Dag 29.
En weer door.
Abenra, Abenra staat voor vandaag op de planning, om zeven uur vijftien vertrokken uit Aarøsund en om tien uur vijftien vast in Abenra.
Onderweg een flinke hoosbui gehad en het is druilig, donker weer, maar gaande de dag knapt het weer op en zien we de zon weer.
Voor ons doen is dit een luie vakantie, ieder dag een paar uur varen, maar het is weer eens wat anders en bevalt best.
Hoe verder je van huis gaat hoe langer je moet varen per dag, dat is een fijt, als je tenminste niet alle tijd van de wereld hebt, en dat hebben we niet.
Wij doen het meestal zo, neem nu een reisje naar Scandinavië, Nederland kennen we al zo’n beetje, dus daar varen we dan zo snel mogelijk doorheen, tenminste, als de weersvooruitzichten gunstig zijn om buitenom te varen.
Vanuit Zeeland naar, pak ter hoogte van Delfzijl, in 3 dagen, de volgende dag naar het Kielerkanaal, en dag 5 een dagje kanaalvaren naar Kiel, we zijn nu 78 uur onderweg dat betekent goeie15 uur per dag gemiddeld.
Afhankelijk wat het doel van de reis bederft, kan nu de riem er af en heb je een week extra te spenderen in het gebied waar het om begonnen is, tenminste als dit gebied je reisdoel is
Ligt het reisdoel nog verder weg, bijvoorbeeld Noorwegen, dan blijven we gemiddeld lange dagen maken tot we ons doel hebben, natuurlijk zit er is een dag tussen van een paar uur varen, maar ook wel eens een dag van circa 20 uur.
Eenmaal ons doel bereikt, dan is het een simpel rekensommetje hoeveel dagen we nog hebben om teug in Kiel te komen, meestal gaat het dan rustig aan, dit is natuurlijk afstand en tijd afhankelijk.
Wij rekenen altijd 14 dagen vanaf kiel om terug te varen naar Zeeland, dit om de wispelturige Duitse Bocht te passeren of om binnendoor naar huis te varen, wat in tijd bijna het dubbelen is.
Nog een tip, als wij van A naar B varen slagen we bewust plaatsen (havens ) over, zo blijft het gebied interessant voor de volgende keer.
En nu terug naar Abenra,
Bui op komst,
Prachtige landhuizen tussen de bossen,
Pitoreske huisjes in Abenra,
Nederlands aangepast schip voor het transport van windmolens,
Mvg,
Pascal.