Spoorbrug Krommenie

Spoorbrug Krommenie

Berichtdoor haflam » 25 Aug 2017, 12:06

Laatst kwam ik vanaf het Noordzeekanaal richting Alkmaardermeer bij de spoorbrug bij Krommenie. Meteen daarna ligt een gewone brug.
Volgens de waterkaarten app van de ANWB zou de spoorbrug ieder uur op minuut 04 en 34 draaien.
Aangezien ik nog 20 minuten moest wachten, dus even aangemeerd bij de wachtplaats (ruim in het zicht van de camera's!!!!)
Er kwamen nog twee andere jachten bij, maar die bleven drijven.
Op minuut 40 nog geen groen er bij, dus toch maar even gebeld naar het bij de brug vermelde telefoonnummer.
Hij had niet gedraaid, want we hadden niet gebeld. Op minuut 04 zou hij weer open gaan. Camera's hangen er kennelijk voor niets.
Opeens kwam er op minuut 51 toch groen bij, dus ik starten en losgooien. De spoorbrug ging open en de andere twee gingen er onderdoor.
Ik er achteraan maar de gewone brug bleef dicht en tussen beide bruggen was niet veel ruimte dus ik kon niet door totdat de andere twee BB en SB waren gaan liggen. Op dat moment gaat de bel en wordt het licht rood. Ik dus achteruit, omdat er nog onvoldoende ruimte was. Dan weer een bel en groen. Omdat de ruimte er toen wel was ga ik dus weer naar voren en weer een bel en het licht op rood. Ik dus weer achteruit terwijl de brug inmiddels begint te sluiten. Door dat heen en weer gedoe eindigde ik aan lagerwal tegen het remwerk. Op dat moment komt de brugwachter van de gewone brug aanlopen met een broodje. Toen ze zag dat er twee jachten tussen de bruggen lagen zag ik de verbazing op haar gezicht. Die had dus ook niet verwacht dat er een tussentijdse opening zou zijn.
Al met al had ik redelijk wat stress gekregen door alle tegenstrijdige berichten met de lampen.
Ik bel dus nog een keer naar de brugwachter van de NS om te vragen wat hij nou allemaal aan het doen was. Met die rood / groen knipperende combinatie wilde hij aangeven dat ik op moest schieten, omdat er bijna weer een trein aankwam. En oh ja, ik mocht niet aan het remwerk blijven liggen.
Was hij 1 keer rood geworden dan had ik dat helemaal begrepen en was teruggegaan naar de wachtplaats, maar nu kon hij wat mij betreft de kolere krijgen.
Uiteindelijk gingen op minuut 04 beide bruggen open en kon ik door, maar de lol van dat stukje varen was er wel even vanaf.
Ik denk dat ik volgende keer maar over Zaanstad ga.
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: Spoorbrug Krommenie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Aug 2017, 13:07

Misschien de volgende keer gewoon even melden en er niet van uit gaan dat een ander al gebeld heeft.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Spoorbrug Krommenie

Berichtdoor quichot » 25 Aug 2017, 15:27

Er liggen daar drie bruggen. Komend van Nauerna eerst de spoorbrug, dan de provinciale brug, dan de gemeentebrug. Met drie verschillende instanties voor de bediening. Dat is wel eens lastig. Temeer daar het telefoonnummer op de gemeentelijke brug, heel logisch, dat van de provinciale brug is. En uiteraard staat er nergens een marifoonkanaal aangegeven, want stel je voor dat al die jachten zich maar een beetje gaan melden, Dat moeten we natuurlijk niet willen! :mrgreen:
Wat me wel een beetje verbaast is dat er voor jou geen ruimte meer zou zijn tussen de spoorbrug en de provinciale brug. De afstand tussen de bruggen is 38 meter, de kleinste breedte tussen de remmingen 8 meter, uitlopend naar 14 meter. Met tussen de remmingen van beide bruggen in nog een stuk van 10 meter over de volle vaartbreedte. Ik zou dan toch een beetje meer hebben aangedrongen. Die schippers vóór jou waren toch niet blind?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Spoorbrug Krommenie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Aug 2017, 21:26

Ter info:
Spoorbruggen worden iha bediend vanuit de Verkeerleidingspost van ProRail in de desbetreffende regio.
En deze mensen zijn primair belast met het regelen van de treinenloop.
Voor zover ik weet, zijn de 'brugposten' niet permanent bemand, bruggen zijn immers maar bijzaak, het gaat hun om treinen.
Kan me dus goed voorstellen, dat als je niet belt er niemand op de monitor gaat kijken of er toevallig een schip ligt.
De tijden zijn de gaten in de dienstregeling en als je zo'n 'gat' mist, ga je gewoon een cyclus verder; ze gaan treinen niet laten stoppen voor een schip.
Dat hij tussendoor nog draaide kan toe te schrijven zijn aan een niet gebruikt 'pad' in de dienstregeling, bv een niet ingelegde goederentrein.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Spoorbrug Krommenie

Berichtdoor haflam » 25 Aug 2017, 22:50

R.C.Grootveld schreef:Misschien de volgende keer gewoon even melden en er niet van uit gaan dat een ander al gebeld heeft.

Zou ik wel willen, maar in de app staat geen VHF of telefoonnummer en het nummer dat ik uiteindelijk gebeld heb was aangegeven op een bordje bij de brug dat zo klein was dat je het vanaf het water eigenlijk niet kon lezen zonder verrekijker. Zat over SB op het remwerk, terwijl je 50 meter daarvoor over BB de wachtplaats hebt.
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: Spoorbrug Krommenie

Berichtdoor haflam » 25 Aug 2017, 22:51

Het wachten was zo erg niet, het ging me er meer om dat meneer zomaar een eigen code bedacht om aan te geven dat ik op moest schieten. Dom van mij dat ik dat niet zomaar meteen begreep kennelijk.
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: Spoorbrug Krommenie

Berichtdoor haflam » 25 Aug 2017, 22:53

quichot schreef:Er liggen daar drie bruggen. Komend van Nauerna eerst de spoorbrug, dan de provinciale brug, dan de gemeentebrug. Met drie verschillende instanties voor de bediening. Dat is wel eens lastig. Temeer daar het telefoonnummer op de gemeentelijke brug, heel logisch, dat van de provinciale brug is. En uiteraard staat er nergens een marifoonkanaal aangegeven, want stel je voor dat al die jachten zich maar een beetje gaan melden, Dat moeten we natuurlijk niet willen! :mrgreen:
Wat me wel een beetje verbaast is dat er voor jou geen ruimte meer zou zijn tussen de spoorbrug en de provinciale brug. De afstand tussen de bruggen is 38 meter, de kleinste breedte tussen de remmingen 8 meter, uitlopend naar 14 meter. Met tussen de remmingen van beide bruggen in nog een stuk van 10 meter over de volle vaartbreedte. Ik zou dan toch een beetje meer hebben aangedrongen. Die schippers vóór jou waren toch niet blind?

Was ook een deel van het probleem. Zij kwamen later aan, maar gingen voor, omdat ze bleven drijven. De laatste eindigde bijna dwars in de tussenruimte en voor die weer ruimte had gemaakt hoefde het niet meer.
Tengro 1050AK
Gebruikers-avatar
haflam
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 03 Dec 2015, 17:32
ligplaats: wsv onrust Den Helder
info:

Re: Spoorbrug Krommenie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Aug 2017, 23:07

haflam schreef:Zou ik wel willen, maar in de app staat geen VHF of telefoonnummer en het nummer dat ik uiteindelijk gebeld heb was aangegeven op een bordje bij de brug dat zo klein was dat je het vanaf het water eigenlijk niet kon lezen zonder verrekijker. Zat over SB op het remwerk, terwijl je 50 meter daarvoor over BB de wachtplaats hebt.

Tja, altijd maar weer die app ....
Waarmee maar weer eens duidelijk wordt, dat dat ook niet alles is.
Want in de Almanak (althans editie 2015, de recentste ligt aan boord) staat gewoon een telefoonnummer vermeld .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Spoorbrug Krommenie

Berichtdoor quichot » 26 Aug 2017, 09:49

R.C.Grootveld schreef: Want in de Almanak (althans editie 2015, de recentste ligt aan boord) staat gewoon een telefoonnummer vermeld .....

...dat, de desinformatie van ANWB-almanak kennende, hoogstwaarschijnlijk uitdraait op drie in toonhoogte stijgende piepjes...
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Spoorbrug Krommenie

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Aug 2017, 11:06

quichot schreef:...dat, de desinformatie van ANWB-almanak kennende, hoogstwaarschijnlijk uitdraait op drie in toonhoogte stijgende piepjes...

In die 13 jaar dat wij nu varen nog nooit meegemaakt ...
En ik haal al mijn info uit dit boekwerk, voorzien van de nodige post-it papiertjes
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten