te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 13 Mrt 2018, 20:47

Klaver vier schreef:Daxiepaks ik reageer hier op omdat je zegt ik moet elke keer een week of twee weken liggen,dan begrijp ik uit je verhaal om de accu,s weer op pijl te brengen ,maar die zijn toch op pijl als je gevaren hebt dan kan je toch gewoon na een nacht weer verder.
Als mijn accu,s leeg raken en ik lig één nacht aan de lader dan zijn ze weer vol.
Als ik een paar uur vaar zijn ze ook prima vol,daarom begrijp ik het niet helemaal dat je zegt een week of twee weken liggen.
Gr René die je een goede reis wenst



Dan heb ik het verkeerd uitgelegd , maar dat wij maar ééns in de week a 2 weken kunnen varen is puur beroepsmatig. We hebben deze periode in het jaar niet meer vrij... En toch moeten we voor april weg zijn uit Maastricht..
Niets te maken met de accu's.
Maar ik had hem wel graag walstroom gegeven tijdens die week dat hij ergens ligt..puur uit voorzienigheid..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor aadbloem » 13 Mrt 2018, 21:06

De hele ZW vaart en dan over de Maas vervolgens weer naar beneden door het Markkanaal of Volkerak is wel een behoorlijk stuk om, je kan ook niet meer elke dag door Den Bosch dus je moet door de Maximasluizen/kanaal en 10km p/u is ook op het Wilhelminakanaal makkelijk haalbaar. Daarnaast als het wat tegenzit qua westenwind dan kan je ook je lol op over de Maas, Amer en Haringvliet richting Volkeraksluizen. Persoonlijk zou ik voor zo'n rit de bocht wat afsnijden en het Wilhelminakanaal pakken bij Aarle Rixtel. Ik zou de rit die TS voor ogen heeft gewoon in twee dagen doen, mits de bedieningstijden van de kunstwerken dit toelaten. Misschien iemand met Navigo hier die de routes kan vergelijken? :D
Van Aarle Rixtel naar Den Bosch is ruim 30km met sluizen en als je in plaats daarvan het Wilhelminakanaal neemt ook met sluizen maar minder heb je met 30km al het halve Wilhelminakanaal al te pakken.

Bedieningstijden sluizen en bruggen:
http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/mai ... Id=2700858
(maakt die dure ANWB almanak overbodig)
Laatst gewijzigd door aadbloem op 13 Mrt 2018, 21:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 13 Mrt 2018, 21:36

aadbloem schreef:De hele ZW vaart en dan over de Maas vervolgens weer naar beneden door het Markkanaal of Volkerak is wel een behoorlijk stuk om, je kan ook niet meer elke dag door Den Bosch dus je moet door de Maximasluizen/kanaal en 10km p/u is ook op het Wilhelminakanaal makkelijk haalbaar. Daarnaast als het wat tegenzit qua westenwind dan kan je ook je lol op over de Maas, Amer en Haringvliet richting Volkeraksluizen. Persoonlijk zou ik voor zo'n rit de bocht wat afsnijden en het Wilhelminakanaal pakken bij Aarle Rixtel. Ik zou de rit die TS voor ogen heeft gewoon in twee dagen doen, mits de bedieningstijden van de kunstwerken dit toelaten. Misschien iemand met Navigo hier die de routes kan vergelijken? :D
Van Aarle Rixtel naar Den Bosch is ruim 30km met sluizen en als je in plaats daarvan het Wilhelminakanaal neemt ook met wat sluizen heb je met 30km al het halve Wilhelminakanaal al te pakken.

Bedieningstijden sluizen en bruggen:
http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/mai ... Id=2700858
(maakt die dure ANWB almanak overbodig)



Dankuwel !
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor stefan » 13 Mrt 2018, 22:03

Via het wmkanaal is inderdaad wel korter Aad, maar ik ben een zeiler, dus na de Moerdijkbrug mast omhoog en de diesel uit...
Vaar die route ieder jaar. Laatste keer dat ik door t wmkanaal ging, jaar of 4 geleden denk ik, was eerst een brug in Tilburg kapot, halve dag wachten. Vervolgens was (nog de oude) sluis 3 in storing, nog een dag wachten. Is niet mijn geluks kanaal...
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor aadbloem » 13 Mrt 2018, 22:11

stefan schreef:Via het wmkanaal is inderdaad wel korter Aad, maar ik ben een zeiler, dus na de Moerdijkbrug mast omhoog en de diesel uit...
Vaar die route ieder jaar. Laatste keer dat ik door t wmkanaal ging, jaar of 4 geleden denk ik, was eerst een brug in Tilburg kapot, halve dag wachten. Vervolgens was (nog de oude) sluis 3 in storing, nog een dag wachten. Is niet mijn geluks kanaal...
Helemaal waar Stefan en met wat strakkere wind lig jij ook veel stabieler dan een een motorjacht. Ben zeiler geweest, nu niet meer en de diesel moet het werk doen.....
Storingen zijn pech, vorig seizoen 200km om moeten varen omdat de stuw bij Vireux-Wallerand ingestort was. Een heel sluisvak zonder water :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor quichot » 14 Mrt 2018, 10:53

R.C.Grootveld schreef: Wij vonden het destijds de investering ca € 2500 niet waard om alleen de koelkast te voeden.

Poeh, dat is aan de prijs!
Dit is wat ik twee jaar geleden ervoor heb betaald (prijzen kunnen uiteraard iets gestegen zijn):
4 x 65Wp panelen €240
1 x mppi €85
1 x koelkastje *** 230v €269
1 x omvormer 800/1600 €280
kramerij €100
totaal €974
Heb je er in 6,5 jaar uit, en dan begint het kostenvrije stroomtijdperk! ;) Heb je overigens in die € 150 ook de energiekosten meegenomen die de dynamo uiteindelijk toch uit de diesel haalt?

Heeft even niks te maken met de vaarroute, maar het liep er een beetje doorheen ivm stroomloze ligplaatsen onderweg. Sorry, mede forumgenoten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor aadbloem » 14 Mrt 2018, 10:59

quichot schreef:totaal €974

Vervolgens koop je de spullen in een "gerenommeerde watersportzaak" en zie je dat deze prijs ruim 2x over de kop gaat naar investering ca € 2500.
Zo gaat dat in NL in watersportwinkels.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Mrt 2018, 11:47

quichot schreef:Poeh, dat is aan de prijs!
Dit is wat ik twee jaar geleden ervoor heb betaald (prijzen kunnen uiteraard iets gestegen zijn):
4 x 65Wp panelen €240
1 x mppi €85
1 x koelkastje *** 230v €269
1 x omvormer 800/1600 €280
kramerij €100
totaal €974
Heb je er in 6,5 jaar uit, en dan begint het kostenvrije stroomtijdperk! ;) Heb je overigens in die € 150 ook de energiekosten meegenomen die de dynamo uiteindelijk toch uit de diesel haalt?

Heeft even niks te maken met de vaarroute, maar het liep er een beetje doorheen ivm stroomloze ligplaatsen onderweg. Sorry, mede forumgenoten.

Eens, maar af en toe moet dat ook kunnen.

Die ca € 2500 was gebaseerd op materiaal, installatie en volledige integratie in de rest van het E-Systeem tijdens de bouw door de werf.
Voor een groter vermogen (en dus groter opp) hadden we het schuifdag (1m2) op moeten offeren en dat wilden we niet.
Daarbij praat ik over 2006 en sinds die tijd is het spul aanzienlijk goedkoper geworden.

Die ca € 150 electra is wat ik gemiddeld per jaar aan walstroom verbruik kwijt ben, zowel onderweg als in de box (ze ligt het hele jaar in het water en aan de 230).
Het meer verbruik van diesel is hierin niet meegenomen, iets wat je formeel wel zou moeten doen, maar volgens mij is dat te verwaarlozen.
Zal het in een vrij uurtje eens uitrekenen :-) 50A bij 12V = 0.6 Kwh / 0.45 (rendement dieselmotor) / 0.7 (rendement dynamo) ~ 2 Kw bruto energie uit de Diesel

Daarbij zou, zoals gezegd, dat paneel net voldoende zijn om door de week de koelkast te voeden en zou dus bij lange na niet voldoende zijn om te voorzien in de rest van de energiebehoefte.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor quichot » 14 Mrt 2018, 12:23

Als 0,75m2 het maximaal haalbare oppervlak is, is dat inderdaad te krap.
Voor de grap even de calorische waarde diesel opgezocht. Dat is 10 kWh/ltr. Per motoruur slobbert de dynamo dan toch €1,20/5 = €0,24 op!
Nu neemt de afremweerstand wel af naarmate de accu's voller zijn, maar het is toch een kostenfactor die veel vaarders gemakshalve niet meewegen. Heel vaak wordt gedacht dat die dynamo toch maar meedraait, dus dat het niks kost.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 14 Mrt 2018, 13:19

quichot schreef:Nu neemt de afremweerstand wel af naarmate de accu's voller zijn, maar het is toch een kostenfactor die veel vaarders gemakshalve niet meewegen. Heel vaak wordt gedacht dat die dynamo toch maar meedraait, dus dat het niks kost.

Klopt, maar dan gaat het verbruik ook weer omlaag .....
Aan de andere kant wordt de olie ook door de boiler gevoerd, waardoor ik vrij snel 45L heet(!) water heb en dat scheelt in havens weer de nodige Kws
Dus dat maakt wel weer wat goed.

Maar je hebt inderdaad gelijk: Veel mensen denken "dat ding draait toch", vergeten dat die energie ergens vandaan moet komen.
Of het nu om schepen, auto's, treinen of vliegtuigen gaat.

Een bekend voorbeeld van het typisch Nederlandse 'je zelf rijk rekenen'
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten