Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Aug 2017, 23:18

Buiten de wettelijke regels voor VB plichtige schepen, is er ook nog zoiets als een CE normering voor alle schepen die na (als ik het goed heb) 1998 zijn gebouwd.

Nu heb ik die CE normering niet op papier voor me, maar voor zover ik het destijds bij de bouw van ons schip heb begrepen, zegt CE hier wel degelijk iets over.
Zo moet (weder om, als ik het goed heb) een CE schip (uitgezonderd CE-D) een automatische blus installatie voor de machinekamer hebben.

Dus de wet mag het dan niet expliciet regelen, CE doet dat volgens mij wel.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Aug 2017, 00:04

Omdat ik in de sector "vervoer gevaarlijke stoffen", heb ge werkt,was je daar verplicht om over genoeg brandblusmiddelen te beschikken.
En dat werd ook regelmatig gecontrolleerd.
Ik vind het dan ook niet meer dan normaal,dat je een brandblusser aan boord hebt.
Toch bevreemd me het ,dat als je geen gevaarlijke stoffen vervoerd in NL,je NIET hoeft te beschikken over een brandblusser in een vrachtwagen.
Heb je die wel,omdat sommige bedrijven het eisen als je daar komt,dan mag de keuringsdatum verlopen zijn.
Dat levert bij controle onderweg geen boete op.
Des te vreemder vind ik het, dat wanneer er op een plezierjacht van 10 meter,niet zijnde een snelle motorjacht,wanneer er een brandblusser aan boord is,maar de keuringsdatum is verlopen,dat je dan een boete riskeert van 150 euro.Vreemde boel is dat.
De Nederlandse wetgeving eist voor een luxe wagen ook geen brandblusser,en heb je die wel,dan mag de keuringsdatum ook verlopen zijn.
Noordvaarder
 

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor jkos » 10 Aug 2017, 09:17

Je kunt in Nederland geen boete krijgen voor iets wat niet aan boord hoeft te zijn.
Dan heeft de desbetreffende toezichthouder geen verstand van zaken.
Stel: er moeten volgens het CVO of andere wetgeving 2 gekeurde brandblussers aan boord aanwezig zijn.
Tijdens een controle blijkt dat er 3 brandblussers aan boord zijn waarvan bij alle 3 de keuringsdatum is verlopen.
Je krijgt dan een pv voor de 2 brandblussers welke aan boord MOESTEN zijn, en niet voor de derde.
Wordt er toch een pv opgemaakt wegens 3 verlopen keuringen dan veegt iedere rechter in Nederland dit van tafel.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Arthur » 10 Aug 2017, 11:53

Alweer hele verhalen over iets wat levens kan redden en vaak voorkomen dat je dure bezit van vaak vele tien duizenden euro's en meer afbrand, iets simpels als een goede brandblusser aan boord of in de auto hebben is toch zo moeilijk niet.
Hele volksstammen geven een vermogen uit voor een smartfone, maar een brandblusser die vaak maar een fractie kost vinden ze lastig.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Aug 2017, 12:22

Arthur schreef:Alweer hele verhalen over iets wat levens kan redden en vaak voorkomen dat je dure bezit van vaak vele tien duizenden euro's en meer afbrand, iets simpels als een goede brandblusser aan boord of in de auto hebben is toch zo moeilijk niet.
Hele volksstammen geven een vermogen uit voor een smartfone, maar een brandblusser die vaak maar een fractie kost vinden ze lastig.

Inderdaad, dat bedoelde ik ook met de opmerking dat er buiten geschreven regels, ook nog zoiets als verstond verstand bestaat.

Net als marifoon:
Ned. kent geen marifoonplicht in Nederland, maar er zijn gebieden waar je zonder zo'n ding niets te zoeken hebt (uitspraak van de betreffende beheerders....)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Popeye » 10 Aug 2017, 13:41

Arthur schreef:Alweer hele verhalen over iets wat levens kan redden en vaak voorkomen dat je dure bezit van vaak vele tien duizenden euro's en meer afbrand, iets simpels als een goede brandblusser aan boord of in de auto hebben is toch zo moeilijk niet.
Hele volksstammen geven een vermogen uit voor een smartfone, maar een brandblusser die vaak maar een fractie kost vinden ze lastig.

R.C.Grootveld schreef:Inderdaad, dat bedoelde ik ook met de opmerking dat er buiten geschreven regels, ook nog zoiets als verstond verstand bestaat.

Mijn vraag was niet of het al dan niet verstandig is, maar of het in Frankrijk verplicht, en de bekeuring dus terecht was.


Ik had indertijd een 2 kg blussertje liggen, - dat ik steeds mee liet keuren met de blusser in mijn bedrijfshal - en volgens het motto "Schaadt het niet, het baat ook niet." dat ding op de boot gemonteerd. Daar was nog net een plekje voor vrij, en de petten konden er mooi op hangen! :mrgreen: Ik heb (bewust) geen gas en wordt voortgestuwd door een klein dieseltje. Moet ik nu met angst en beven rondvaren wanneer ik geen (gekeurde) blusser aan boord heb?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor jkos » 10 Aug 2017, 13:51

Kijk eens wat "roadrunner" schreef in het begin van dit topic.
Als je je boot kunt plaatsen in een van die categorieën, dan zul je ook moeten voldoen aan de eisen welke aan deze categorieën zijn gesteld.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Georges » 10 Aug 2017, 14:04

Popeye schreef:
Mijn vraag was niet of het al dan niet verstandig is, maar of het in Frankrijk verplicht, en de bekeuring dus terecht was.


Ik had indertijd een 2 kg blussertje liggen, - dat ik steeds mee liet keuren met de blusser in mijn bedrijfshal - en volgens het motto "Schaadt het niet, het baat ook niet." dat ding op de boot gemonteerd. Daar was nog net een plekje voor vrij, en de petten konden er mooi op hangen! :mrgreen: Ik heb (bewust) geen gas en wordt voortgestuwd door een klein dieseltje. Moet ik nu met angst en beven rondvaren wanneer ik geen (gekeurde) blusser aan boord heb?

Groet, Jack.


Neen je hoeft geen angst te hebben, maar je bent je hopelijk wel bewust dat iedere vorm van koken en een 12/24 volt installatie ook een oorzaak van brand kan zijn.

En ja In Frankrijk net zoals in België is het bij wet verplicht, ook bij ligplaatshouders in onze verenigingshaven in Nederland is het verplicht van een goedgekeurde brandblusser aan boord te hebben staat gewoon in het havenreglement.

Ik vraag me alleen af wat iemand die geen 15 tot 30 euro wil uitgeven bezield om een boot te kopen :?
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Aug 2017, 14:22

Popeye schreef:Mijn vraag was niet of het al dan niet verstandig is, maar of het in Frankrijk verplicht

En mijn opmerking was bedoeld om aan te geven dat ik het in sommige gevallen totaal niet relevant vind of iets wel of niet wettelijk wordt afgedwongen.

Brandblusser en Marifoon (in sommige wateren) zijn daar voorbeelden van
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Popeye » 10 Aug 2017, 14:26

Georges schreef:Ik vraag me alleen af wat iemand die geen 15 tot 30 euro wil uitgeven bezield om een boot te kopen :?


Wat een opmerking!
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten