Dag 2,
Als het weer een cruciale rol speelt in het vaarprogramma, dan kijk ik minimaal 3 keer per dag naar onder andere, Windfinder, of noordelijker, naar DMI, een Deens weerinstituut die ook zeer betrouwbare informatie geeft .
Dus ook nu, en dat vertaalt het volgende, zuidelijke Noordzee Z.W tot N.W 4 to 6 Beaufort.
Windkracht vier is echt wel de max, en dan bedoel ik, in de ongunstigste omstandigheden.
Bijvoorbeeld , lager wal, stroom tegen het getijde in, lang oversteek, de afstand die de aangegeven windkracht overbrugt, enz.
En dan nu te denken dat het hier 28 graden is, met een zuidwestenwind kracht 2!
Het zit er de eerst dagen nog niet in, om een rustige oversteek naar Engeland te plannen.
De bedoeling is, om van Vlissingen naar Ramsgate te varen, een oversteek van circa 16.00 a 17.00 uur.
Nog even geduld dus, daarom besluiten we een eindje de Lek op te varen naar Vianen, om daar aan de buitenkant van de remming ons besluit af te wachten.
De keuze om hier het gunstige weerbericht aftewachten is, dat van hieruit ook de weg naar Scandinavië open ligt, een gunstige uitvalpositie.
Op vier uur, tij mee, sta je op de Noordzee, en anderzijds, Amsterdam-Rijnkanaal ligt om de hoek, de snelweg naar het noorden.
Terug in de veerhaven van Rotterdam, 7.30 uur trossen los.
Eigenlijk een uur te laat want we hebben niet optimaal rendement van de vloed, maar we wilde nog even een ochtendbakie met onze buren delen.
We meren af om 12.15 uur in Vianen .
P.S. Ik ben Mientje en ik reis al 15 jaar mee, ik heb echte zeebenen!