te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor stefan » 12 Mrt 2018, 22:25

O ja, hou er wel rekening mee dat het tot 1april winter bedieningstijden zijn voor de zuid Willemsvaart, dwz op zondag geen bediening!

http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/mai ... tabIndex=1
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 12 Mrt 2018, 23:07

Rene schreef:Niet bij nagedacht, heb compressor koelkast met paneeltje op dak, dus niet nodig.

René

Levert dat (met accu als buffer natuurlijk) door de mand genomen voldoende om die koelkast te voeden?

Wij hebben er destijds ook naar gekeken en kwamen dat ik net voldoende ruimte op het dak had om 2 stroken van ca 250x30 neer te leggen en dat zou net voldoende zijn om de koelkast te voeden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor quichot » 13 Mrt 2018, 11:59

Rob, bij mij draait de servicebank (verlichting, pompen, omvormer, koelkast, marifoon, atis) op 1,8 m2. Het gaat daarbij om 260Wp.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het van november t/m februari niet voldoende is, maar dan gaat omvormer + koelkast uit.
Bij wintertochtjes kan ik de servicebank bufferladen via de dynamo op de hoofdmotor.
Maar gedurende het vaarseizoen van maart t/m oktober is de capaciteit van 1,8 m2 panelen toereikend.
2,5 x 0,3 m2 (0,75 m2) is aan de krappe kant voor alles, maar een koelkastje zou erop kunnen draaien.
Ik heb destijds berekend dat het gebruik van een ***230V huishoudkastje met zuivere sinusomvormer tesamen nog minder verbruiken dan het zuinigste 12/24V-toestel.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Mrt 2018, 13:53

Tja, maar dan heb je dus meer dan 2x zoveel als wat ik (praktisch) kwijt zou kunnen; dus dat verklaart wel het eea.
Wij vonden het destijds de investering ca € 2500 niet waard om alleen de koelkast te voeden bij afwezigheid, ik "verstook" nu ca € 150 aan electra per jaar.
Om een groter oppervlak kwijt te kunnen, hadden we ons schuifdak op moeten offeren en dat vonden we toch niet zo'n goed plan.
En voor onderweg, ach met 3x230Ah houd je het wel even uit ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Rene » 13 Mrt 2018, 18:04

Ik heb een paneel van 265 Wp op de stuurhut liggen, dit is een paneel die normaal op een huis ligt, en kan, zelfde als Quichot alles aanlaten (Zelfde setup), behalve in de winter, dan heeft de zon te weinig kracht. En staat de omvormer en koelkast toch uit.
In de zomer kan het paneel 19,5 laden, afgelezen op het display van de MPPT regelaar.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 13 Mrt 2018, 18:48

stefan schreef:O ja, hou er wel rekening mee dat het tot 1april winter bedieningstijden zijn voor de zuid Willemsvaart, dwz op zondag geen bediening!

http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/mai ... tabIndex=1


Dank voor die info !
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 13 Mrt 2018, 18:51

Klaver vier schreef:Zeker een motor zonder dynamo?
Als je gevaren hebt zijn de accu,s toch niet leeg?
En dan veertien dagen laden,dan kan je beter een andere lader kopen want dat is wel heel lang.
Er klopt in elk geval iets totaal niet.
Gr René ( klaver vier)



Ik doe dit gewoon uit "voorzienigheid" hoor, ik heb totaal nog geen problemen gehad met die accu's of dynamo ...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 13 Mrt 2018, 18:53

aadbloem schreef:Maastricht - Maasbracht/Wessem/Panheel
Als je wat verder vaart dan is er een mooie gratis plek in Aarle Rixtel in de oude zuid willemsvaart. Op de hoek van de kruising met het Wilhelminakanaal.
Vaar helemaal tot aan de brug, in de bewoonde wereld lijkt me vrij veilig. Daar is ook stroom (Euromunten) en water en geen liggeld.
Of iets eerder, Nederweert aan het kanaal is ook een klein vrij haventje op stuurboord net na de kruising. Ook gratis volgens mij.
Daar is geen stroom of water. Gewoon voor de zekerheid even de motoraccu loskoppelen, blijft hij vol.
De volgende dag door naar Dintelmond en klaar toch?


Die in Aarle Rixtel hadden we ook al op de 'radar' -) , maar niet haalbaar op 1 dag voor ons..maar als 2de overnachting zeker een optie..
Daarna weten we het eigenlijk nog niet zo goed...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Klaver vier » 13 Mrt 2018, 19:35

Daxiepaks ik reageer hier op omdat je zegt ik moet elke keer een week of twee weken liggen,dan begrijp ik uit je verhaal om de accu,s weer op pijl te brengen ,maar die zijn toch op pijl als je gevaren hebt dan kan je toch gewoon na een nacht weer verder.
Als mijn accu,s leeg raken en ik lig één nacht aan de lader dan zijn ze weer vol.
Als ik een paar uur vaar zijn ze ook prima vol,daarom begrijp ik het niet helemaal dat je zegt een week of twee weken liggen.
Gr René die je een goede reis wenst
Laatst gewijzigd door Klaver vier op 13 Mrt 2018, 19:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Klaver vier
 

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor stefan » 13 Mrt 2018, 19:35

In aarle rixtel Kun je kiezen hè, of via de zw vaart, dan vaar je in 1 dag wel naar Heusden.
Of via het Wilhelmina kanaal, dan kom je in 1 dag tot Dongen als t meezit.

Persoonlijk vind ik de zw vaart en dan de Maas af een fijnere route dan helemaal via het wilhelminakanaal, Mark en Dintel, maar als je van kleine slootjes houdt is dat ook wel mooi...
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten