauw bord heb ik maar op de hele reis 2x gezien en alle boten varen de verkeerde kant tegen de stroom in (Ijssel/Waal), maw ze vergeten het en met 5 km/h dan oversteken terwijl die andere grote boot met 15 a 20 km/h aankomt is niet zo een succes ;) Dan kun je beter helemaal rechts blijven.

Op zich was het allemaal niet zo een probleem, we hebben ze ruimte genoeg gegeven, enkel op de Waal dat was beetje een vreemde situatie, ik ga ervan uit dat ze ons echt niet gezien hadden en met iets bezig waren daar ze ook, al was er niemand op het water, beter de binnenbocht hadden genomen zoals alle andere schepen tegen de stroom in.

Gr
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor aadbloem » 25 Apr 2018, 11:10

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn.
Over de grote rvieren en met name de IJssel: De grote vaart ziet elkaar al van verre aankomen via het AIS scherm. Vaak worden dan al afspraken via marifoon kanaal 10 gemaakt tussen opvaart en afvaart. Het blauwe bord staat er nog wel ter signalering maar eigenlijk is dat een fossiel uit de tijd van de blauw vlag. De zware beroepsvaart kijkt dus verder vooruit en kan minder makkelijk plotseling voor elkaar uitwijken of de andere oever kiezen. AIS en marifoon zijn daarbij het hulpmiddel waar men verder vooruit kan "kijken en werken". Voor de pleziervaart is uitluisteren van marifoon kanaal 10 of van de sectorkanalen bijna noodzakelijk al doe je het maar met een oude politiescanner mocht je geen marifooncertificaat hebben. Je kan dan toch wat meer anticiperen. Voor de bevaarde rivieren in dit verhaal lijkt mij een marifoon inclusief certificaat toch wel een betere oplossing voor de pleziervaarder. Ik vind dat dit met name voor de grote rivieren verplicht zou moeten zijn. Een voorbeeld: Een tijdje geleden meldde ik mij bij post Wijk om het A'dam rijkanaal over te steken en kreeg het advies even af te stoppen en te wachten op een grote binnenvaart uit Ravensteijn. De kruiser naast mij, schipper bemanning onderuit in de tuinstoelen, keek me vreemd aan, liep mij op en moest uiteindelijk vol het vermogen in de achteruit geven :roll:
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor Popeye » 25 Apr 2018, 11:17

Op de IJssel stroomopwaarts varend kun je gewoon de rechter oever houden en gebruikt de dalvaart geen blauw bord, behalve in reactie op een vrachtschip in de bergvaart die zijn blauwe bord toont.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Apr 2018, 12:10

Dave1975 schreef:en met 5 km/h dan oversteken terwijl die andere grote boot met 15 a 20 km/h aankomt is niet zo een succes ;) Dan kun je beter helemaal rechts blijven.

Om die reden vaar ik op de IJssel dus juist een beetje in het midden ....
Mocht er dan ineens zo'n grote jongen onaangekondigd de bocht omkomen, kan ik heel makkelijk kiezen en kom je ook niet zo snel in de problemen.
Maar is ook een ervarings issue.

En verder ben ik het eens met wat aadbloem schrijft inzake marifoon .... maar die discussie is hier al vaker gevoerd
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor redmiller » 25 Apr 2018, 12:58

Wellicht dat het verhaal van Dave1975 (dapper trouwens dat je dit deelt) een voorbeeld kan zijn voor iedereen wat betreft goede voorbereiding. Je moet er toch niet aan denken om zonder navigatieverlichting te varen in het donker? Je kunt wel denken 'die schippers zijn mij wel met radar', maar je blijft een notendop! Verder is alles al gezegd en fijn dat jullie de eindstreep gehaald hebben!
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor kajoe » 25 Apr 2018, 13:35

nog maal als recreant mag je je eigen wal blijven varen ,de grote vaart past zich wel aan ,juist door in het midden te varen geef je niet bepaalt een vaste koers aan ,er staat je mag ,lees eens goed het B.P.R en het R.P.R door .
ook in de voorlichting van varen doe je samen staat er een hoop over in .
soms weet je als groot schip niet wat een recreant gaat doen en vaar je je eigen koers ,en hoeft geen blauw bord te trekken ,en meestal vaar je in de daalvaart vooral als leeg schip het midden ,omdat je nogal wat uitzwaait ,en vooral dan kan de wind ook nog eens wat doen .
als je opvarig bent en je wild overlopen kan dat heel snel ,maar pas op in de afvaart .
even ,vroeger had je vrijwel geen blauwe borden ,en werd het met vlaggen geregeld ,met een beetje wind hingen ze strak zodat je ze vrijwel niet zag ,maar de schippers zagen aan het vaargedrag hoe de bergvaart zin weg zou kiezen ,en ja de berg vaart ging toen meestal over de hoekken heen en de daalvaart door de hang .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Apr 2018, 20:20

Volgens mij is "groot" sinds de laatste grote wijziging van het BPR ook aan klein verplicht om het blauwe bord te tonen bij SB-SB passeren en is "klein" verplicht daar aan mee te werken.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten