Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 02 Jan 2018, 21:32

zoran schreef:Prachtig die tocht,maar hoe kom je terug,
gr,
Zoran
ik geniet er van


Ach, terugkomen, de kat uit de boom kijken, gezond verstand gebruiken, varen is tactiek!
Erg leuk om te lezen dat je er van geniet!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 03 Jan 2018, 21:16

Pascal.

Dag 19,

We blijven nog een dag liggen in Snaptum, op zich stelt het (dorp niets voor) geen kern, geen kerkje, toch trekt de haven zeel mensen en is het er erg gezellig.
Er meren twee veerponten aan en er liggen diverse mosselschepen, het havenkantoor/kiosk is klein maar er is van alles te krijgen.
Van oliefilter tot noodzakelijke boodschappen, van verf tot visgerei, van souvenirs tot een eenvoudige hap, er staan vier eettafeltjes en dat alles op een paar vierkante meter.
Te voet kan je een prachtige wandeling maken aan het aangrenzende bos, wat we dan ook in de ochtend ondernemen, middags gaat het regenen en wordt het maar 16 graden, de kachel gaat aan!

Dag 20,

De regen is weg getrokken en de zon schijnt volop, we varen een uurtje verder het fjord in, wat een contrast met gisteren wat het weer betreft.
In de middag tipt de thermometer de 27 graden aan, we gaan vooranker tegen een hoge heuvel die bebost is, een mooi oppertje om de nacht door te brengen!

In het fjord,

Afbeelding

Voor anker,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 05 Jan 2018, 07:11

Dag 20,

In de ochtend gaan we anker op en varen een klein uurtje terug richting Snaptum, om daar vervolgens aan een meerboei vast te maken.
Ook hier liggen we beschut achter een lange landtong en dat is nodig want de wind is weer aanzienlijk aanwezig, 4 a 5 beaufort uit westelijke richting.
Ankerboeien komt je op divers plaatsen tegen en zijn voor iedereen vrij toegankelijk.

Afbeelding

Dag 21

Om 5.00uur maken we los van de ankerboei, doel, How, circa 2.30uur varen.
De wind is nog steeds van de partij, nu 3 a 4, maar trekt spoedig aan tot 5 a 6 beaufort.
We varen de (nauwe) doorgang bij Snaptum naar buiten, hier is het nog aardig rustig onder de beschutting van de vaste wal.
Je moet een aardig eindje uit de kust varen voor dat je evenwijdig aan de kust naar het noorden kunt afslaan, dit van wegen de ondieptes.
Hier begint je te merken dat de beschutting van de vaste wal minder wordt, de golven lopen aardig op, in het logboek staat vermeld,, een zee met vele witte kammen”
De boot vaart comfortabel want de golven komen schuin tot recht achter.
Op onze weg naar How zit nog een ondiepte van circa 2.5 meter die je niet kunt vermijden, het is altijd even spannend hoe het water (golven) zich gedraagt op de ondiepte, het valt echter mee, en na de ondiepte te zijn gepasseerd is het een stuk rustiger.
Heel het traject hebben we tegenstroom gehad, dit is ook mede de oorzaak van het ruwe water, stroom tegen de wind in veroorzaakt korte, stijlen golven.

Om zeven uur dertig varen we de haven van How binnen, hier toppen we de dieseltank weer af met 157 liter diesel, de prijs is evenredig als die in Nederland, en dat is voor Deense begrippen goedkoop, normaal is hij hier duurder.
De haven bestaat uit een nieuw gedeelte en een oud gedeelte, in het oude gedeelte tref je een oude scheepswerf aan waar houtenschepen worden gerestaureerd.
Verder heeft How niet veel te bieden, het is een haven waarvan twee veerboten hun diensten uitvoeren naar de eilanden, wel kan je er een mooie wandeling maken evenwijdig aan de kust.

Het is bokkig water,al komt dat op een foto nooit zo uit de verf als de werkelijkheid;

Afbeelding

Haven in zicht;

Afbeelding

Oude werf;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgt;

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor Arthur » 05 Jan 2018, 11:54

Pascal, als je over die ondieptes vaart met een stevige wind is dat hetzelfde effect als op het ijselmeer met die irritante korte hoge golfjes?
Ik gebruik dit weerbericht vaak voor de golfhoogte en de interval, gelukkig kan mijn kaik wel tegen ruw water (ik ook :D )
https://www.windfinder.com/forecast/agios_nikolaos
en natuurlijk visueel hoe de wolken boven de bergen in het oosten zich ontwikkelen.
Afgelopen nacht hadden we een stormpje hier langs de kust die jullie woensdag in NL hadden.



Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor Sambeek » 05 Jan 2018, 17:04

Prachtig reisverslagen en mooie foto's.
Je bent wel in een voordeel dat je al zeeman bent en zelfs dan zaken moet afwegen.
Voor een onervaren iemand lijkt het me een stuk lastiger.
Erg leuk je verslag.
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 05 Jan 2018, 18:22

Arthur schreef:Pascal, als je over die ondieptes vaart met een stevige wind is dat hetzelfde effect als op het ijselmeer met die irritante korte hoge golfjes?
Ik gebruik dit weerbericht vaak voor de golfhoogte en de interval, gelukkig kan mijn kaik wel tegen ruw water (ik ook :D )
https://www.windfinder.com/forecast/agios_nikolaos
en natuurlijk visueel hoe de wolken boven de bergen in het oosten zich ontwikkelen.
Afgelopen nacht hadden we een stormpje hier langs de kust die jullie woensdag in NL hadden.





Hoi Arthur,

Van de ondiepte hadden we, op het moment dat we er boven zaten, niet noemenswaardig last van gehad, er na was het alleen maar rustiger (volgens verwachting)
Ik gebruik zelf ook Windfinder, en ben daar zeer tevreden over.
En inderdaad, buiten alle internet weersinformatie is een blik naar boven nooit verkeerd!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 05 Jan 2018, 19:00

Sambeek schreef:Prachtig reisverslagen en mooie foto's.
Je bent wel in een voordeel dat je al zeeman bent en zelfs dan zaken moet afwegen.
Voor een onervaren iemand lijkt het me een stuk lastiger.
Erg leuk je verslag.


Dank u dank u!

Wat dat zeeman betreft Sambeek, verre van dat wat beroepsmatig betreft, ben wel actief beroepsmatig op binnenwateren.
Ervaring is een pree, maar belangrijker is de natuurlijke aanleg, ik ken schippers die tientallen jaren varen en er nog niks van bakken, en er zijn er ook die voor de eerste keer aan boord stappen en er gelijk mee weg zijn.
Maar dat is uiteraard voor ieder vak.

Wat het afwegen betreft, het is niets anders dan een gezonde zaak dat je afwegingen maakt, die dat niet doen kom je regelmatig tegen, in bijvoorbeeld het blaadje van de KNRM.
Wij gaan het liefst voor een rustige vaartocht, maar soms lukt dat niet niet, het is dan, dat daar voor gekozen is, buiten die enkele keren dat je overvallen wordt.
Maar ook dat overvallen komt in deze tijd zelden voor, de huidige weersinformatie is op kotertermijn bijna dichtgetimmerd wat misrekeningen betreft, je moet het wel kunnen interpreteren natuurlijk.
Mooi voorbeeld, Oosterschelde, noordelijkenwind kracht 3 a 4, van de Zandkreeksluis naar Zierikzee, geen vuiltje aan de lucht!
Mits, het afgaan water is, anders staat je op de kop onder de Zeelandbrug, andersom is het een glazen plaat!


Dus als we een keer op ons kop staan is dat tien van de negen keren ingecalculeerd :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 06 Jan 2018, 08:34

Dag 22,

Weer op weg, de wind laat het nog steeds niet afweten, maar morgen komt daar verandering in.
Wel is hij iets gedraaid (4 a 5 N.W.) dus we blijven nog een dagje onder de kust scharrelen.
We varen anderhalf uur verder naar het plaatse Norsminde, waar we om tien uur dertig afmeren.
De aanloop van het kleine, maar zeer gezellige haventje, wordt betond door een paar boeien, daar buiten is het erg ondiep en zie je de bodem door het kristal heldere water.
Een smal natuurlijk toegangskanaal, wat tevens het afwateringkanaal is van het achterliggende meer, brengt ons naar de haven.
We meren af op de kop van een steiger, voor de boxen zijn we te breed.
Norsminde is ook weer een dorp zonder kern, meer een straat dus, maar het haventje wordt druk bezocht, ook het aanwezige visrestaurant peelt daar een grote rol in.
Middags is het een drukte van je welste en is het rootje schuiven om een visje te bemachtigen, wat opvalt, en dat ziet je in heel Scandinavië, dat de mensen netjes achterelkaar staan te wachten, en niet zoals in Nederland zich massaal op de verkoper storten.
Ook hier maken we een fietstocht, Norsminde wordt omringt door een prachtige omgeving!

Onder de kust;

Afbeelding

Norsminde;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgt;

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor Arthur » 06 Jan 2018, 10:24

Je kunt de vuurtoren van Helgenæs al zien denk ik Pascal, nog even en je bent in Ebeltoft.
Wel even langs Grenaa waar dat grote schepen kerkhof is met al die motoren en stuurhutten die op de wal staan, dan via Skagen langs de westkust terug als het weer meezit, of via Aalborg binnendoor naar het westen, we laten ons verrassen.
Groeten uit nu weer warm en rustig Agios Nikolaos.
Arthur
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vakantie 2017, Engeland of Denemarken?

Berichtdoor pascall » 06 Jan 2018, 18:51

Arthur schreef:Je kunt de vuurtoren van Helgenæs al zien denk ik Pascal, nog even en je bent in Ebeltoft.
Wel even langs Grenaa waar dat grote schepen kerkhof is met al die motoren en stuurhutten die op de wal staan, dan via Skagen langs de westkust terug als het weer meezit, of via Aalborg binnendoor naar het westen, we laten ons verrassen.
Groeten uit nu weer warm en rustig Agios Nikolaos.
Arthur


Dat zou goed kunnen maar ik heb er niet opgelet, Grenaa zijn we meerdere keren geweest maar het schepen kerkhof is mijn ontgaan, dat gaan we de eerste beste keer dat we daar weer komen opzoeken, altijd leuk!
Ook zijn we eens in Aalborg geweest en het Limford verkend, SKagen hebben we nooit bereikt, net voor Skagen hebben we de oversteek gemaakt naar Noorwegen, Skagen staat op het verlanglijstje.
Ik kan je nu wel al verklappen dat we de noordelijkste plaats hebben bereikt in dit reisverslag, het probleem is TIJD, ik ben in de gelukkige positie dat ik nog moet werken, dus...... .

En wil je dat niet meer doen Arthur, groeten uit een warm en rustig Agios Nikolaos, is echt niet leuk. ;) :D
Is het trouwens Agios Nikolaos op Kreta?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten