Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Marie Christina » 09 Aug 2017, 14:30

Popeye schreef:Dat is mijn grootste handicap! ;)

Groet, Jack.

En die heb ik in ruime mate. (Maak ik mezelf wijs. :mrgreen: )
Maar ja, toon dat maar eens op een papiertje.

Als ik die regeltjes hierboven zo bekijk heb ik in Frankrijk niets te zoeken.
Brandblussers zat aan boord.
Schuim en poeder.
Maar niet te gebruiken zonder dat het luik open kan.

Eigendomspapieren heb ik ook niet.
Ik ben de 4e eigenaar.
Die papieren zijn ergens bij de 3 vorige eigenaren blijven hangen, vermoed ik.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Georges » 09 Aug 2017, 15:35

Het lijkt me logisch dat er veiligheidsregels zijn,dat die wat verschillen per land binnen Europa is dan weer lastig, je moet je dan zelf gaan informeren en dat blijkt niet altijd eenvoudig indien je de taal niet machtig bent. Ook in België zijn er regels en controle dus bij deze :

Bron:https://mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/pleziervaart/vaartuig/uitrusting

Uitrusting
De voorgeschreven uitrusting aan boord van pleziervaartuigen is afhankelijk van het vaargebied. Grosso modo kan dit worden ingedeeld in zeewateren (territoriale zee, havens van de kust, Beneden-Zeeschelde, haven van Gent, Gent-Terneuzen, Zeebrugge-Brugge en Oostende-Brugge) en binnenwateren.
Belgische zeewateren
Pleziervaartuig, uitgezonderd kano, kajak en zeilplank
Reddingsmiddelen: reddingsgordel voor iedere opvarende, lichtgevende reddingsboei indien het vaartuig nachtelijke tochten onderneemt, afdoende noodseinen waaronder vuurpijlen.
Nautische instrumenten: misthoorn, magnetisch kompas, navigatielichten, dieplood.
Uitrustingsmaterieel: anker, pomp of hoosvat, voldoende aantal roeispanen met hun dollen, 20m tros voor allerhande werken, blusapparaat voor motorjachten, hamer, bootshaak, elektrische lamp geschikt voor het geven van lichtsignalen, volledig stel zeilen voor zeiljachten.
Heel- en verbandmiddelen: waterdichte doos met het nodige verband en andere gewone farmaceutische producten.
Documenten: vlaggenbrief, dubbel van de verzekeringspolis, getijdenboekje, bijgewerkte zeekaarten.
Kano en kajak
Reddingsmiddelen: opblaasbare reddingsboei of opblaasbare kussens.
Nautische instrumenten: kleine misthoorn of dubbele toonfluit.
Uitrustingsmaterieel: reservepaddel als het een éénzitter betreft, meertouw van ten minste 10m, opblaasbare puntluchtzakken vóór en achter voor vouwboten, enterhaakje, desgevallend de nummerplaat van de vereniging waartoe ze behoren of waarvan de eigenaar lid is.
Zeilplank en kitesurf
Reddingsmiddelen: isotherm pak dragen.
Uitrustingsmaterieel: 2 handstakellichten, bevestigingssysteem van de mast aan de plank.
Binnenwateren: uitgezonderd Gemeenschappelijke Maas en Brussel-Schelde
Pleziervaartuig
(uitgezonderd: wedstrijdroeiboot en trainingsroeiboot, kano en kajak, zeilplank, surfplank, opblaasbaar bootje niet geschikt om met motor te worden voortbewogen, vlot, klein schip met romplengte
Reddingsmiddelen: reddingsgordel (of kussen of vest) voor iedere opvarende; personen op waterscooters moeten een reddingsgordel dragen.
Nautische instrumenten: marifoon voor motorschepen langer dan 7 m.
Uitrustingsmaterieel (behalve voor waterscooters): anker of dreg, pomp of hoosvat, reserve voortstuwingsmiddel, 2 touwen minstens gelijk aan de lengte van het vaartuig, blusapparaat voor motorjachten.
Binnenwateren: Gemeenschappelijke Maas en Brussel-Schelde
Pleziervaartuig
Reddingsmiddelen: reddingsgordel (of kussen of vest) voor iedere opvarende.
Nautische instrumenten: misthoorn of toeter.
Uitrustingsmaterieel: anker of dreg, pomp of hoosvat, één of meer pagaaien of roeispanen, 2 touwen (30m en 10m),
© 2015 FOD Mobiliteit en Vervoer
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Arthur » 09 Aug 2017, 15:42

Bij mij is de veiligheids uitrusting voor zo'n kleine boot vele malen hoger als de gemiddelde watersporter in NL, waaronder natuurlijk ook een gekeurde brandblusser.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor henkvd » 09 Aug 2017, 16:01

In NL is voor een snel varend vaartuig een brandblusser ook een verplicht item, zo gek is die eis toch niet !

Niet dat je er dan heel veel aan hebt, zou leuk zijn als ze ook aangaven voor welk type de brandblusser zou moeten zijn
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor aquanaut » 09 Aug 2017, 16:20

henkvd schreef:Niet dat je er dan heel veel aan hebt, ...


Om een boot te blussen meestal niet nee, ik heb op cursus dan ook meegekregen dat het voornaamste is dat je je ermee een weg naar buiten kunt banen.
Hetzij door hem daadwerkelijk als blusser, voor je uit, te gebruiken, of ermee een extra uitgang creëren door hem door het dichtstbijzijnde raam te rammen.

Naast 2 ABC poederblussers van 1 kg heb ik een Halon blusser aan boord, helaas is die laatste uit de keur, en kan ook niet meer gekeurd worden.
Bij branden die eventueel beheersbaar zouden zijn zou ik toch serieus de Halon blusser inzetten, beter voor jezelf, voor het materiaal (voor wat ervan overblijft), alleen niet voor de natuur helaas.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Marie Christina » 09 Aug 2017, 16:46

Halon is een pracht blusmiddel.
Niet giftig.
De brand gaat (bijna) gegarandeerd uit.

Echter, je kan ze niet alleen niet meer laten keuren, ze zijn gewoon keihard verboden.
Alleen in vliegtuigen mogen ze nog gebruikt worden, omdat daar brandje blussen nog als belangrijker beschouwd wordt als het milieu.
(Wat ik me met een passagiertje of 300 op 10 km hoogte goed kan voorstellen. :mrgreen: )

Maar ik zou hem stiekem lekker houden, inderdaad.
Een beter blusmiddel dan dat moet nog uitgevonden worden.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 09 Aug 2017, 17:03

Als werkzame in die sector kan ik dit alleen maar beamen.
Alleen preventie is beter dan Halon
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor jkos » 09 Aug 2017, 17:25

Kajoe,

Ik neem aan dat je dan een CVO hebt.
Als dat zo is, en ik ga daar van uit, dan is je CVO leidend.
M.a.w het aantal brandblussers staat op het CVO, de keuringsdatum met een sticker aangegeven op de blusser zelf.
De keuringsdatum wordt trouwens bepaalt door de fabrikant, doordoor is niet elke keuringstermijn hetzelfde.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Popeye » 09 Aug 2017, 21:35

henkvd schreef:In NL is voor een snel varend vaartuig een brandblusser ook een verplicht item, zo gek is die eis toch niet !

Ik las dat in Nederland een brandblusser verplicht is op een schip waar een vaarbewijs voor nodig is. Dus sneller dan 20, of langer dan 15.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Brandblusser verplicht in Frankrijk?

Berichtdoor Noordvaarder » 09 Aug 2017, 23:09

Popeye schreef: Ik las dat in Nederland een brandblusser verplicht is op een schip waar een vaarbewijs voor nodig is. Dus sneller dan 20, of langer dan 15.
Groet, Jack.

Dat schijnt zo te zijn ja.
Het volgende lees ik op de site van Brandblusser punt en el.
De regelgeving geeft aan dat als u in uw situatie op het water geen vaarbewijs nodig zou hebben, en u vaart met uw boot alleen op de binnenwateren, u niet verplicht bent om brandblussers aan boord van uw boot te hebben.
U bent indien u een brandblusser aan boord van uw boot heeft, ook verplicht om deze jaarlijks te laten onderhouden.
Heeft u geen boot brandblusser aan boord, of juist wel maar deze is niet jaarlijks onderhouden, dan riskeert u een boete van EUR 150,-.

Als ik dit zo lees,ben ik dus in overtreding,want ik heb wel brandblussers aan boord,maar de keuringsdatum is verstreken.
Ik heb een schuim en een poederblusser.
De laatste zin vind ik een rare redenering.
Indien ik geen brandblusser aan boord zou hebben,loop ik de kans op een boete?
Maar als het niet verplicht is voor langzame boten minder dan 15 meter,dan kan je toch nooit een boete voor het niet hebben oplopen?

Toch maar even laten keuren die boel.Dat is goedkoper dan 150 euro boete.
Voor dat geld heb je ook een paar nieuwe koolzuursneeuw blussers. :mrgreen:
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten