Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Maastr

Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Maastr

Berichtdoor Dave1975 » 15 Apr 2018, 20:58

Hallo allemaal,

Een vriend van me heeft een motorboot gekocht van een 10m. Hij heeft geen vaar ervaring en heeft mij gevraagd of ik hem ermee kan helpen en komende dinsdag de boot naar hier te varen.

Ik heb wel iets van ervaring en heb deze zomer nog de ijsel, randmeren, de Vecht, de Maas enz gevaren (schitterend) echter ik ken me niet uit in het Noorden van Nederland.
De boot staat in Drachten en moet naar Maasmechelen (richting Maastricht). Ik heb eens op vaarkaarten liggen kijken maar daar we ook tegen de stroom in moeten varen zou het wel ideaal zijn als iemand me kan vertellen welke rivieren / route we het beste kunnen varen.

Alvast bedankt

Dave
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor stefan » 15 Apr 2018, 21:28

Vorig jaar ben ik vanuit Stavoren naar Wessem gevaren, schip ophalen.
Grofweg zijn er 3 routes:
1. Stavoren Enkhuizen Amsterdam en dan via Adam Rijnkanaal, stukje Waal naar st Andries en dan de Maas op. Deze route is flink stuk IJsselmeer en Adam Rijnkanaal met veel beroepsvaart, in het weekend wel goed te doen.
2. Lemmer, Emmeloord, Kampen, Zwolle, de IJssel op tot pannderdens kanaal, Waal af bij Nijmegen tot Maas Waal kanaal en dan de Maas op
3. Lemmer Emmeloord, via zwarte water randmeren op, Harderwijk, dan wederom Adam Rijnkanaal of via Muiden een stuk de vecht af tot voor Utrecht, stukje kanaal dan via Merwede kanaal Via Vianen naar Gorinchem, Waal oversteken naar Woudrichem en dan de Maas op.

Zelf via de tweede gegaan, IJssel schoot toen niet op met veel tegenstroom. Uiteindelijk totaal 6 dagen onderweg geweest.

Mooie tocht!
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor Dave1975 » 15 Apr 2018, 21:45

Ik denk inderdaad dat de 2de route het snelste zal zijn. We zouden graag zo snel mogelijk willen zijn ...

Heel erg bedankt in ieder geval !
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor RuudM » 15 Apr 2018, 22:43

Heren,

Ik hoor veel maar zie ook dat er met een onbekende motorboot wordt gevaren. En volgnes mij is er ook niet al te veel vaar ervaring.speel op safe kies een route waar je een beetje. Uiten het grote, lees druk bevaren, vaarwater blijft. Leer eerst je boot kennen voor je er “ spannende” tochten mee gaat maken. Mijdt groot, open en druk door de beroepsvaart bevaren vaarwater.

Een ding mis ik in dit verhaal gaat het het hierbij om een snelvarende boot of een motorkruiser?

En overzichtelijke route voor een normale motorboot zou kunnen zijn;

Drachten naar de randmeren. Muiden, vecht als het kan door utrecht heen anders bij maarsen naar het AR kanaal. Nar vreeswijk, bij vianen naar binnen, naar het merwede kanaal. Bij gorinchem oversteken naar woudrichem. Via de afgedamde maas naar de maas en dan de maas op.

Je kan heel de maas stroomopwaartsvaren. Maar je kan ook de zuid willemsvaartnemen naar Weert bij bochelt de grens over en dan naar maasmechelen


Een andere optie is niet oversteken bij vianen maar varen via wijk bij duurstede. Aar tiel, st andries naar de maas en dan de maas op.

Maar zelfs met een snelle planerende boot heb je wel een weekend nodig om deze afstand te overbruggen.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor Dave1975 » 16 Apr 2018, 00:34

Bedankt voor uw antwoord.

Het is een motorboot (niet snelvarend), het probleem is meer dat we snel moeten zijn en liefst nog vrijdag of zaterdag in Maasmechelen zijn. Ik kan niet zeggen dat ik veel ervaring heb met zulke boot maar voldoende dat sluizen en aanmeren geen stress zijn ;)

Uiteraard is wel belangrijk dat de boot in orde is, dat is natuurlijk altijd de vraag bij de aankoop van een gebruikte boot. Ik ga er vanuit dat de kruissnelheid een 12 a 13km/h zal zijn. De Ijsel heb ik reeds gevaren en weet dat je daar geen enkele sluis hebt en vond de stroming nog net te doen om er tegen in te gaan en vanaf de Ijsel ken ik de weg ;)

Ik zat alleen te kijken hoe ik van Drachten het snelste onder kom maar me lijkt dat ik eerst naar het westen moet en dan omlaag naar het zuiden richting meppel. Echer er zijn heel veel riviertjes daar maar sommige lopen dood of zijn misschien niet bevaarbaar derhalve ook mijn vraag hier.
We willen dinsdagavond de boot nemen en nog zolang het kan (daglicht en gesloten brug/sluis) beginnen te varen. Vanaf woensdag van 's morgens tot zolang we kunnen weer doorvaren.

Als iemand misschien een snellere route kent dan hoor ik het graag :)
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor RuudM » 16 Apr 2018, 06:58

Als je van drachten naar grou vaart kom je op het pm kanaal. Dan heb je doorgaand vaarwater en ben je vrij. Dan kan je van lemmer af zonder obstakels varen tot aan sluis weurt.

Maar zelfs met lange vaardagen reken toch maar op 3 a 4 dagen varen


Veel plezier en als het mogelijk is deel je ervaring met ons
Het weer voor de komende week ziet er in iedergeval goed uit

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2018, 10:26

wij gaan binnenkort ook naar Maastricht .
er zin dan vele routes zoals al gemeld .de keus dan via de IJssel of zeg maar via IJsselmeer en adam rijn kan zit een verschil van ongeveer 10 km IJssel is korter maar mooi is het niet in de bergvaart en de stroom kan verschillen van 1.5 km tot 4 km Pu en met hogere waterstanden soms wel meer .
voor ons is het nog niet uitgemaakt hoe we gaan omdat we eerst de waterstand van de ijssel is afwachten voor vertrek ,anders word het de lemmer naar Muiden en via Weesp naar het adam rijn kan dan door naar Tiel ,en door naar st Andries en ban daar de maas verder .
ook mogelijk en iets toeristischer via Vreeswijk naar Gorkom en dan naar Heusden en verder .
als je van zeg maar de lemmer via de randmeren richting Muiden gaat ben je ongeveer 4 uur meer kwijt aan vaartijd dan over Lelystad (wij deden dat soms met een luxe motor maar die liep 18 km Pu )uiteraard wel meer te zien .
probleem is dat er maar 2 hooft wegen zijn en afhangig van de vaarsnelheid van de boot en de hoeveelheid vaartijd per dag je het een beetje kan uitrekenen tja en dan de eV sluizen gemiddeld een half tot anderhalf uur per stuk
ga je over het IJsselmeer dan heb je tot Heumen 7 sluizen en wat bruggen van uit drachten ,ga je over de IJssel tja dan maar2 sluizen en een brug de hooidammen die minimaal 2.50 is .
al met al kan men nooit zeggen hoe lang men er overdoet en welke route het beste is .mede omdat geen boot gelijk is .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor Dave1975 » 16 Apr 2018, 15:00

Bedankt voor jullie info, ik ga het straks op de kaart bekijken. Ik meende dat ik ergens recht omlaag kon zonder eerst naar het westen te moeten varen (Lemmer). Is dat niet mogelijk sneller of lukt dat niet?
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2018, 18:15

nee van drachten uit eerst naar de veenhoop en dan de keus bakboord uit richting grouw ,of door eernewoude naar het Princes margriet kanaal en van uitrichting de lemmer verderop zijn er vele mogelijk heden Dan wel de snel weg dan wel de recreatieve weg .
wij zelf gaan uit van een dag of 3 met lange vaartijden ,normaal zou ik zelf rond 0.6.00 uur vertrekken en maar zien waar ik sneuvel .
met een jachtje ben ik nog niet zo goed bekend met de mogelijkheden ,toen ik nog in de grote vaart zat hadden we natuurlijk andere vaartijden en snelheden ,ging zo tussen 18 en 24 km pu geladen en leeg .nu zal dat tussen de 10 en 13 km pu zijn .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wie kan me helpen met een vaarroute van Drachten naar Ma

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Apr 2018, 19:59

Dave1975 schreef:Ik meende dat ik ergens recht omlaag kon zonder eerst naar het westen te moeten varen .

Vanuit Drachten recht naar beneden,is er maar één weg,en dat is via de asfaltweg.
s'Morgens op een dieplader zetten, eind van de middag Maasmechelen.
Varende Drachten - de Veenhoop - Peanster Ie - Grou, en dan het PMKanaal op naar Lemmer,via IJsselmeer naar de Ketelbrug,dan richting de IJssel.
Je kunt er ook voor kiezen om een toeristische route te kiezen.
Drachten - de Veenhoop - Peanster Ie - Akkrum - Heerenveen(Engelenvaart) - de Tjonger - Driewegsluis - de Linde - Ossenzijl - Kalenberg - Giethoornse meer - Blokzijl - Vollenhove - Kadoelermeer - Zwarte Water en dan naar Kampen,maar dat is wel mooi,maar dan heb je meer hindernissen.
En vanaf Drachten de keuze laten vallen op de Drentse hoofdvaart is helemaal geen doen,want dan ben je 3 dagen nodig om in Meppel te komen.
Wil je km's maken,dan is er maar één route,en dat is Drachten - Grou( bij de Veenhoop rechtdoor,en niet via Earnewald.) - het PMK op naar Lemmer - uitschutten,dan IJsselmeer op,en naar de IJssel gaan.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten