Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 13 Jan 2018, 20:36

Dag 28,

Vandaag een tripje van een kleine drie uur, en meren af in Aarosund.
Dit plaatsje heeft een oude werf waar het oude ambacht, het repareren van houten schepen , nog steeds wordt uitgevoerd, dit zie je nog op diverse plaatsen in Denemarken waar nog veel houtenvissersschepen varen.
In de middag meert er een oude coaster af in de haven en lost zijn vracht, tegen de avonds is hij leeg en vertrekt weer, echt Deens, waar nostalgie in eren wordt gehouden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kraakhelder water,

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor Roelof » 13 Jan 2018, 21:48

pascall schreef:Dag 28,




Afbeelding

Kraakhelder water,

Afbeelding



Nostalgie ten voeten uit...........

Diepgang in Feet (voet): 30,48 cm.
De coaster zal waarschijnlijk ook nog houten luiken met presenningen hebben.
Uit de "goeie oude tijd" dat Nederlandse "kusters" herkenbaar waren aan masten met kloten.
Afbeelding

Quote Wikipedia:
Een mastkloot is een knop op een mast, als afronding en versiering. Veelal rood geschilderd.

Deze kloten worden van oudsher op de houtdraaibank uit hardhout gedraaid met een guts of een stichel. De vorm ervan varieert, hoewel de hiernaast getoonde vorm tegenwoordig het meest voorkomt. Waarschijnlijk omdat de productie geautomatiseerd is. Op oude binnenschepen treft men ook wel vlakke kloten aan, ronde schijven met een diameter van pakweg 20 centimeter, een paar centimeter dik, waarvan de rand halfrond is. Een soortgelijke vorm komt nog veel voor bij vlaggenmasten.

De meeste kloten zijn voorzien van een as met schijf om er een vlaggenlijn doorheen te kunnen halen.

Aan de vorm van de mastkloot is het land van herkomst van het schip te zien. Zo is de hier afgebeelde kloot de Nederlandse uitvoering. Duitse schepen hebben de hierboven omschreven platte kloot en van engelse schepen heeft de kloot een ronde vorm.
Unquote.

Aanvulling:
Nederlandse kloten waren ovaal en hadden scherpe punt aan de bovenkant om te voorkomen dat zeemeeuwen er bovenop gingen zitten.
Ik zou graag de hoofdmotor willen zien, welke (omkeerbare ?) MAK hoofdmotor staat in dit schip (gezien het logo aan de binnenkant van de openstaande deur aan dek)?

@ Pascal
Leuk topic, bijna iedere ochtend even lezen en de mooie foto's bekijken.
Bedankt, ik kijk uit naar het verslag van jullie komende vakantie.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor Popeye » 13 Jan 2018, 21:49

Ik heb even gezocht op die coaster. Een laadvermogen van nog geen 250 ton! en maar 32 m lang. :o

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor Roelof » 13 Jan 2018, 21:54

Kan het nog beter :D :D :D :D :D ?
Idd houten luiken met presenningen.....
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 13 Jan 2018, 23:35

Mooie, aanvullende informatie Roelof, en bedankt voor het compliment!
Volgens mij kent de binnenvaart ook zoiets, als het een gouden kloot is dan is het schip afbetaalt, ooit eens horen vertellen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 14 Jan 2018, 08:13

Dag 29.

En weer door.

Abenra, Abenra staat voor vandaag op de planning, om zeven uur vijftien vertrokken uit Aarøsund en om tien uur vijftien vast in Abenra.
Onderweg een flinke hoosbui gehad en het is druilig, donker weer, maar gaande de dag knapt het weer op en zien we de zon weer.
Voor ons doen is dit een luie vakantie, ieder dag een paar uur varen, maar het is weer eens wat anders en bevalt best.
Hoe verder je van huis gaat hoe langer je moet varen per dag, dat is een fijt, als je tenminste niet alle tijd van de wereld hebt, en dat hebben we niet.
Wij doen het meestal zo, neem nu een reisje naar Scandinavië, Nederland kennen we al zo’n beetje, dus daar varen we dan zo snel mogelijk doorheen, tenminste, als de weersvooruitzichten gunstig zijn om buitenom te varen.
Vanuit Zeeland naar, pak ter hoogte van Delfzijl, in 3 dagen, de volgende dag naar het Kielerkanaal, en dag 5 een dagje kanaalvaren naar Kiel, we zijn nu 78 uur onderweg dat betekent goeie15 uur per dag gemiddeld.
Afhankelijk wat het doel van de reis bederft, kan nu de riem er af en heb je een week extra te spenderen in het gebied waar het om begonnen is, tenminste als dit gebied je reisdoel is
Ligt het reisdoel nog verder weg, bijvoorbeeld Noorwegen, dan blijven we gemiddeld lange dagen maken tot we ons doel hebben, natuurlijk zit er is een dag tussen van een paar uur varen, maar ook wel eens een dag van circa 20 uur.
Eenmaal ons doel bereikt, dan is het een simpel rekensommetje hoeveel dagen we nog hebben om teug in Kiel te komen, meestal gaat het dan rustig aan, dit is natuurlijk afstand en tijd afhankelijk.
Wij rekenen altijd 14 dagen vanaf kiel om terug te varen naar Zeeland, dit om de wispelturige Duitse Bocht te passeren of om binnendoor naar huis te varen, wat in tijd bijna het dubbelen is.
Nog een tip, als wij van A naar B varen slagen we bewust plaatsen (havens ) over, zo blijft het gebied interessant voor de volgende keer.
En nu terug naar Abenra,

Bui op komst,

Afbeelding

Prachtige landhuizen tussen de bossen,

Afbeelding

Pitoreske huisjes in Abenra,

Afbeelding

Afbeelding

Nederlands aangepast schip voor het transport van windmolens,

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor stefan » 14 Jan 2018, 15:04

Ik begrijp dat je voor de terug reis dus altijd langer onderweg bent dan de heenweg? Vanwege het weer neem ik aan, de overwegende westelijke wind die met name in de Duitse bocht dus voor verwaai dagen kan zorgen.
Dus met een reis van 6 weken ben je 2 of max rond de 2,5 weken in het doel gebied?
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 14 Jan 2018, 20:44

stefan schreef:Ik begrijp dat je voor de terug reis dus altijd langer onderweg bent dan de heenweg? Vanwege het weer neem ik aan, de overwegende westelijke wind die met name in de Duitse bocht dus voor verwaai dagen kan zorgen.
Dus met een reis van 6 weken ben je 2 of max rond de 2,5 weken in het doel gebied?


Hoi Stefan,

Op een vakantie van 6 weken zou je in het slechtste geval 2 weken rond het gebied kunnen rond dwalen, echter, in de praktijk valt het doorgaans gunstiger uit.
Ook gaan we er hier van uit dat je in het uiterste zuidwesten van Nederland woont /vertrekt, ten opzicht van Delfzijl ( het andere uiterste) schild dat een week.
Je kan het ook zo zien, stel dat de heen en terug reis een maand in beslag neemt, ook dat is vakantie, zeker dat je het zo op het gemak doet.
Het mooie/gunstige van Denemarken is dat het interessante gebied ( de parel van Denemarken ) in het zuidwesten van Denemarken ligt, dus zo'n 4 uur varen van kiel.
Met anderenwoorden, in 14 dagen kan je heel wat zien, zeker in die streek om dat er talrijke eilanden dicht op elkaar liggen, al bij al een zeer dynamisch gebied!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Jan 2018, 02:45

pascall schreef:Het mooie/gunstige van Denemarken is dat het interessante gebied ( de parel van Denemarken ) in het zuidwesten van Denemarken ligt.

Ondanks het mooie en leuke verslag( heb het al een paar keer opnieuw gelezen) doe je met de opmerking de rest van Denemarken echt te kort.

Ik kom er sinds 1980, beroepsmatig,en in het verleden ook voor vakanties,maar er zijn veel meer mooiere gedeelten van Denemarken.
En persoonlijk vind ik Denemarken de parel van Scandinavie,maar ZuidWest Denemarken niet de parel van Denemarken.
Wat te denken van Løgstør? Of van Thisted. Nykøbing(Morsø) ,Lemvig ,Struer,Thyborøn en Skive,allemaal op Jylland.
En Holbæk,(Sjælland) Nykøbing(Sjælland) en Nykøbing(Falster) en Hundested,zijn allemaal prachtig mooie plaatsen die te bereiken met een boot.
Wil je echt Denemarken beleven? Huur een camper,of caravan,en geniet van de prachtige natuur en rust dat Denemarken je bied.
Ga naar Truust Camping,en huur daar kano's , en ga de Gudenå af naar Silkeborg.
Dat is ook varen,maar dan anders.
Of bezoek Billund,met zijn prachtig mooie "LegoStad".
Of ga naar Ribe,en bezoek daar de kerktoren voor een mooi uitzicht over de stad.
Nee om alleen de havenplaatsen in Zuidwest DK aan te duiden als Parels van Denemarken,dan weet je niet half,hoe mooi de rest van Denemarken is.
Denemarken is helemaal een mooi land.
Noordvaarder
 

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 15 Jan 2018, 18:18

Hoi Noordvaarder,

Bedankt voor het compliment, altijd fijn dat je verslag gewaardeerd wordt!

Ik deel je mening zeker, Denemarken is fantastisch, de plaatsen die je opnoemt zijn we ook allemaal geweest,en als je mijn persoonlijk mening vraag wat het mooiste gebied/eiland is van Denemarken zeg ik Bornholm!
De tekst, Parel van Denemarken, haal ik uit de vakantiebrochure van Denemarken , waar zuidwest Denemarken zo in bestempelt wordt.
Aangezien we op een watersportforum zitten staaf ik deze mening, het is een relatief beschut vaargebied met prachtige eilanden en mooie steden en dorpjes om te bezichtigen, en dat alles op een paar uur varen per dag.
Ook de opzet van dit reisverslag (zie ook eerste post) is om mensen over de streep te trekken voor een reisje deze richting, ook in die zin vind in de parel van Denemarken wel gepast.
Wat het ontdekken van Denemarken betreft, wij pakken regelmatig de fiets, bus, trein, zelfs huren we af en toe een sportvliegtuigje om het overige van Denemarken te ontdekken, het is maar hoe je het invult.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten