te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 28 Sep 2017, 11:58

Dank voor de info aan allen !

We hebben het er (het vrouwtje en mezelf) even over gehad, en we denken toch liever de "rustigere" route te plannen door NL, om zo via de Dintel ons doel te bereiken.
We hebben al wel wat ervaring met grote binnenvaart en sluizen, maar dit is toch nog een ander kaliber en we willen vooral "stresssituaties" vermijden. Met onze beperkte ervaring zoeken we het rustig aan te doen en vooral te genieten.
Daarbij komt dat we geen 100% vertrouwen hebben in de boot (nog niet) , vooral de motor is een vraagteken (hebben zeer recent wat problemen mee gehad), en hij weet ook sterk van golfslag.(knikspant, 1m30 diep). We hebben ook geen boeg (of hek) schroef...

We zullen familie/vrienden vragen om ons te volgen en te halen/brengen bij elke etappe.. Dan rest ons de nodige dagen vinden om te reizen, vanaf het weer het toelaat en de jachthavens die we willen aandoen contacteren.

We denken er een week of 2 / 3 over te doen, waarin we telkens 1 a 2 dagen varen..als het weer dit toelaat. Dus een totaal van 5 a 6 dagen...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor roadrunner » 28 Sep 2017, 12:08

Wij hadden ook totaal geen ervaring toen we midden augustus onze Princess gingen ophalen buurt Nijmegen/Mookerplas richting Mol (B), maar het viel best mee.
Nog geen marifoon, zelfs noch geen naam en ID-nummer op het schip.
De sluizen (Maas tot Maasbracht/Weert/Bocholt/Lommel) zijn ons zeer goed meegevallen.
De kleine sluisjes (Weert) achter een beroeps aan en in de sluis ook aan hem vastmaken. Hij riep de ook 2 stadsbruggen op voor ons beiden..
Wij haalden 10-12 km en de eerste avond waren wij zelfs al in Weert.
Moest het van mij afhangen in ging binnendoor via NL. en vermijd de poespas rond Antwerpen. De route is trouwens veel mooier en betere aanlegplaatsen.
De ANWB waterkaarten er even bijhalen en even plannen, zal echt geen weken duren.
wens jullie veel succes.
grt
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor quichot » 28 Sep 2017, 13:33

kajoe schreef:tja als je dan een marifoon hebt kan je de sluis oproeppen zodat zij de schippers opdracht kunnen geven de schroef er af te zetten .
als het niet gebeurd ,tja dan kan je via de telefoon een klacht indienen via Rijkswaterstaat.

Weet je, dat is mijn taak niet. Dat moet het bedienend personeel doen. Die worden daarvoor betaald van ons belastinggeld. Maar ja, dat zijn meestal oud-collega's.
Ik heb daar ook te weinig last van, maar je zult daar maar liggen met een klein jachtje!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor kajoe » 28 Sep 2017, 15:18

tja het zijn ook mij ex collega's maar ook zij moeten de nautische opleiding volgen ,en het bpr kennen ,plus de door hun baas uitgegeven orders .
en het is hun taak om het schutten goed te laten verlopen zowel voor beroeps als recreatie .zij hebben door middel van al die mooie camera's best goed zicht op het gehele sluis gebeuren .
wij kregen steeds maar weer boekwerkjes van rijks waterstaat het hoe en waarom het schutten moest ,tja wij waren provincie .
in de ruim 25 jaar dat ik op sluizen en bruggen werkte heb ik mij door stapels ellende heen moeten werken om dat er van die figuren waren die steeds weer wat nieuws bedachten ,maar goed nu trek ik er wel wat profijt van en kan soms best lastig zijn .
het blijft zoals gezegd ,,,varen doe je samen,,,
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 28 Sep 2017, 15:23

quichot schreef:Het verval tussen Maastricht en Dintelmond blijft hetzelfde, om het even welke route je kiest, dus sluizen kom je in elk geval tegen.
Als je niet zo ervaren bent, zou ik route Zuid-Willemsvaart/Wilhelminakanaal/Markkanaal/Dintel nemen. Rustig, geen moeilijke sluizen, nautisch heel overzichtelijk allemaal, best mooi varen ook door landelijke gebieden, kortom, een mooi tochtje om ervaring op te doen. Ook zijn er onderweg goede verblijfshavens te vinden, en bus en trein zijn nooit ver weg.

Mij valt het woordje 'vermits' op. Ben je Belg? Dan weet je vast wel van die marifoonplicht die striktgenomen geldt voor het Belgische stukje Zuid-Willemsvaart. Als je er geen hebt, een mooie gelegenheid om er een aan te schaffen en in de wintermaanden je machtiging te regelen, want nodig heb je hem toch als je je op de Zeeuwse- en Zuid-Hollandse wateren waagt. Dan kan je daar gelijk mee oefenen tijdens je overtocht om de sluizen en bruggen op te roepen.

Behouden vaart!


Hoi ,
Ik zie enkel niet op de kaart hoe je van de zuid willemsvaart naar het wilhelminakanaal geraakt..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor quichot » 28 Sep 2017, 17:03

O, dat gaat vanzelf. Ik weet niet hoe oud je kaart is, maar er is alweer geruime tijd een nieuwe omleiding ten noorden van Helmond, met maar één sluis. Als je na sluis Helmond bij de kruising met de afgesloten tak van de oude Zuid-Willemsvaart rechtdoor naar brug Oranjelaan vaart, zit je al op het Wilhelminakanaal.
Het oude stukje Zuid-Willemsvaart door het centrum van Helmond is afgesloten, maar je kruist het dus wel. Als je bij het kruispunt linksaf de doodlopende tak van de oude Zuid-Willemsvaart invaart vind je prima overnachtingsplaatsen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Daxiepaks » 28 Sep 2017, 17:31

THX
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2017, 19:21

Vanuit Maastricht eerst het julianakanaal en dan pas bij Maasbracht richting zuid-willemsvaart via kanaal wessemnederweert bespaart je €40 voor een vignet voor dat kleine stukje Belgie.
Het julianakanaal is goed te doen, sluizen hebben drijvende bolders alleen een beetje handigheid is nodig omdat twee bolders ver uit elkaar liggen tenzij je de twee helemaal vooraan of achteraan kan pakken. Daarnaast is het zo dat je naar beneden gaat hetgeen ook de zaak makkelijker maakt.

De hele tocht moet wel in een weekend te doen zijn. Op vrijdagavond starten en overnachten aan een steigertje in het 1e grindgat aan stuurboord begin kanaal wessemnederweert.
Zaterdag zover mogelijk door zuid willemsvaart en wilhelminakanaal. Zondag de rest lijkt mij.

Bij een hinderlijk draaiende schroef van binnenvaart roep ik de schipper meestal via kanaal 10 in plaats van via de sluismeester. Binnenvaart heeft vrijwel altijd een tweede marifoon op kanaal 10. Direct aanspreken van de schipper heeft bij mij tot nu toe altijd tot -vriendelijk- resultaat geleid. Soms "momentje totdat ik goed vastlig" maar de schroef ging altijd uit. Ik leg gewoon niet eerder vast.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor Arthur » 28 Sep 2017, 20:08

quichot schreef:Afbeelding
Op zich is het eigenlijke schutten in de Kreekrak inderdaad niet lastig. Even oppassen dat er niks onder die horizontale remmingen blijft hangen. Een fendertje kan eraf scheuren.
Maar er kunnen dus dit soort jongens voor je liggen, die doodleuk de schroef standby houden. Hoezo verboden? :?

Maar jij met de jonge Willem hebt er bijna geen last van, als ervaren schipper weet jij wat er er gebeurt als die jongens even voluit draaien om uit de sluis te komen.
te komen en Willem ligt een stuk rustiger als het gemiddelde jachtje.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: te plannen reis :maastricht - dintelmond.

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2017, 20:20

wat er er gebeurt als die jongens even voluit draaien om uit de sluis te komen te komen en Willem ligt een stuk rustiger als het gemiddelde jachtje.

Ik vaar zo een "gemiddeld jachtje", kom elke vakantie en al jaren op de schelde-rijnverbinding en/of julianakanaal en heb nog nooit meegemaakt dat binnenvaart ongegeneerd voluit ging wanneer er jachtjes achter lagen. Ik spreek beroepschippers met draaiende schroef vaak aan op kanaal 10 en speel het niet via de sluiswachter. Ik heb op youtube wel wat aso gedrag van beroeps terug kunnen vinden maar volgens mij is het meer uitzondering dan regel. Varen doe je samen lijkt best wel te werken.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten