België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Mrt 2018, 13:17

Agv externe factoren hebben we onze vaarplannen voor 2018 aangepast en plannen nu een tocht van 4 weken richting België / Noord Frankrijk (Gent, Brugge, IJzer, Ieper etc).

Heeft iemand ervaring met dat gebied?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor RuudM » 25 Mrt 2018, 13:49

Rob ,

Wat wil je weten?

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Mrt 2018, 13:51

Eigenlijk wat praktische info, wat kunnen we verwachten? Infrastructuur, landschap, cultuur, sfeer etc.
Interessante of juist niet interessante stukken? Is het eentonig etc. etc.
Ik weet dat er veel WO I geschiedenis in die hoek ligt (en heb daar al de nodige info over en dat spreekt ons wel aan)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor kajoe » 25 Mrt 2018, 14:09

helaas nee we moeten dat gebied zelf ook nog verkennen .
ooit een keer met een 70 meterschip naar richting Brugge geweest en moesten toen vele kilometers overstuur terug varen om te kunnen keren en dat was geen lolletje zonder kopschroef .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor RuudM » 25 Mrt 2018, 14:23

Rob,
Ik stap pas in bij Gent. Naar gent toe kan ook op verschillende manieren.

In Gent kan je bij twee jachthavens dicht bij de stad iggen. Portus Ganda aan de oostkant op loop afstand van de stad. Je ligt daar achter een hek. Aan de westkant kan je mooi liggen bij aan de lindelei. Nog dichter bij de stad. Maar niet “beschermd” maar wel achter een hek. Uiteraard lig je wel in het rumoer van de stad..

In een dag kan je naar Brugge varen. Mooier is het varen over de leien aardeinze te varen. (soort vecht van belgie). En dan vanaf Deinze naar Brugge.

In Brugge kan je zowel in jachthaven flandria liggen of aan de coupure. Allebei op loop afstand van het zeer toeristische stadje. Coupure heb ik geen ervaring mee de jachthaven wel en die is goed. Je loopt ook daar vandaan zo de stad in.

Van Brugge kan je varen naar de Plassendaalse vaart. De plassendaalse vaart is rustig varen. Deze is kleiner dan het lijkt. Hebben wij ondervonden. Ik denk dat deze hier vooral ondiep is . wij kunnen daar niet onze normale snelheid varen. Van de Plassendaalse vaart rechtdoor bij sint Joris de sluis door en dan naar de ijzer naar Diksmuide.Even de toren bezoeken. En als het mee zit mag je helemaal bovenop de toren. (je moet geen hoogte vrees hebben, er is daar maar een laag muurtje bovenop. Kijk maar eens met Google Earth.

Vanaf Diksmuide kan je in een dag naar Ieper. Is heel mooi varen alleen het kanaal naar Ieper is ook ondiep. Toen wij er in 2011 voeren Iwe regelmatig gerommel onder de boot. Je krijgt hier drie sluizen die soepele bediend worden. De haven van Ieper is opgeknapt maar wel doodlopend.
Als het lang niet geregend heeft kan het daar wat ruiken.

Vanavond schrijf ik weer wat nu even wat anders doen.

gr Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Mrt 2018, 14:43

Ruud,

dank, dit soort info zoek ik; dus houd houd me aanbevolen voor meer info!
Tot Gent vinden we het wel, we willen sowieso via Antwerpen en dan de Schelde op.

Je spreekt over ondiepten, waar moet ik dan aan denken? Ik heb zelf 1.10 nodig.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor quichot » 25 Mrt 2018, 17:05

Ik moest m'n reisverslagen er even op nazien, maar wij zijn die kant opgeweest in 2009. We zijn toen niet de Yser opgegaan, maar via Nieuwpoort en Veurne naar Duinkerken gevaren.
Van Duinkerken in twee stapjes naar Lille, en vandaar weer terug de grens over naar Kortrijk. Als je dit rondje vaart, dus Noord-Frankrijk meepakt, dan kom je ook bij Deinze en 'de vecht van België', maar dan ligt het op je route, en hoef je er niet op de heenweg naar Brugge voor om te varen.
Ik heb dit destijds in 4 weken gedaan van- en naar Amsterdam, en dan hoef je je niet te haasten.
Alternatief voor Lille is Valenciennes, en dan bijvoorbeeld over Mons, Namen, Luik en Maastricht terug.

Wat vonden we van de route: Brugge, toeristisch, ja, maar tóch geen Volendam, zoals bijvoorbeeld Dinant. Veel cultuur, veel monumenten en prima eten en drinken. Kanaal Passendaalen is recht en saai. Geen problemen ondervonden met diepgang, maar (alleen) de hak steekt krap maar een meter. De Ganzenpoot bij Nieuwpoort is bijzonder. Loop even naar het monument, je moet er toch op hoogwater wachten voor het schutten.
Van Veurne naar Duinkerken heb ik voor de Dienst Scheepvaart gratis de vaargeul uitgediept. Één zwart modderspoor achter de kont, maar geen keien of zo. Duinkerken binnen is een beetje een desolate bedoening. De mooie jachthavens liggen op getijdewater, waar je uiteraard wel kunt komen via de sluis.
De tocht richting Lille is wel weer heel aardig en landelijk. Op de T-splitsing waar dat kanaal op uitkomt kun je kiezen tussen Lille (linksaf) en Valenciennes (rechtsaf). Beide plaatsen hebben hun charme, waarbij ik moet aantekenen dat Valenciennes een plezierige verrassing was. Levendig, gezellig centrum, te lopen vanaf de (enige!) jachthaven, net boven de sluis aan bakboord. Lille is uiteraard veel groter, en heeft het grauwe imago van kolen- en industriestad van zich afgeschut. Het is er aangenaam toeven.

Algemeen: in die hele Westvlaamse kustregio stond er na 1918 letterlijk geen steen meer op de ander. Als je dat weet, kun je niet anders dan bewondering en diep respect hebben voor de wijze waarop historische monumenten en gebouwen weer uit zoveel mogelijk oorspronkelijke brokstukken herrezen, als gigantische driedimensionale puzzels.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Mrt 2018, 17:34

Guido,

dank, goed te horen dat het in 4 weken te doen is vanaf A'dam, wij beginnen al een slag zuidelijker.
Terug via Maas was ook al bij me opgekomen.
Inzake de 14/18 periode: Dat is één van de redenen dat we die kant op willen.

Meer info is en blijft welkom
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor varg » 25 Mrt 2018, 18:12

Hallo Rob, een paar jaar geleden gedaan. Vreselijk leuk gevonden. Houd er rekening mee dat je bijna nergens kunt zwemmen, rioolzuivering in België loopt achter op Nederland. Neem fietsen mee, de afstanden zijn vaak net even groter. Veel van de route gaat vlak achter de kust langs en met een kwartiertje zit je aan het strand en in een vrolijke boulevard-sfeer en kun je in de Noordzee zwemmen. Waarschijnlijk heb je de 'Last Post' in Ieper al eens meegemaakt, zoniet dan is dat al reden genoeg om heen en weer te varen naar Ieper. Let goed op de vertrektijd in Antwerpen en eventueel ook in Merelbeke als je ook terug via de Zeeschelde gaat.
Voor ons was het een leuke en ook spectaculaire trip (Zeeschelde) waar we nog vaak aan terugdenken.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Mrt 2018, 19:12

Arnold, dank!
(vouw) fietsen hebben we aan boord en echte zwemmers zijn we nu ook niet meer.
En dat Belgie hier en daar wat achterloopt is bekend.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten