te plannen reis :maastricht - dintelmond.

te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 26 Sep 2017, 17:01

Hallo,
volgend seizoen plannen we ons bootje te verleggen van de huidige haven in Maastricht naar Dintelmond.
We zullen deze trip moeten opsplitsen over verschillende weken, vermits we slechts 1 a 2 dagen per week kunne varen (door de jobs).
Daarvoor dien we tussenhavens te zoeken waar we dan 1 nacht of 1 week de boot kunnen achterlaten.

Devkortste route lijkt ons door belgie..
Maar onervaren dat we zijn, stellen we alle raad en tipsi.v.m. route / havens / tussenstoppen / sluizen etc.. zeer op prijs


mvg
G
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Sep 2017, 20:44

Door Belgie mag dan de kortste lijken, ik vraag me af of je er genoeg overnachtingsmogelijkheden hebt die ook bereikbaar zijn.
Want je zult wel van en naar je boot moeten zien te komen.
Hoe zie je dat voor je?
Rijdt er iemand mee of wil je met het OV van/naar je boot?
In dat geval ligt het voor de hand om te kijken in hoeverre je overnachtingsplekken per OV bereikbaar zijn.
En dan zou de Maas as wel eens een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn.

En mocht je hem nog niet hebben: België heeft een algehele marifoonplicht voor schepen boven de 7m
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor quichot » 27 Sep 2017, 09:37

Het verval tussen Maastricht en Dintelmond blijft hetzelfde, om het even welke route je kiest, dus sluizen kom je in elk geval tegen.
Als je niet zo ervaren bent, zou ik route Zuid-Willemsvaart/Wilhelminakanaal/Markkanaal/Dintel nemen. Rustig, geen moeilijke sluizen, nautisch heel overzichtelijk allemaal, best mooi varen ook door landelijke gebieden, kortom, een mooi tochtje om ervaring op te doen. Ook zijn er onderweg goede verblijfshavens te vinden, en bus en trein zijn nooit ver weg.

Mij valt het woordje 'vermits' op. Ben je Belg? Dan weet je vast wel van die marifoonplicht die striktgenomen geldt voor het Belgische stukje Zuid-Willemsvaart. Als je er geen hebt, een mooie gelegenheid om er een aan te schaffen en in de wintermaanden je machtiging te regelen, want nodig heb je hem toch als je je op de Zeeuwse- en Zuid-Hollandse wateren waagt. Dan kan je daar gelijk mee oefenen tijdens je overtocht om de sluizen en bruggen op te roepen.

Behouden vaart!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 27 Sep 2017, 12:26

Hoi,

Ja, wij zijn belg. We weten vd marifoonplicht en gaan er ook 1 aanschaffen. Het bedieningscertificaat heb ik al.
We hebben dit jaar al wel een beetje sluis ervaring opgedaan, maar nog nooit met een groot verval en vast bolders, het waren er met drijvende bolders...

De mooiste vaarroute zal inderdaad door NL zijn, maar dan ligt het vervoer van en naar huis moeilijker..
Wij wonen in Zandhoven , vlak naast het Albertkanaal. We hadden oorspronkelijk in gedachte om eerst naar jachthaven in Lummen / Hasselt te varen..Dan Viersel/Zandhoven en dan naar Dintelmond..Maar weet niet of dat al genoeg opgesplitst is, daar we ongeveer 10km/h varen en het toch een redelijke afstand is...

Anderzijds is de NL vaarroute wel aantrekkelijker en ontspannender...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor quichot » 27 Sep 2017, 17:07

Het grensoverschrijdende openbare vervoer laat in het verenigd Europa helaas nog veel te wensen over. Dus als je tussentijds naar huis moet is de route door Nederland niet handig. Alles gaat over Antwerpen of over Brussel.
Als je via Hasselt wilt, moet je over het Albertkanaal, en dat is nou ook niet meteen het prettigste vaarwater met die duwvaartsluizen. Je zou de Zuid-Willemsvaart en het Kempisch kanaal tot Dessel kunnen nemen en vandaar over Turnhout naar Schoten. Rustig, landelijk, kleine sluizen met weinig verval, en grote schepen zul je daar niet tegenkomen.
Maar ook dan ontkomt je niet aan de Antwerpse havendokken en het schelde-Rijnkanaal. Daar vaar je temidden van de allergrootste binnenvaart- en zeeschepen, en passeer je de kreekraksluizen, die tot de grootste van Europa horen.
Niet om je schrik aan te jagen, want het is best te doen, maar omdat je meld dat je niet al te ervaren bent wel iets om rekening mee te houden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 27 Sep 2017, 18:58

Hoi Guido,
Dank voor de info.
Waar moeten we rekening mee houden als we de grote binnen en zee vaart tegenkomen/ kruisen ?
En hebben de keerkraksluizen een groot verval ? Drijvende of vaste bloders ? Waar moeten we daar op letten ?

mvg
G
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor quichot » 27 Sep 2017, 19:36

Nee, het verval is niet groot, dus geen drijvende bolders, maar je moet wel mee met de grote jongens.
In de Antwerpse dokken moet je zeker vhf 74 uitluisteren en een beetje begrijpen wat bedoeld wordt met de meldingen. Het kan maar zo gebeuren dat je een zeeschip van de kant ziet komen vlak voor je neus. Ook voor de sluizen langs is het scherp opletten geblazen wat er uitkomt, maar tegelijk wat opstoomt om naar buiten te schutten. Zeevaart kan heel erg snel dichterbij komen. Het kan heel hectisch zijn, maar soms is het er ook onwerkelijk rustig. Geen peil op te trekken, maar een beetje ervaring kan daar geen kwaad.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor De Waalschokker » 27 Sep 2017, 20:27

@ Daxiepaks

Als je door de Antwerpse haven wil varen moet je een FD nummer opvragen, is een verplicht gegeven om door de (Antwerpse) haven te (mogen) varen.
Dit nummer blijft verbonden aan je schip en is voor de haven autoriteit een simpele maar efficiënte manier om een schip door de haven te volgen (meldingsplicht bij sluizen).
Ik heb mijn nummer indertijd gaan halen op het bureautje aan de Royersluis, er is ook een lijst beschikbaar met de marifoon kanalen over de hele haven.
Info vraag je maar op bij het Havenhuis Entrepotkaai 1 2000 Antwerpen.
Kreekraksluizen vallen wel mee hoor en in de Royersluis kon ik (terug) vastmaken aan een beroepsvaarder.
Heb het al lang geleden hier ergens gepend, indertijd over de gehele vaarroute weinig (in feite geen) onaardige beroepsschippers tegengekomen, misschien toeval misschien dame Fortuna :lol:
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor quichot » 28 Sep 2017, 09:47

Afbeelding
Op zich is het eigenlijke schutten in de Kreekrak inderdaad niet lastig. Even oppassen dat er niks onder die horizontale remmingen blijft hangen. Een fendertje kan eraf scheuren.
Maar er kunnen dus dit soort jongens voor je liggen, die doodleuk de schroef standby houden. Hoezo verboden? :?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor kajoe » 28 Sep 2017, 11:35

tja als je dan een marifoon hebt kan je de sluis oproeppen zodat zij de schippers opdracht kunnen geven de schroef er af te zetten .
als het niet gebeurd ,tja dan kan je via de telefoon een klacht indienen via Rijkswaterstaat ,
in de schut instructie staat duidelijk dat er geen schroeven in werking mogen zijn tijdens het schutten ,dit ook in het bpr.
zelf dit ook gehad en duidelijk mijn wens overgebracht naar de sluismeester ,en mijn bootje op de deur laten liggen duurde even maar alles werd stopgezet
het is meestal gemakzucht van de schippers omdat er driekwart van het jaar toch geen jachtjes mee hoeven en het dan af kunnen met alleen een steekeindje .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten