België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor aadbloem » 26 Mrt 2018, 20:03

RuudM schreef:Guido,
Wij hebben het ook al een keer gedaan vanuit willemdok naar gent in een tij. En ik vaar ook op de schelde niet meer toeren dan normaal. 1600 rpm met een snelheid door het water van ca. 6,5 knoop. Ca 12 km/uur.
Gr
Ruud

Tel daarbij de vloedstroom van zo'n 4-3 km p/u waarbij het hoogwaterpunt met je meeschuift richting Merelbeke en het is haalbaar binnen 5-6 uren varen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Mrt 2018, 21:19

Gezien de tijden die jullie noemen, zal het voor ons wel met een tussenstop worden.
Daarbij zien de getijden er in de geplande periode (begin juli) niet al te best uit (heeeeel vroeg of pas laat in de middag).

Niettemin bedankt voor alle tips tot zover.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor esmeralda » 27 Mrt 2018, 07:09

Rob laat je dan maar goed informeren waar de tussendoor afmeer mogelijkheden zijn.
En nog belangrijker of er dan ruimte is. :?
esmeralda
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 01 Feb 2012, 16:19
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor varg » 27 Mrt 2018, 08:54

b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2018, 17:14

Ik merkte ook alleen maar dat je het waarschijnlijk niet gaat halen. Dus ik zei niet dat het niet kon. Als de timing klopt, en je dus na de 1e schutting 3 uur voor hoogtij naar buiten vaart, dan is het zeker haalbaar. De vloed gaat inderdaad met je mee, dat scheelt.

Overigens zijn die 3 uur voor en na gemiddelden. Het gaat erom dat er op de Schelde een bepaalde waterhoogte bereikt is alvorens er kan worden geschut. Bij springtij wordt dat eerder bereikt dan bij doodtij. Bij doodtij wordt het echt moeilijk om Gent nog te halen, want dan heb je behalve minder tijd, ook nog eens veel minder stroom in de kont.
Ruud, uiteraard haal je Gent in één tij, dat was het probleem niet.
Maar laten we er geen welles/nietes van maken, het kan via de Royer altijd, en via Kattendijk als de timing klopt.

Tja, halverwege stoppen, da's nog niet zo eenvoudig. Vlak voor Dendermonde is aan de linkeroever (voor de kijkers rechts richting Gent) een jachthaven, maar over grote jachten doen ze daar moeilijk. Daar is de passantensteiger niet op berekend. En dat was het wel zo'n beetje. Ja, er is nog een ponton, maar als daar drie jachten liggen is het vol.

Rob, de eerste vier dagen van juli zijn de getijden overigens keurig hoor! Laagwater 13:17 oplopend naar 14:52. Maar dan ben je wel op de Royer aangewezen, wat afschuttend niet zo'n probleem is. Lang licht 's avonds, en Merelbeke draait 24/7. Later die maand wordt het lastiger, temeer daar de Londonbrugtijden daar niet bij aansluiten. Vroeg op, en de avond tevoren al in het Kattendijksdok gaan liggen.

Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom die getijden niet een beetje rekening kunnen houden met onze vakantieplannen! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor Patrick5 » 27 Mrt 2018, 18:06

Hoi

Sinds twee jaar is er een drijvende pasantenstijger aan het veer van Schellebelle.

Dat van dat weinige vrachtverkeer tussen Temse en Gent durf ik te betwijfelen. Wij wonen aan de oevers van de Schelde net voor de bocht van Wichelen, stroomopwaarts en ik blijf mij verbazen over het vele vrachtverkeer. Zeker bij het keren van hoogtij. Dan kan het hier best wel druk zijn. Ook het marifoonverkeer is soms leuk om uit te luisteren.
Passeer je hier en zie je een enthousiaste kijker op zijn terras zwaaien dan weet je wie het is. Op een 200m voor de bocht van Wichelen.

Patrick
Patrick5
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 20:19
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor RuudM » 27 Mrt 2018, 18:48

,

@ Guido, bedankt voor je reactie, een ieder vaart op zijn eigen manier en snelheid.

Het voordeel van de kattendijksluis is wel dat je er alleen met jachtjes in ligt. De royersluis is traag en wordt echt vol gepropt met alles wat naar de andere kant moet.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de royersluis er eventjes uit gaat voor wat herstelwerkzaamheden. Alleen wanneris min eventjes ontschoten.

Groet ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor varg » 27 Mrt 2018, 20:17

De Royer draait weer, maar er wordt af en toe geschreven dat de Royer geen jachten meer versast maar die verwijst naar de Kattendijksluis.

Zoals hier:
Alle pleziervaartuigen komende van de Schelde of met bestemming de Schelde moeten tijdens de openingsuren van de Kattendijksluis via deze sluis de haven binnenkomen of de haven verlaten. De sluis oproepen kan op VHF-kanaal 69. Bron: https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaa ... rpen_haven.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor Georges » 28 Mrt 2018, 10:06

R.C.Grootveld schreef:Arnold, dank!
(vouw) fietsen hebben we aan boord en echte zwemmers zijn we nu ook niet meer.
En dat Belgie hier en daar wat achterloopt is bekend.


Heel sympathieke opmerking voor ons Belgen, maar wij denken op sommige punten ook zo over andere landen ;)

voor info over de kattendijksluis : https://www.antwerpen.be/nl/info/5703af3fb0a8a71fd18b45a4/tmp-nancy-van-de-velde-1459859263
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: België / Noord Frankrijk (Kuststreek)

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Mrt 2018, 10:13

Georges schreef:Heel sympathieke opmerking voor ons Belgen, maar wij denken op sommige punten ook zo over andere landen ;)

Tja, de waarheid is soms hard, maar moet dat dan ook maar direct impliceren dat die niet gezegd mag worden :(
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten